A Black Friday a boltok hatalmas árzuhanásokkal és egyéb kedvezményekkel telepakolt akciós napja az elmúlt években kezdett beszivárogni Magyarországra. Idén már túl vagyunk az Extreme Digital egy héttel korábbra hozott, ám sorozatban másodszor elbaltázott, tehát valóban fekete péntekjén, de folyamatosan ömlenek be a postaládánkba a hírlevelek és közlemények a valódi időpontra (tehát november utolsó péntekjére) hirdetett akciókról.
Itt van például a Romániából már Magyarországot is elérő eMAG webáruház, amely már szintén túl van egy hazai Black Friday akción, ám idén ennél is nagyobb forgalmat vár a pénteki naptól. A tavalyi akció során 95 ezer termék kelt el, és egyetlen nap alatt 1,2 millióan látogattak el az eMAG.hu oldalára, a vásárlók 550 millió forintot spóroltak, miközben 1,7 milliárd forint értékben vásároltak elsősorban játékokat, gyermekfelszerelési cikkeket, mobiltelefonokat és tableteket. Az eMAG ebben az évben több mint 170 ezer termékkel készül az eseményre, ahol esetenként 70 százalékos árengedmény mellett is lehet vásárolni. A kevéssé sikeres versenytárs példáján okulva a vállalat nagyon komoly előkészületeket végzett annak érdekében, hogy az idei Black Friday még eredményesebb legyen: így például az elmúlt 9 hónapban kétmillió eurót fektetett az IT-infrastruktúra fejlesztésébe, megduplázta az ügyfélszolgálat létszámát, és csak erre az eseményre egy 25 ezer négyzetméteres raktárral készül. A webáruház novemberi forgalmi adatai szerint ebben a hónapban a mobiltelefonok, a háztartási kisgépek, a fehéráruk és a játékok iránt érdeklődtek a legtöbben, és ezek a termékkategóriák lehetnek a Black Friday slágerei is.
Szintén kaptunk Black Friday előrejelzést a Notebook.hu áruházlánctól is: ők több mint 500 notebook, tablet és okostelefon árát nyesik le akár felére. Weboldalukon már most bele lehet lesni néhány termék akciós árába: egy Lenovo IdeaPad G50-30 notebook 80 ezres árát 60 ezerre faragták, a Samsung Galaxy S4 mini 75 ezer helyett kerül 60 ezerbe. Ezek egyelőre tehát 20-25 százalékos engedmények, a nagyobb durranásokat minden bizonnyal aznapra tartogatják, de érdemes addig is visszanézni az ízelítőket naponta felfedő aloldalukra.
A fekete péntekhez kapcsolódóan jelentkezett a ShopAlike nevű oldal is, amely nem webáruház, hanem termékkereső, melyen több bolt kínálata is egy helyen tekinthető meg, főleg ruházat, sport és lakberendezés témakörben. Náluk péntek reggeltől a következő hétfő reggeléig külön aloldalon gyűjtik össze az akciós kínálatot.
Érdekes, hogy az alapvetően egyéni eladóktól származó árukra szakosodó Vatera is akciós napot hirdetett 27-ére, és az ezt követő hétvégére. A kampány során a kedvezményes, fix áras termékek mellett egy forintos aukciókat is indít az online piactér, minimálár nélkül, egy napos lejárattal. Az akció idejére több ezer tételből álló készletet foglaltak le, és külön kiemelik, hogy minden termék népszerű, új termék, tehát nem kifutó, maradék árukról van szó. Az aukciókra illetve kedvezményes fix áras értékesítésre felkínált termékeket az internetes vásárlásoknál leginkább keresett árucsoportokból válogatta össze az aukciós portál. Így megtalálhatók a kínálatban műszaki cikkek (TV, notebook, tablet, fényképezőgép), mobiltelefonok, kis és nagy háztartási gépek, szépségápolási kisgépek, bútorok, belföldi utazások, babamama termékek, divatáruk és vaterás tárgyak is. Emellett egy külön kategóriában – a Legjobb vaterás aukciók aloldalon – a vaterás felhasználók akkor futó egy forintos aukciói közül a portál kiválogatja a legnépszerűbbeket, ezáltal bármelyik eladó részese lehet a Black Friday kampánynak, a vásárlók pedig még könnyebben megtalálhatják a legjobb ajánlatokat.
Akadnak olyan gyártók is, akik áruházaktól függetlenül szállnak be az árversenybe, nem is feltétlenül csak egyetlen napra. A navigációs és fedélzeti kamera termékekkel foglalkozó Mio már november 20-tól 25-30 százalékkal olcsóbban helyezi ki termékeit a hazai nagyáruházakba és webshopokba.
Ha a techrovattal “kompatibilis” további Black Friday ajánlatokra bukkanunk, mindenképpen bővítjük ezt a cikket. Viszont néhány tanácsot még ideszúrunk a cikk végére a korábbi akciós napok tapasztalatai alapján:
- Mindig előre tervezzük meg, milyen terméket keresünk, ezzel elkerülhetjük, hogy elkapjon a “vásárlási láz”, és akció ide vagy oda, jóval több pénzt hagyjunk egy boltban, mint amennyit valóban szerettünk volna, vagy megengedhetnénk magunknak.
- Ha rábukkanunk egy jóárasított termékre, gyorsan próbáljunk meg rákeresni valamilyen más áruház nem akciós árlistáján, árukereső szolgáltatásokon is, nehogy egy olyan átverésbe fussunk bele, ahol egy pár nappal korábban megemelt árú terméket akcióznak vissza a normál szintre.
- Győződjünk meg arról, hogy az áru akciós ára nem jelent-e olyasmit, hogy valamilyen garanciális feltétel, csomagolás, tartozák, vagy funkció hiányzik a csomagból.
- Tanulmányozzuk a hatályos vásárlói jogokat, például azt, hogy milyen feltételek mellett tudjuk visszavinni a nekünk mégsem tetsző akciós termékeket, és hány napunk van erre.