Tech

Még egy lépéssel közelebb vagyunk a repülő autóhoz

Henry Ford 1940-ben jósolta meg a repülő autót, Harrison Ford 1982-ben mutatta meg a filmvásznon, hogy enni is lehet benne: 2016-ban pedig kezdődhetnek a tesztrepülések.

Az amerikai polgári légügyi hatóság, a FAA a napokban engedélyezte a tesztrepülési engedélyt a Terrafugia cég még 2011-ben bemutatott járműve, a TF-X számára. A Slate híroldal még arról számolt be 2011-ben, hogy hamarosan látótávolságon belül, garázsunkban, utcánk előtt vagy a fejünk felett köszönnek majd szembe a repülő autók, mindez azonban lehetetlen volt a légügyi hatóságok engedélye nélkül.

A FAA engedélye a repülő autó tesztverziójára szól: míg az eredeti változatban négy ember is helyet foglalhat, a tesztváltozatban nem ülhet ember. A tesztekhez a jármű méretét és súlyát is korlátozták: a mini TF-X-ek súlya nem haladhatja meg a 25 kilót, méretüknek pedig tizedakkorának kell lenniük – ez a TF-X esetében fél méternél alig nagyobb karosszériát jelent. A cég hivatalos álláspontja szerint a FAA kisebb modellre szóló engedélye nagyban felgyorsíthatja a fejlesztési és kutatási részleg munkáját, a jelenlegi drónhelyzet ismeretében viszont megkérdezhetjük, minek szól az engedély: a TF-X-nek vagy a városi légtér egyre súlyosbodó viszontagságait is figyelembevevő drónoknak. A tesztek, ahogy a massachusettsi Terrafugia képviselői elmondták, Boston külterületén zajlanak majd a tervek szerint.

Ahogy a mellékelt videóból is látszik: a négyszemélyes járműnek nem igazán van szüksége kifutópályára, VTOL-ként képes oldalra kiemelt szárnyakkal, kiindulópozíciójából megemelkedni – ezeket a szárnyak végén lévő rotorok teszik lehetővé. A levegőben a jármű 300 lóerős motorral képes robogni, cirkálósebessége 320 km/h körül mozog.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik