Szórakozás

„Volt olyan, aki csak utazni akart, de hát ez nem az RTL Tours”

rtl
rtl
A nők és férfiak közötti alapvető ösztönök működtetik a párkereső realityket, ezért lehet két évtized után is töretlen a műfaj népszerűsége – véli Kónya Gergely senior kreatív producer, akivel az Éden Hotel mexikói forgatásán beszélgettünk társkereső műsorokról, nézői igényekről, castingfolyamatról, az ideális valóságshow-szereplőről, illetve arról, miért gondolják még mindig sokan: a realityk megrendezettek.

Elsőként tisztázzuk: mi a dolga egy senior kreatív producernek?

Az RTL-nél a reality műsorok senior kreatív producere vagyok, ami annyit tesz, hogy hozzám tartozik a reality műsorok zöme. Mind a kreatív, mind a senior kreatív producernek az az alapvető feladata, hogy a teljes tartalmi és rendezési koncepciót kidolgozza, felügyelje, valamint tartsa a költségvetési kereteket is.

Összetett feladatkörnek hangzik.

Mondok egy számítógépes hasonlatot: olyanok vagyunk, mint a processzor és az alaplap.

Egy műsoron milyen hosszú ideig dolgoznak a kreatív producerek?

Az első pillanattól az utolsóig. Műsortól függ, hogy ez mennyi idő.

Az Éden Hotel esetében ez több volt vagy kevesebb?

Február elején tudtuk meg, hogy lesz Éden Hotel, tehát onnantól számítva mondhatjuk, hogy elkezdődött, és az utómunkát novemberben fejezzük be.

rtl

Több mint húsz éve futnak társkereső műsorok a magyar kereskedelmi csatornákon, és nem úgy tűnik, hogy a közeljövőben csökkenne a számuk. Miért érdekelheti az embereket töretlenül ez a formátum? 

Ugyanazért, amiért a romantikus regények is működtek háromszáz évvel ezelőtt: tulajdonképpen az Éden Hotel is az azokban leírt alapvetéseket használja. De ez nem egy klasszikus párkereső, hiszen a szereplők nemcsak a szerelem miatt állhatnak össze, hanem taktikából is. Ez sokkal inkább egy taktikai játék, amit férfiak és nők játszanak, és a köztük lévő alapvető dinamikák alakítják a történéseket.

Az emberi alaptermészet és az emberi ösztön alaptézisei mozgatják a szálakat, és valójában olyan, mint egy jól megírt regény vagy egy remek szappanopera.

Ha már az írást említette: el lehet térni a megvásárolt licensz formátumától?

A tévéműsorok formátuma nem olyan, mint egy recept, amiben le van írva, hogy egy étel elkészítéséhez mi szükséges. Minden műsornál vannak eltérések, hiába ugyanaz a licensz. Ez több dologból is fakad, nagyban függ például a készítő személyiségétől, habitusától. Az alapokat persze tartjuk: egy hotelben zajlik a műsor, mindig érkezik védett szingli játékos, van párválasztó ceremónia, noha számos olyan változó van, amivel nem tudunk előre tervezni.

Mint például?

A ceremóniák rendszeressége, a szereplők közti dinamikák változása, a szereplők beilleszkedése mind olyan változók, amikkel nem lehet tervezni, forgatás közben derülnek ki. Habár azt mondtam, nem recept alapján készítünk műsort, a mi munkánk mégis hasonlít a séfekéhez: a magunk szájíze szerint ízesítünk, kóstolunk, ha pedig kell még só, bors, koriander, akkor fűszerezünk.

Ha minden országban máshogy alakul a recept, akkor a külföldi műsorokra érkezett kritikákból, nézői visszajelzésekből sem lehet leszűrni tanulságokat?

Nem. Magyarországon ez amiatt is nehéz, mert még a legnépszerűbb műsorok esetében is borzasztó negatív visszajelzésekkel találkozunk például a Facebookon. Külföldről nincsenek olyan adatok a birtokunkban, amikből tudhatnánk, mi az, ami a nézői visszajelzések szintjén jónak mondható.

A szavaiból azt veszem ki, a műsorkészítésnél fittyet is hánynak erre.

Amik az előbb szóba kerültek, azokkal nem foglalkozunk, de a hazai nézők visszajelzéseire egyáltalán nem hányunk fittyet. Számunkra is lehet érdekes és tanulságos, hogy bizonyos piacokon miként teljesített egy műsor. A Paradise Hotel, azaz az Éden Hotel több mint tizenöt éve fut Svédországban, Dániában és Norvégiában. Népszerű műsor mind a mai napig.

A konkurencián egy nagyon hasonló műsort sugároztak a múltban: ez volt a Money or Love. A kritika szerint az nem volt egy sikeres próbálkozás. Az Éden Hotelnél számba vették, hogy talán itthon kevésbé népszerű ez a formátum, mint a skandinávoknál? 

Ez egy nehéz műfaj, de a legizgalmasabb készítőként és nézőként is. A konkurencia műsorát nem firtatnám, nem lenne elegáns. Egy reality megítélése azonban nem csak attól függ, mennyien fogják nézni. Legyen érdekes azoknak a nézőknek, akik kedvelik, szeretik a műfajt.

Emberek taktikából egymás mögé állnak, megpróbálnak szövetkezni és kirakni másokat, akik tetszenek egymásnak, látni fogják a másik közeledését, esetleg egy-egy kapcsolat beteljesülését. A nézők látják, hogy egyes helyzetek miként hatnak a szereplők idegállapotára, és bizonyos helyzetekben hogyan változtatják meg őket. Ez olyan, akár egy jó sorozat.

Lehet állítani, hogy rossz a beköltözős realityk megítélése, de én óvatosabban fogalmaznék: az elmúlt években a bulvármédia is elképesztő olvasottságot szerzett és szerez is ezekből a műsorokból. Aki lenézi ezt a műfajt, az szerintem az önmagának való megfelelési vágyból teszi.

Hányan jelentkeztek az idei műsorba?

Körülbelül ezer főt néztünk meg, de ennél többen jelentkeztek. Ezren voltak bent castingon, közülük öt-hatszáz főt hívtunk be a második körre, és a végén huszonnégy embert választottunk ki.

rtl

Ők mind beköltöztek a hotelbe, vagy akadnak tartalékok is?

Van tartalék, de mi úgy számolunk, nem lesz szükség a bevetésükre.

Mitől lesz érdekes egy valóságshow-karakter?

Én kétféle szereplőt különböztetek meg egy ilyen műsorban: az egyik, aki annyira érdekes, szuggesztív és extrovertált, expresszív személyiség, hogy magára vonzza a tekintetet, jó dumával, jó kiállással egész egyszerűen a társaság közepe tud lenni. Ők azok, akik körül mindig történik valami, ettől válnak főszereplővé. És ha mellette még van gógyija is, akkor ez a játék teret ad neki, hogy a személyiségében rejlő erőt másokra kivetítve úgy tudja mozgatni a szálakat, ahogy akarja. Van egy másik típus, aki pedig azáltal kerül helyzetbe és válik főszereplővé, hogy marha jól néz ki, és szexi az ellenkező nemnek.

Mi úgy álltunk neki ennek a műsornak, hogy olyan szereplőket keresünk, akik nem töltelékek, hanem mindenki főszereplő. Úgy érzem, sikerült.

Sikerült? Tehát senki nem mutatott mást bent a hotelben, mint amire előzetesen számítottak?

Volt olyan, akit alábecsültünk. Nagy benézés nem történt. Talán az elmúlt időszak legizgalmasabb realityjét forgatjuk.

A játékosok kiválasztásakor létezik kizáró ok?

Kizáró ok, ha valaki túlzottan agresszív, hiszen nem az a cél, hogy itt bárki verekedjen. Kizáró ok bármilyen mentális probléma vagy szuicid hajlam. Ezek a castingok során ki szoktak derülni.

Meg lehet állapítani, ki agresszív vagy szuicid hajlamú?

Szerintem igen. Ezért van az, hogy nemcsak mi, a tapasztalatunk és a saját megítélésünk alapján derítjük ki, hanem van pszichológusi vizsgálat is. Sőt, a forgatás alatt a helyszínen is van egy pszichológus stábtag. Amikor azt látjuk, hogy valaki perifériára kerül a csoporton belül, és ez rosszul hat rá, akkor van kivel megbeszélnünk ezt, aki szakmai szempontok alapján is tudja mérlegelni a dolgot. Alapkövetelmény, hogy a szereplők mentális egészsége rendben legyen a forgatás alatt, és a későbbiekben is, amikor a műsor megy.

Ezek szerint a műsor felvétele után sem engedik el teljesen a szereplők kezét. Utólag is foglalkoznak velük?

Attól is függ, ki hogyan éli meg a forgatást, de természetesen mi fel vagyunk készülve az utókövetésre is. Értendő ezalatt: ha valaki nagyon-nagyon rossz kommenteket kap a közösségi médiában, figyeljük majd, és, ha a szereplő szeretne élni ezzel, van lehetőség arra, hogy pszichológus foglalkozzon az illetővel.

rtl

Mi motiválta a jelentkezőket? Pénz, szerelem, hírnév? 

A castingra érkezők közt akadt olyan, aki csak utazni akart, de hát ez nem az RTL Tours, nem nyereményjátékban utaztatunk ki embereket. Szerintem minden műsornál fontos, hogy legyen motiváció a jelentkezőben. Hogy mi, az már mindegy.

Akik itt vannak, egyikük sem bánná, ha több követője lenne, ha más műsorokban is tudna szerepelni, ha a neve egybeforrna a streamingszolgáltatással.

Önnek van kedvenc szereplője?

Nincs. Nem is jó, ha van, hiszen onnantól kezdve nem tudod objektíven figyelni az eseményeket. A szereplők végigmentek a castingfolyamaton, mindenki tudja rólunk, a producerekről, hogy kik vagyunk, néha interjúzunk is velük.

Mennyire taktikai és mennyire érzelmi alapon döntenek a játékosok a műsorban?

Az alapvető ösztönöket nem lehet kizárni. Az első pár nap alatt meg is volt az első szerelmi történetünk.

Ha valaki ki akar szállni menet közben, arra milyen lehetőségei vannak? 

Természetesen, bármikor bármilyen indokkal. A szereplők szerződésében is benne van, hogy bármikor feladhatják a játékot.

Gondolom, gyakran felteszik a kérdést: mennyire megrendezett a műsor? Mennyire szólnak bele kintről a dolgok alakulásába?

Semennyire. Ez egy verseny.

Ha mi az elmúlt húsz évben bármilyen szempontból irányítottuk volna a szereplőket ezekben a műsorokban, akkor onnantól kezdve az már nem lenne verseny. Senki nem akar olyan ligában játszani, amiben előre elrendezett dolgok vannak.

Másrészt sokszor még színészeknek sem sikerül kellő hitelességgel eljátszani drámákat vagy olyan érzelmeket, amiket nehéz átadni. Ha civil szereplőknek mondanád azt, hogy „Figyelj, Laci, akkor most azt kéne, hogy szakítson veled Veronika, és nagyon-nagyon legyél ki”, mindenki látná, hogy az nem igazi. Vannak kiváló forgatókönyvírók, akiknek nagyon jó a fantáziájuk, de én hiszek abban, hogy a realitykben – és ettől csodás szerintem ez a műfaj – sokszor olyan dolgok történnek meg, amit az ember nem tudna kitalálni, mert azt mondaná, hogy „áh, ez túlzás”. És mégis megtörténik.

Műsorvezető-casting is volt?

Egyből Miller Dávidra gondoltunk. Dávid egyrészt az X-Faktorban már bizonyította a rátermettségét, másrészt hosszú távú perspektíva van benne. Ő is olyan sokat tud belőle tanulni, hogy utána gyakorlatilag sokoldalú alapember válhat belőle. A női műsorvezetők közül Nádai Anikót tartom amúgy ilyen típusú műsorban jónak, de ő most otthon van a babájával, úgyhogy nem jöhetett számításba. Sebestyén Balázs és Istenes Bence azok, akik szintén ismerik a műfajt, ám egyéb elfoglaltságok miatt nem jöhettek szóba.

RTL Miller Dávid, az Éden Hotel műsorvezetője.

Akkor kizárásos alapon lett Miller Dávid a befutó?

Nem. Az RTL sok energiát fektetett az elmúlt években új műsorvezetők keresésébe. Dávid is ilyen. Ha volt számítógépes és főzős hasonlatom, most hozok egy kertészeset: amikor elveted a magot, csak arra vársz, hogy kihajtson és virágot hozzon. Amikor virágot hozott akkor pedig örülsz, és megmutatod mindenkinek. Így érthetőbb?

Nem egészen, de lépjünk tovább. Milyen volt a közös munka Millerrel?

Nagyon jó, Dávid nagyon lelkes és nagyon tehetséges is. Ráadásul kimondottan beszippantotta a műsor. Azt mondta, nem gondolta volna, hogy ennyi esemény fog történni az első egy hétben.

(A műsor forgatásáról szóló korábbi riportjainkat itt és itt lehet olvasni.)

Kapcsolódó

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik