Tech

Pert vesztett a YouTube

Egy németországi bíróság pénteken zenei videók eltávolítására kötelezte a YouTube-ot szerzői jogok megsértése miatt.

A hamburgi tartományi bíróság a YouTube és a mintegy 60 ezer művészt és kiadóvállalatot képviselő Gema német szerzői jogi szervezet perében hozott elsőfokú, nem jogerős ítéletet. A bíróság megállapította, hogy a portál úgynevezett közreműködői felelősséggel tartozik a videókért, ezért gondoskodnia kell arról, hogy csak rendezett szerzői jogi státuszú felvételek jelenjenek meg.

A Google tulajdonában álló YouTube azt az álláspontot képviselte, hogy csupán technikai lehetőséget biztosít a felhasználóknak videók megosztására, ezért a jogi felelősséget nem a cég, hanem a felhasználó viseli a feltöltött tartalomért.

A Gema 12 álláspontja szerint a YouTube nem közölheti a kérdéses videókat, mert a szerzői jogok tulajdonosait a Gema képviseli, a szervezet és a videomegosztó portál között pedig nincsen érvényes megállapodás az alkotások felhasználásáról.

A bíróság 7 videó esetében arra kötelezte a portált, hogy vegye ki kínálatából az alkotásokat, és gondoskodjon arról, hogy ne lehessen azokat ismét feltölteni. A bíróság további 5 videó esetében formai okokra hivatkozva elutasította az indítványt.

A vita 2009-ben kezdődött, amikor lejárt a Gema és a YouTube szerződése a videók köré szerkesztett reklámokból származó bevételek megosztásáról. Új megállapodást azóta nem sikerült kötni. A rendezetlen helyzet következtében Németországban nem látható a YouTube-on a Németországban a Gema által képviselt művészek alkotásait tartalmazó több százezer videó. Ez az állapot a Gema tagjai között is feszültséget okoz; Edgar Berger a Sony Music németországi vezetője például egy korábbi lapinterjúban kifejtette, hogy millió eurós nagyságrendű bevételkiesést kénytelenek elviselni, amiért a 82 milliós országban a kiadó által megjelentett alkotások közül egy sem érhető el a YouTube-on.

A ZDF közszolgálati televízió beszámolója szerint a harmadik éve húzódó vitában 0,6 cent (17 forint) választja el a feleket a megoldástól, abban ugyanis egyetértés van, hogy a reklámbevételek 10,25 százaléka a szerzői jogok tulajdonosát illeti, de a Gema további 0,6 centet követel kattintásonként, vagyis az adott videó minden egyes megtekintése után.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik