Ma az egész hazai sajtón végigsöpört a hír, amely többé-kevésbé tényként közölte, hogy a Vodafone kész kivonulni a magyar piacról. Vittorio Colao, a mobilvállalat vezetője egy konferencián feltett kérdésre válaszolta azt, hogy “egy megfelelő ajánlat esetén” akár hajlandó lenne eladni egyes kelet-európai, kevésbé fontos érdekeltséget.
Bár sokan a mondanivalót leegyszerűsítve, és ezzel a felvetést ténnyé változtatva olyan színben tálalták az információt, miszerint a Vodafone várja az ajánlatokat, az óvatosabb elemzők azért a válasz valódi értelméből indultak ki. A visszafogottabb vélekedés szerint, ha egy vállalatcsoport vezetőjétől megkérdezik, van-e az a pénz, amiért a gyengébben teljesítő részlegeket eladná, minden épelméjű stratéga azt válaszolná, hogy persze, van az a pénz. Legfeljebb sok.
Persze azóta a Vodafone is igyekszik cáfolni a túlzó sajtóhíreket, szintén a félreérthető és kiforgatható választ emlegetve. A vállalat nyilatkozatban jelenti ki, hogy a Vodafone Group nem tervezi a hazai érdekeltség eladását. A hivatalos közlemény szintén úgy fogalmaz, hogy valóban nyitottak a portfólió esetleges átalakítására, ha részvényeseinek érdeke úgy kívánja, de az általános válasz nem jelenti azt, hogy a cégcsoportnak konkrét tervei lennének bármelyik helyi érdekeltséggel kapcsolatban.
Tény, hogy a túlzásba eső híreknek van gazdasági alapja. A Vodafone-ról már régóta híresztelik, hogy gyengébben teljesítő helyi képviseleteit eladná, a legvadabb pletykák egy időben azt terjesztették, hogy a “piros szolgáltató” készen áll arra, hogy magyar állami mobilszolgáltatót csináljanak belőle. Az elemzések szerint a magyar Vodafone az elmúlt években valóban veszteségesen működött, ám a teljes csoportra nézve a magyar érdekeltség árbevétele alig egyetlen százalékot tesz ki. Ilyen feltételek mellett a csoport addig simán működtetheti a magyar szoltgáltatót, amíg egy igazán tisztességes vételárat nem kaphat érte, amely akár a százmilliárd forintot is meghaladhatja – egy ilyen vevő viszont errefelé enyhén szólva nem bukkan fel minden sarkon. Aki esetleg ismét az állami beavatkozást vizionálná, azt az elemzők véleménye lehűtheti: a kormány utóbbi stratégiája egyre kevésbé mutat arra, hogy közvetlenül lépne be a mobilpiacra.
Egyes iparági pletykák épp a kivonulás ellentétét emlegetik: a vevőt kereső Invitel megvásárlásával kapcsolatban többen is említik a Vodafone-t, amely vezetékes szolgáltatásokkal bővítené ki a jelenlegi, a versenytársakhoz képest valamelyest visszafogottabb kínálatot.