Nem is olyan régen még szinte mindenki hagyományos mobilokat használt: a candybar (hagyományos kialakítású), szétnyitható, vagy éppen szétcsúsztatható készülékek közös vonása volt a kisméretű, 1,8-2,4 colos kijelző és az alatta lévő gombsor. Aztán megérkeztek az okostelefonok a maguk egyre nagyobb méretű érintőkijelzőjével, egyre gyorsabb processzorával és egyre szélesebb szolgáltatási körével. Sokan mind a mai napig kitartanak a butamobiloknak is csúfolt featurephone-ok mellett, azonban most már teljesen egyértelmű, hogy a smartphone-ok megnyerték a csatát.
A Gartner piackutató cég legfrissebb jelentéséből kiderül, hogy először az idei esztendő második negyedévében fordult elő az a helyzet, hogy világszerte több okostelefont adtak el, mint hagyományos mobilt. Az eladott mennyiséget tekintve egy év alatt 46,5 százalékkal nőtt a smartphone-szektor, miközben a featurephone eladási mutatók ugyanezen időszakban 21 százalékot romlottak. Ennek folyományaként 2013 második negyedévében 225 millió okostelefont és csak 210 millió normál mobilt dobtak piacra a gyártók.
Az okostelefonpiacot egyértelműen a Samsung dominálja, mely 71 milliós negyedéves eladási darabszámával 31,7 százalékos piacrészre tett szert. A képzeletbeli ezüstérem a 14,2 millió telefont eladott és 14,2 százalékos Apple nyakában lóg, a harmadik pedig a 11,4 milliós eladási darabszámot és 5,1 százalékos piacrészt regisztráló LG.
A smartphone-szoftverek piacát a 79 százalékos Android uralja, melyet a 14,2 százalékos iOS, illetve a 3,3 százalékos Windows Phone követ a sorban.