Az RTL októberben jelentette be, hogy 2024-ben új vetélkedővel bővül a műsorkínálatuk. Az ugrás című kvízműsor különlegessége, hogy a játékosoknak egy öt méter magas, 40 méter hosszú hídon kell átjutniuk a túloldalra, hogy megkaparintsák az 5 millió forintos nyereményt. Csak akkor tudnak előre lépni, ha helyesen választják ki a hídon megjelenő állítások közül azt az egyet, amelyik igaz, és annak az állításnak a mezejére ugranak. Ha rossz mezőre ugranak, a mélybe zuhannak.
A magyar verzió az elsők között készült el
A műsort új formátum alapján egy amszterdami stúdióban vették fel, és az egyik forgatási napon a 24.hu is ott lehetett. Hámori Barbara, a műsor producere mesélt lapunknak február 12-én induló Az ugrás eredetéről.
„Azt látjuk, hogy az elmúlt egy-két évben a vetélkedők újra fellángoltak, reneszánszukat élik a kereskedelmi televíziók főműsoridejében. Ezért olyan formátumokat kerestünk, melyekben valamiféle egyediség vagy újszerűség lakozik, illetve látványvilágában is túlmutatnak az eddigieken. Az ugrás nagyon jó arányban keveri a fizikai és a kvízjátékokat, ez tetszett meg nekünk. Viszonylag friss a formátum története, mert tavaly tavasszal állt elő vele egy holland gyártócég. Tulajdonképpen mi, magyarok elsőként csaptunk le a formátumra, olyannyira, hogy a hollandokkal párhuzamosan gyártottuk az első évadot. Ugyanabban a stúdióban, ugyanazzal a technikai feltételrendszerrel forgattunk, azonban a kreatív emberállományt, a teljes szerkesztőséget és a feladványcsomagot mi biztosítottuk” – mondta.
Produkciós szempontból bonyolult volt Az ugrás elkészítése: több mint ezer jelentkezőből közel 250 játékost választottak ki, akiket kiutaztattak Amszterdamba, ott szállást és ellátást biztosítottak számukra.
Hámori elmondta, a versenyzőknek három feltételnek kellett megfelelniük:
- legyen egy általános ismeretük a világról,
- fizikailag rendben legyenek, hogy elviseljenek egy nagyobb zuhanást,
- és legyen karakteres, szórakoztató a személyiségük.
Külön ugrás-castingot is tartottunk, ahol a jelölteknek egy három és fél méteres torony tetejéről kellett leugraniuk, hogy megtanulják, hogyan kell úgy esni, hogy ne sérüljenek meg.
Profira bízták a műsort
A játékosokat Gundel Takács Gábor „ugratja” majd műsorvezetőként, az ő kiválasztása egyszerűbb feladatnak bizonyult, mint a versenyzőké. „Amikor gondolkodtunk, hogy ki vezethetné ezt a műsort, többünkben is az ő neve vetődött fel elsőként” – fogalmazott a producer.
Gundel Takács Gábornál kevés műsorvezetőnek van nagyobb rutinja vetélkedők terén Magyarországon, a neve mindenképpen minőségi garancia volt. Külön jó hír, hogy az RTL-en még nem vezetett vetélkedőt, ez lesz a debütálása kvízmesterként a csatornán.
Gundel Takács hét éve távozott a köztévétől, azóta szabadúszóként dolgozik. Mint lapunknak elmondta, ma már jobban megválogatja, milyen műsorra mond igent. „Az első és alapvető kérdés, hogy engem érdekel-e egy feladat, mert ha nem, akkor pont az nem lesz meg, amitől egy műsor jó és élvezetes lehet. Ha engem nem motivál, ha nem vagyok kíváncsi, akkor nem szabad elvállalnom – még sok pénzért sem, mert azzal nem jár jól sem a csatorna, sem a néző, de még én se.”
Hozzátette: az elmúlt hét évben több felkérést visszautasított, mert nem tartotta elég jónak vagy „magáénak” az adott vetélkedőt.
Az ugrás esetében azt gondoltam, hogy ez egy új játék és jó móka lesz. Nagyon más, mint például A Géniusz, a Maradj talpon!, pláne az Áll az alku. De láttam benne a helyemet, ahogy láttam a humorát és az általános tájékozottsággal kapcsolatos kihívásait is. Van benne játék, egy kis presztízs, verseny, de van beszélgetés, nevetés, zrika és izgalom is. Ráadásul olyan játék, amit a nézők is párhuzamosan tudnak játszani: a saját kanapéjukon ülve összemérhetik tudásukat, tudnak versenyezni a családtagjaikkal, ami szerintem fontos eleme egy kvízműsornak.
A műsorvezető nevéhez számos televíziós vetélkedő fűződik az elmúlt húsz évből, számítása szerint megközelítőleg 1600 adáson van túl. Éppen ezért nem ritka, hogy egy versenyzővel többször játszott már kamerák előtt.
Ma már nem tudok úgy műsort csinálni, hogy ne bukkanjon fel néhány olyan ember, aki a Maradj talpon!-ban leesett, vagy az Áll az alkuban táskát nyitott.
Ki találja ki a kvízkérdéseket?
Hámori Barbarától megtudtuk, hogy a játékban elhangzó állításokat egy hét fős feladványírói csapat állította össze.
„Ebben a csoportban különböző generációk vannak jelen, a legifjabbaktól az idősebbekig, akik mind különböző szakterületek nagy tudói. Van bulvárspecialistánk, sportszakértőnk, olyan, aki a történelem és az irodalom területén van otthon, más a turisztikához ért. Ők olyan kérdéseket tudnak írni, amikre általános műveltségből lehet válaszolni, vagy akár kikövetkeztetni a helyes választ.”
A kérdéstípusokat a szereplőválogatón előzetesen tesztelték, de a Bányai Gábor kreatív producer vezette szerkesztőség korábbi tapasztalatait is hasznosították az igaz-hamis mondatok összeállításakor. Ezeket a műsorvezető is mindig átnézi forgatás előtt. Gundel Takács azt mondta, a felkészülése fontos része, hogy minden állításnak utánanéz, hogy az adásban már ne érjék meglepetések.
Amikor megy a felvétel, az én agyam egyszerre két dolgot csinál: részben levezetek egy játékot a játékossal, játékszabállyal úgy, hogy az igazságos és szabályos legyen. Az agyam másik felével pedig televíziós műsort készítek, aminek van egy ritmusa, néha le kell lassítani, máskor fel kell gyorsítani, tudni kell, hogy mikor beszélgessünk kicsit, mikor játsszunk, miből mikor elég. Sok dolog kell, hogy összeálljon egy műsor. Rengeteg munka van benne, és nagyon komoly csapat szükséges hozzá, hogy a végén az egész egy ilyen könnyed, laza szórakozás legyen
– árulta el lapunknak.
Jöhet a folytatás
Hámori Barbara elárulta, a nézettségtől függ, hogy csinálnak-e újabb részeket a kvízműsorból. Gundel Takács pedig kiemelte, hogy minden a nézőkön múlik.
A stáb és a játékosok jól érezték magukat – ez fontos értékmérő, és erősíti az optimizmusunkat –, de végül az ezerfejű cézár, a közönség fog arról dönteni, hogy ez a műsor valóban működik-e.
A műsorvezető bízik a folytatásban: „Összességében azt gondolom, ez egy pozitív műsor, és nagyon csalódott lennék, ha nem lenne sikeres.”