A Google folyamatosan fejleszti legújabb technológiáját, amely a Project Tango névre hallgat, és egyelőre csak nagy vonalakban szivárgott ki róla néhány információ. Most azonban magasabb sebességfokozatba kapcsolt a projekt, a prototípust már meg is lehet vásárolni. De mit is tud az újdonság?
A megoldás egyrészt a virtuális valóság egyes elemeit használja fel, valamint sokat merít a mozgásérzékelős technológiákból, mint amilyen az Xbox konzolok mellett sikeressé váló Kinect. Nem is csoda, hiszen a Project Tango vezetője épp a Kinect egyik vezető tervezője, Johnny Chung Lee. A Google újdonsága azonban jóval többet tud majd annál, hogy gesztusokkal és ugrabugrálással vezéreljük az eszközeinket: gyakorlatilag a teljes környezetünket beépíti a virtuális világba.
A most megvásárolható, elsősorban fejlesztői célokat szolgáló prototípus egy héthüvelykes kijelzővel rendelkező androidos tablet, amelyen nemcsak hagyományos kamera található, de egy külön mozgásérzékelő kamerát és egy mélységérzékelő szenzort is kapott. A tableten futtatott speciális szoftver a szenzorok segítségével képes lesz arra, hogy feltérképezze az eszköz közvetlen környezetét, és a rendszer részévé tegye. Tehát ha mondjuk átsétálunk a szobán, a tablet tökéletesen érzékeli a tereptárgyakat, az asztaltól a széken át a földre dobott szennyesig. Először egy rövid videóban nézzük meg, mit tud a most kiadott prototípus, aztán folytatjuk a funkciókkal.
Hogy mire jó ez? Szinte minden téren felhasználhatjuk majd az új technológiát. A számítógépek és mobileszközök érzékelése eddig nem terjedt tovább saját maguknál, a világban elfoglalt pozíciójukat is legfeljebb GPS-jelek segítségével tudták meghatározni. Mostantúl ugyanolyan aktív, térbeli szereplői lehetnek a világnak, mint mi magunk. Észlelni és akár megérteni is képesek a környezetüket. Ebből aztán alkalmazások tömkelegét lehet kitalálni és fejleszteni. Játékokba integrálhatjuk saját környezetünket, például stratégia játékban hódíthatjuk meg apró figurákkal saját szobánkat, lövöldözhetünk a saját lakásunkból előugró virtuális ellenfelekre. De persze egy csomó, valóban produktív felhasználási mód is lehetséges, például tárgyak tervezésében, diagnosztizálásában, szervizelésében. Képzeljük csak el, ahogy egy autószerelő csak ráirányítja a tabletet vagy telefont a meghibásodott motorblokkra, és a kijelzőn a valós képre helyezve, tökéletes pontossággal mutatható be a javítás folyamata, a pótalkatrészek elhelyezése. A következő videókban a fejlesztők mesélnek a lehetőségekről, és jó néhány felhasználási lehetőségről is szó esik.
Azt pedig már kifejezetten sci-fibe illő lehet elképzelni, milyen lehet ezt a technológiát olyan virtuális valósághoz kapcsolódó eszközökkel párosítani, mint például a sikeres Oculus Rift VR-szemüveg vagy a Google Glass. A fejlesztői prototípust a Google Play áruházon keresztül kezdte értékesíteni a vállalat, ám egyelőre Magyarországról még nem rendelhető.