A Fővárosi Közgyűlés január 25-i ülésére beterjesztett javaslat szerint a fejlesztés számos újítással szolgálná az utasokat. A több lépésben bevezetett rendszer – amelyről a BKK egy több mint háromszáz oldalas tanulmányt készített – az utasok számára átláthatóbb jegyrendszert kívánnak bevezetni, amely megfelel a kor igényeinek és kedvezőbb a közösségi közlekedést napi szinten és csak alkalmanként használóknak is.
A megvásárolt jegyek és bérletek nyilvántartása és ellenőrzése elektronikus formában történik majd egy központi számítógépen. Első lépésként a bérleteket kártyákra cserélnék. A BKK olyan rendszert dolgozott ki, amely gyakorlatilag hamisíthatatlan, a kártya közlekedésben való használatát egy központi rendszer ellenőrizné. A bérlet a gyakorlatban hasonlóan működik majd, mint egy bankkártya, csak nem pénzt, hanem közlekedési lehetőséget tárol a kártyához tartozó számlán. Emellett lehetőség lesz a helyszínen is jegyet, vagy bérletet vásárolni.
A második ütemben a jegyrendszert változtatnák meg, amely elsősorban a nem rendszeres utasoknak jelent előnyt. Bevezetnék az időalapú jegyet 2013-tól, amely korlátlan átszállást biztosít majd a meghatározott időhatárokon belül. Bevezetik a napi limitet is, amely a 24 órás napi jegy árában maximalizálja az egy nap alatt közlekedésre fordítható összeget, ha valaki túllépi az időalapú jegy időkorlátját. A napi limit elérésétől kezdődően az utazás a nap hátralévő részére ingyenes lesz.
A harmadik ütemben a metróknál teljesen, a HÉV-eknél részben automatizált be- és kiléptető kapuk váltják majd fel 2015-ben az ellenőröket.
Jelenleg | 2014-től |
bérletek | Érintésmentes kártyák és bankkártyák |
Egy utazásra érvényes jegy | Időalapú jegy |
Budapest egy tarifazóna | Budapest egy tarifazóna marad |
Bérletek – korlátlan utazási lehetőség adott időszakon belül | Bérletek – korlátlan utazási lehetőség adott időszakon belül |
Jegyek és bérletek vásárlása kizárólag fizikai értékesítési hálózaton keresztül | Távértékesítési csatornák (internet, mobiltelefon) |
Utazás kizárólag előre váltott jegyekkel és bérletekkel | Utólagos díjfizetés lehetősége |
Az utasnak előre kell tudnia, hogy mennyit kíván utazni adott napon belül | Maximált napi költés – az időalapú jegy átalakul napijeggyé |
A tervek szerint végül bevezetik az érintés nélküli bankkártyás fizetést, ennek segítségével a néhány éven belül várhatóan nagy számban kibocsátott érintésmentes bankkártyák, vagy mobiltelefonok segítségével külön kártya kiváltása és az ehhez tartozó ügyintézés nélkül, utólagos fizetéssel lehet majd utazni.
A projekt keretében minden járművet új jegykezelőkkel kell ellátni, a metróállomásokon kapukat kell felszerelni és több százezer utas számára kell új bérletkártyát legyártatni és eljuttatni. Az elektronikus jegyrendszert a BKK szerint azoknak lesz a legegyszerűbb megszokni, akik eddig is havi bérlettel utaztak, ők akár otthonról egy weboldalon keresztül hosszabbíthatják meg bérletük érvényességét.