Tech

Digitális pénztárcát indított a Telekom

Telefonba gyömöszölhetjük a bankkártyáinkat, ráadásul a kuponfüzeteinkkel és egyéb pontgyűjtőinkkel együtt.

Idén nyáron sikeresen lezárult a MobilTárca tesztje, így a Magyar Telekom most élesben is elindította a szolgáltatást. A digitális pénztárca mellé máris neves partnerek sorakoztak fel, többek között az OTP Bank, a MasterCard, a SuperShop és az InterTicket támogatja az új megoldást.

De mi is a MobilTárca? Egy olyan alkalmazás, amellyel virtuális formában, egyetlen helyen, a telefonban, illetve NFC-képes SIM kártyán tárolhatjuk bank- és hűségkártyáinkat, valamint egyéb hasonló eszközeinket (pontgyűjtőket, belépőket, bérleteket). Így fizetéskor, egy rendezvény meglátogatásakor vagy hűségpontok kezelésekor nem kell a pénztárcánkban a lassan kezelhetetlen mennyiségű kártya és fecni között matatni.

Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója szerint a fizetés és egyéb kártyák összevont kezelése mellett a szolgáltatás mellett szól az a tény is, hogy az elérhető kártyákhoz és jegyekhez kiterjedt országos elfogadóhálózat is kiépült az elmúlt évek során. Bár a megoldás még sokak számára futurisztikusnak tűnhet, egykor ugyanez volt a helyzet a bankkártyák megjelenésekor is, ezért a vezető reméli, hogy hamarosan a mobilos fizetés is ugyanolyan természetes lesz, mint más mobilos tevékenység használata, például a fényképezés vagy az internetezés.

A fizetési folyamat technológiai háttere és a tranzakciók biztonsági védelme a MasterCard nemzetközi szabványain alapul. A fizetési szolgáltatásban a Telekom partnere az OTP Bank, a MobilTárcába tölthető virtuális bankkártya a legtöbb OTP betéti számla mellé igényelhető december elejétől. A virtuális bankkártya megalkotása során rendkívüli figyelmet fordítottak a biztonságra, így a MobilTárca ugyanolyan biztonságos, mint a chipes kártyák.


Forrás: Technet

Hemberger András, a MasterCard Europe régiós vezetője szerint az új szolgáltatással az egyérintéses fizetésben Magyarország ma az élvonalba tartozik, világviszonylatban is. A hűségpontok gyűjtése és beváltása a SuperShoppal együttműködésben valósul meg, a jegyvásárlás biztosításában a Jegy.hu oldalt üzemeltető InterTicket a vállalat partnere.

Az elfogadói hálózat kiterjedtségét mutatja, hogy a szolgáltatás elindításának időpontjában fizetni országszerte több mint 18 ezer elfogadóhelyen (mintegy 38 ezer terminálon) lehet; hűségpontot gyűjteni és beváltani közel 600 üzletben, automatában, valamint ugyanennyi taxiban; míg 23 budapesti rendezvényhelyszínen biztosított a MobilTárcában tárolt NFC jeggyel való belépés.

A MobilTárca igénybevételéhez szükség van egy arra alkalmas okostelefonra és SIM kártyára, a Google Play Store-ból letölthető MobilTárca alkalmazásra, valamint a Telekommal kötött mobil hang- és internetelőfizetésre. Jelenleg 15 fajta MobilTárca-képes mobilkészülék közül választhatnak az érdeklődők, év végéig pedig több mint 30 készülékre bővül a kínálat. Készülék oldalról gyors felfutást vár a Telekom, becslései szerint 2015 végére közel 1 millió MobilTárca-képes okostelefon lesz az ügyfeleknél. Az ügyfelek meglévő SIM kártyájukat díjmenetesen cserélhetik le bármely Telekom-üzletben MobilTárca-képes SIM kártyára.

A MobilTárca alkalmazás és szolgáltatás ingyenes. Néhány funkció használata adatforgalommal járhat, melynek díja az ügyfél által használt díjcsomag függvénye. A MobilTárcában elérhető szolgáltatásokhoz kapcsolódó díjakról a szolgáltatók saját honlapjukon adnak tájékoztatást.

A fizetés, a pontgyűjtés, valamint a rendezvény-belépőjegy érvényesítése a mobilkészüléknek a szolgáltató termináljához való érintésével történik. Az egy érintéssel történő adatátvitelt az NFC (Near Field Communication) technológia biztosítja. Az, hogy minden tranzakció a legnagyobb biztonságban történik, illetve az ügyfelek kártyáinak adatai biztonságosan tárolódnak, a MobilTárca-képes SIM kártyán található Secure Elementnek, vagyis biztonsági elemnek köszönhető. Az egységes MobilTárca platformot a Deutsche Telekom biztosítja a Csoport tagvállalatainak, ezzel is hozzájárulva a MobilTárca nemzetközi szintű elterjesztéséhez. Németország, Lengyelország, Szlovákia mellett Magyarországon indult el eddig a közös platformon a MobilTárca-szolgáltatás, de egyedül a magyar felhasználók számára érhetőek el a pontgyűjtési, illetve rendezvényjegy-kezelési funkciók.

A hazai piac legfontosabb szereplőit összefogó Magyar Mobiltárca Szövetség 2011 júniusában alakult meg. Céljául az innovatív, mobil NFC technológiára alapuló fizetési megoldások, rendszerek és szolgáltatások hazai elterjedésének előmozdítását tűzte ki. A Szövetség koordinálásával 2013 nyarán indult el a MobilTárca-szolgáltatás egy éven át tartó nyilvános tesztje 2 ezer fő részvételével. A MobilTárca kereskedelmi szolgáltatás elindulásával új célokat tűztek ki, melyek fő fókusza a potenciális kártyakibocsátók integrációjának előkészítése. Ennek érdekében a szövetség Inkubációs programot indít a jövő év elején elsősorban a bankok és a kereskedők számára

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik