Mindenki találkozott már olyan csábító ajánlatokkal, amelyek azt ígérik, hogy gyorsan könnyedén, minden erőfeszítés nélkül megszabadulhatunk túlsúlyunktól vagy ráncainktól, esetleg visszanyerjük fiatalkori testi erőnket. Ehhez csak annyit kell tennünk, hogy a postaládánkba bedobott prospektusból rendelünk különböző étrendkiegészítő termékeket, vagy tapasz, krém, oldat formájában kapható gyógyhatásúnak mondott készítményeket. Ugyanezek a reklámok különféle figyelemfelhívó módon az interneten is megtalálják a gyanútlan fogyasztót. Gyakran még a megfontolt vásárlókat is megingatja és vásárlásra ösztönzi, hogy a cégek esetenként 100%-os pénzvisszafizetési garanciát ígérnek, amennyiben a termék nem nyújtaná a várt eredményt. A hatás fokozásához létezik olyan vállalkozói gyakorlat is, amely több millió forint értékű fődíj várományosaként az érintett fogyasztót nevezi meg.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központnál (EFK) gyakran kifogásolják a vásárlók, hogy a termék megvásárlása előtt semmi nem utalt arra, hogy nem magyar kereskedőtől vásárolnak. Ugyanis a termékkatalógusban magyar elérhetőséget – például egy postafiókot adnak meg -, illetőleg az internetes vásárlásnál egy formanyomtatvány kitöltésével vagy akár egy magyar telefonszám felhívásával megrendelhetőek a termékek anélkül, hogy az eladó kilétére fény derülne. Sokszor a megrendelés elküldése után éri a vásárlókat az első meglepetés, amikor az esetek jó részében csak a kiszállított termékhez kapott számláról derül ki, hogy külföldi (sokszor EU-n kívüli) székhelyű cég van feltüntetve eladóként.
Leggyakoribb problémák és tanácsok:
-Az étrendkiegészítőket és gyógyhatású készítményeket gyakran állítólagos orvosok, egészségügyi szakemberek ajánlásával reklámozzák. Ezeket célszerű óvatos gyanakvással kezelni, és vásárlás előtt minden esetben tanácsos kikérni a háziorvos/szakorvos véleményét.
-A reklámanyagok, a terméktájékoztatók és a honlapokon olvasható információk egyaránt magyar nyelvűek, sokszor a kapcsolattartásra is magyar telefonszámot adnak meg. Lehetséges, hogy a honlap .hu végződésű, ez azonban nem jelenti feltétlenül azt, hogy magyar kereskedővel van dolgunk. Gyanús lehet az a körülmény, ha nyelvhasználati, nyelvtani problémák, magyartalanságok merülnek fel az írott anyagban. Mindenképp ajánlatos információt szerezni a honlapon az eladó személyéről. Ha ez nem lehetséges, javasolt máshonnan vásárolni.
-A reklámfüzetben gyakran csak az eladó rövid (fantázia)neve és egy postafiók címe szerepel, a mögötte álló postafiók bérlő honossága nem ismert. Az internetes megrendelés során a tényleges eladó sok esetben nem fedi fel magát, a honlapján található üzletszabályzatból az eladó neve és címe hiányozhat. Ez mindenképpen aggodalomra ad okot, és ha lehet, vásároljunk attól, aki teljes körű információval szolgál.
-Az interneten olvasható reklámban a kedvezményes ár, akció érvényességi idejeként sokszor csak az adott naptári napnak megfelelő dátum szerepel, arra sarkallva a fogyasztót, hogy gyorsan döntsön és vásároljon. Másnap és harmadnap azonban meglepve tapasztalhatjuk, hogy az akció tovább folytatódik.
-A vállalkozások a termékhez gyakran 30-60 napos pénzvisszafizetési garanciát is ígérnek, amely a telefonon, interneten, levélben megrendelt vagy a termékbemutatók során vásárolt termékekre kötelezően alkalmazandó 14 napos elállási időnél kedvezőbb, de jó, ha tudjuk, hogy az elállás gyakorlásához a megrendelt terméket a jogszabály szerint a fogyasztónak kell visszajuttatnia az eladóhoz, amennyiben a vállalkozás ezt nem biztosítja. Külföldi székhelyű eladónál ennek költsége pedig a termék árához képest jelentős is lehet.
-Sokszor előfordul, hogy a reklámanyagot tartalmazó levélben arról biztosítanak bennünket, hogy megnyertük a több millió forint értékű fődíjat. Ehhez csak annyit kell tenni, hogy a névre szóló kódot küldjük vissza legalább egy termék megrendelésével együtt. A megrendelés mellé még meglepetés ajándékot is küldenek. A fődíjhoz azonban nem lehet hozzájutni, mivel a fogyasztó csak újabb és újabb megrendelést ösztönző leveleket, valamint a fődíj megnyerésével kecsegtető további ígéreteket kap a vállalkozástól. Több esetben olyan nyereménylista is átadásra került, amelyen a fogyasztó neve az abszolút főnyeremény mellett volt feltüntetve. Ezek az ígéretek túl szépek ahhoz, hogy igazak legyenek, kizárólag azt a célt szolgálják, hogy további vásárlásra ösztönözzék a fogyasztókat. Ezért célszerű az ilyen ajánlatokat kellő fenntartással és bizalmatlansággal fogadni.