Szórakozás

„Általában nem úgy kelünk fel, hogy de jó lesz ma feketének lenni”

Prince Gyasi / Pirelli
Prince Gyasi / Pirelli

„Általában nem úgy kelünk fel, hogy de jó lesz ma feketének lenni”

Időtlenség – ez a címe a Pirelli-naptár 2024-es, ötvenedik kiadásának, ami Prince Gyasi ghánai képzőművész képzeletét dicséri. Élénk színek, festményszerű fotók és az afrikai diaszpóra szerepeltetése jellemzik az elkészült alkotást, amit Londonban mutattak be november végén. Az eseményre a 24.hu is meghívást kapott, a helyszínen a fotóssal és a kalendárium modelljeivel beszélgettünk.

Ez a friss látásmóddal rendelkező fiatalember megmutatja nekünk, hogy számára az időtlenség mit jelent: színt, kreativitást, energiát és Afrikát mint a jövő kontinensét. A hagyomány és a jövő keveredését látjuk ebben a naptárban

– ezt Marco Tronchetti Provera, a Pirelli ügyvezető alelnöke mondta az olasz gumigyár – immár legendásnak joggal nevezhető – naptárának november végi bemutatóján Londonban. Szavaival Prince Gyasi képzőművész időtlenség témáját körüljáró munkáját jellemezte.

PRINCE GYASI / PIRELLI

A művész, aki megpróbálta újraértelmezni az időtlenséget

„Nem születünk időtlennek, de azzá válhatunk.” Az idézet Prince Gyasi, a mindössze 28 éves ghánai származású képzőművésztől származik, aki bár korábban művészeti tanulmányokat folytatott, fotózást sohasem tanult, nem is szeret magára fotográfusként hivatkozni.

A fotós egy munka, a művész viszont olyat csinál, amit szeret. Művészként soha nem érzed úgy, hogy dolgozol. Ezért is utálom azt a szót, hogy fotós: bebörtönöz. Ha fotós vagy, valaki mindig megmondja neked, mit hogyan csinálj, de én maximális kreatív kontrollal rendelkezem minden projektemben.

„Nem hiszem, hogy például egy divattervező azt akarná, hogy divattervezőnek hívják. Azt akarják, hogy művésznek nevezzék őket, mert ők is az alkotásukkal fejezik ki magukat” – nyilatkozta Gyasi lapunknak.

Prince Gyasi / Pirelli Prince Gyasi

A művész több mint egy évtizede, 16 éves kora óta foglalkozik fényképészettel. Saját stílusában, élénk színekkel és éles kontrasztokkal fotózza képeit, ahogy tette azt a Pirelli-naptárban szereplő alanyaival is. Mint lapunknak elárulta,

olyan embereket kért fel a szereplésre, akik felnőtt korában inspirálták; akiket gyerekként a kedvenc filmjeiben látott; akiknek a zenéjét hallgatta középiskolásként – és akik segítették őt a művészi kiteljesedésben.

Így válik érthetővé a naptár címe: azokat láthatjuk viszont abban, akik letettek már valamit az asztalra, és arra hivatottak, hogy a jövő generációit is motiválják. Akik időtlenek.

Újra kell definiálni az emberek elképzelését arról, mi időtlen. Mert nem az számít időtlennek, ami már régóta velünk van… Annyi minden van, ami hosszú ideje létezik, és igazából egy rakás szar. Az időtlenség a minőségben keresendő, és abban, hogy valami hogyan állja ki az idő próbáját

– fogalmazott az alkotó.

Prince Gyasi modelljei voltak:

  • Amoako Boafo festőművész,
  • Angela Bassett színésznő,
  • Margot Lee Shetterly író,
  • Amanda Gorman költő,
  • Naomi Campbell modell,
  • Jeymes Samuel énekes-dalszerző, zenei producer és filmrendező,
  • Idris Elba színész,
  • Tiwa Savage énekes, dalszerző és színésznő,
  • a multitálentum Teyana Taylor, akit énekesként, dalszerzőként, színésznőként, modellként, táncosként, koreográfusként és rendezőként is jegyeznek,
  • Marcel Desailly volt francia válogatott labdarúgó,
  • valamint Őfelsége II. Otumfuo Osei Tutu, a történelmi Ashanti régió uralkodója Ghánában, királyi küldöttsége társaságában.
Prince Gyasi / Pirelli II. Otumfuo Osei Tutu és delegációja

Rajtuk kívül Gyasi önmagát is beletette a kalendáriumba, méghozzá két idősíkban: a jelenben és a múltban. Utóbbit azért tartotta fontosnak, mivel a koncepció alapját is saját gyerekkori élményei adták.

„Ez egy ajándék a fiatal énemnek” – fogalmazott a művész, akit gyerekként a hétéves Abul Faid Yussif jelenített meg a képeken. Ezeken a fiatal Prince Gyasi türkizkék háttér előtt játszik a többi hónap lapjain szereplő tárgyak miniatűr változataival: az Angela Bassett által tartott kulccsal, a Naomi Campbell szettjéből származó óra darabjaival, a rózsaszín létrákkal, amiket Amanda Gorman megmászik, illetve Idris Elba kék bőröndjével.

A gyerekmodellről készült egyik fotó került a naptár borítójára is – ez látható cikkünk nyitóképén.

Egyéni látásmód és kollaboráció

Prince Gyasi minden egyes képét a legapróbb részletekig saját maga tervezi meg. Vibráló felvételei inkább hasonlítanak festményekre, mint fotókra. Művészként azt vallja, utómunka helyett sokkal többet ér, ha mindent megcsinál a valóságban, legyen szó kellékekről, kiegészítőkről vagy éppen természetellenes színű vízfelületekről. Angela Bassett képén ételfestékkel színezték türkizre a vizet.

A díszlet maga egy látomás volt. Mikor megérkeztem, mutattak nekem egy állványt tele ruhákkal, amikből válogathattam, mert mint nő, aki egy ideje már a pályán van, én tudom a legjobban, miben érzem magam magabiztosnak. Rám bízták, mit szeretnék viselni. De tulajdonképpen ahogy beléptem és megláttam a díszletet, a háttér megmondta, mi fog működni a fotón. Nem választhattam volna mondjuk pirosat, mert a díszlet élénk kék volt, a fal pedig arany, ami ezüst és arany ruháért kiáltott. Egyetlen olyan darab volt azon az állványon, ami működhetett. Ez felért egy kisebb csodával. És a mérete is tökéletes volt

– elevenítette fel kérdésünkre a fotózás napját a kétszeres Golden Globe-díjas Bassett.

Gyasi azt mondta, alanyai mind hittek a víziójában, ahogy ő is bízott Bassett értékítéletében a ruhát illetően.

„Angela egy királynő, úgyhogy bármiben szenzációsan festett volna. Viszont én szeretem más szemszögből megközelíteni a dolgokat, úgyhogy azt akartam, hogy az általa viselt ruhával is távolodjon el attól, ami számára megszokott” – mondta.

Prince Gyasi / Pirelli Angela Bassett

Amanda Gorman – a költőnő, akinek neve azután lett világszerte ismert, hogy egyik saját versét felolvasta Joe Biden amerikai elnök 2021-es beiktatásán – szintén azt mesélte a 24.hu-nak, hogy a fotózás előtt közösen átbeszélték Gyasival és a stylisttal, mit viselne a legszívesebben.

Az én Pirelli-élményem nagyon különleges volt, mert volt egy társam a fotón, Margot Lee Shetterly, aki egy hihetetlen író. Ez az egyetlen olyan felvétel a naptárban, amin egy duó szerepel, és két generáció találkozik rajta. Olyan érzés volt, mintha a nővéremmel lennék. Még a képen is őt nézem, annyira tisztelem és csodálom őt

– magyarázta Gorman, aki Prince Gyasiról is elismerőn nyilatkozott. Olyan embernek tartja a képzőművészt, aki „másokat is felemel, miközben mászik felfelé”. Angela Bassett képéről, melyen a színésznő egy hatalmas aranyajtó előtt áll egy kulccsal, azt mondta: könnyű úgy értelmezni, hogy éppen bezárja az ajtót, de valójában pont hogy kinyitja azt. „Azt hiszem, ez az a vízió, amely szerint Prince él, és minket is ezen az úton vezet” – mondta el Gorman.

Jeymes Samuel Londonban arról mesélt, számára szuperérdekes volt, hogy a fotózáson valaki más dirigált, mivel általában ő tölti be a rendezői szerepet, ő mondja meg másoknak, mit csináljanak. „Felszabadító volt átadni magam egy másik ember elképzelésének” – fogalmazott a The Bullitts néven is ismert brit zenész-filmkészítő. Mint elmondta, megtiszteltetésnek vette a felkérést: nem is feltétlen azért, mert bekerült a naptárba, hanem amiért Prince Gyasi – akit magához hasonlóan „őrült művésznek” tart – inspirációforrásként tekint rá.

Ő az egyik legjobb vizuális művész, aki manapság alkot. Az, hogy Prince az egyik inspirációjaként említ engem, engem is inspirált. Merész és egyben nagyszerű döntés volt a Pirelli részéről, hogy őt választották ki a naptár elkészítésére

– mondta Samuel.

Prince Gyasi / Pirelli Naomi Campbell

Fekete tehetségek a középpontban

Mint ahogy a cikk korábbi részében említettük, a Ghánában nevelkedő Prince Gyasinak az volt a célja a naptár képeivel, hogy feltárja és újraértelmezze, hogyan viszonyult az általa fotózott korszakalkotó alakokhoz Nyugat-Afrikában felnövő gyerekként. Jeymes Samuel azt mondta, számára a jövő évi kalendárium a szabadságot jelképezi.

A naptár alanyai fekete emberek, az afrikai diaszpóra, a szubszaharai feketék. De a fekete csak egy szín, csak egy elnevezés, amit ránk aggattak. Általában nem úgy kelünk fel, hogy »de jó lesz ma feketének lenni«, mi csak egyszerű emberek vagyunk. De ha megnézzük a naptárban felvonultatott színpalettát és a benne szereplő embereket, akkor számomra ez a kiadás pontosabban ábrázolja a világot, mint a korábbiak

– fejtette ki a rendező.

A sajtótájékoztatón Amanda Gorman is beszélt a feketék reprezentációjának hiányáról a tömegmédiában. A költő szerint óriási jelentőséggel bír, hogy ez a naptár javarészt fekete művészek összefogásával készült el.

Meg sem tudom mondani, hány olyan fotózáson voltam, ahol alig láttam olyan arcot, ami az enyémhez hasonlított. Azok, akik szerkesztik, retusálják a képeket, általában más bőrszínűek, mint én. És ez rendben is van, de nagyon izgatottá tesz, hogy ebben a naptárban most az afrikai diaszpórára vetül a tekintet

– fogalmazott Gorman.

Prince Gyasi / Pirelli Margot Lee Shetterly és Amanda Gorman

Mi az a Pirelli-naptár?

A Pirelli a hatvanas évektől kezdve ad ki kalendáriumot, aminek elkészítéséhez évről évre a legelismertebb fotósokat és a legnépszerűbb modelleket, filmsztárokat, kulturális ikonokat és egyéb művészek kérik fel. Olyan elismert fényképészek valósították már meg saját, korlátozások nélküli kreatív koncepciójukat a milánói székhelyű vállalat márkaterméke számára, mint Helmut Newton, Mario Testino, Bruce Weber, Patrick Demarchelier, Terry Richardson, Karl Lagerfeld, Mario Sorrenti, Steve McCurry, Annie Leibovitz vagy Peter Lindbergh.

Bár a naptár sok változáson ment keresztül a kezdetek óta, van, ami azóta sem változott: a kalendáriumot nem lehet megvásárolni, exkluzivitását az adja, hogy csak korlátozott számban érhető el, azt a cég leginkább üzleti partnereinek ajándékozza oda minden évben.

Prince Gyasi összes naptárfotóját a Pirelli honlapján lehet megnézni, a kalendárium történelméről szóló tavalyi cikkünk pedig alább található:

Kapcsolódó
Művészi szintre emelték a meztelenkedést, aztán a mellbimbók helyét átvették a múzsák
A Pirelli évtizedekkel ezelőtt újraértelmezte a garázsok falán lógó, napszítta, pucér nős falinaptárak kategóriáját, és művészi aktfotókkal teli kalendáriumot adott ki. A művészeti projekt éves végtermékéhez csak a legszűkebb elit fér hozzá, a 24.hu azonban idén meghívást kapott a 2023-as kiadás bemutatójára.

A 24.hu szerzője a Pirelli vendégeként járt a bemutatón.

Olvasói sztorik