Egy Londonból Orlandóba tartó charterjárat kénytelen volt leszállni, miután a személyzet több mint 4 ezer méteres magasságban vette csak észre, hogy két ablak is hiányzik a repülőről – írja a Daily Mail.
A Titan Airways gépe, amelyet korábban III. Károly király és Rishi Sunak brit miniszterelnök is használt, október 4-én szállt fel a londoni Stansted repülőtérről, mielőtt a személyzet észrevette, hogy az ablakok megsérültek egy előző napi filmforgatás során.
Az Airbus A321-es gépen 11 fős személyzet – három pilóta, egy mérnök, egy rakodómester, hat utaskísérő – és kilenc utas tartózkodott, akik szintén a légitársaság, illetve az amerikai székhelyű TCS World Travel luxusutazásokat szervező cég alkalmazásában állnak.
Az első jeleket már rögtön a felszállás után megtapasztalták az utasok, mivel a kabin jóval hidegebb és zajosabb volt a megszokottnál, azonban csak 3 ezer méter fölött, a biztonsági övek kikapcsolása után vették észre, hogy mekkora a baj. Ekkor ugyanis a rakodómester a gép hátsó része felé vette az irányt, és a hiányzó ablakok közelébe érve az volt az első reakciója a zajra, hogy annyira hangos, hogy halláskárosodáshoz vezethet. Ezután felfedezett egy ablaktömítést az egyik ablakon, amelyet „csapkodott a légáramlat”.
Ekkor – közel 4300 méteres magasságban a levegőben – a személyzet úgy döntött, hogy leállítja a repülőgép emelkedését és csökkenti a sebességet. Egy mérnök és a pilóta ezután megnézte az ablakokat, és megállapodtak abban, hogy a repülőgépnek vissza kell térnie Stanstedbe. A gép 36 perccel a felszállás után landolt ismét Londonban.
Az utasoknak nagy szerencséjük volt, hogy időben észrevették a hibát, mivel a magasságon, ahonnan visszafordultak, még nem volt olyan nagy a légnyomás, hogy elveszítsék az eszméletüket. De ha a repülő tovább emelkedett volna, akkor idővel ez is bekövetkezett volna.
A leszállás után a személyzet megvizsgálta az ablakokat, és rájöttek, hogy kettőnek hiányzik a szerelvénye, a belső és a külső panelja és a gumitömítése.
Illetve egy harmadik ablak belső üvege és tömítése is hiányzott.
Az ablakokat egy filmforgatás során használt nagy teljesítményű lámpák rongálták meg. Olyan lámpák, amelyekkel „a napfelkelte illúzióját akarták kelteni”. A légi közlekedési baleseteket vizsgáló hivatal jelentése szerint a lámpák több mint öt órán keresztül világították a repülőgép jobb oldalát, a bal oldalát pedig négy órán keresztül.
Ezeknek a lámpáknak olyan erős a fényük, hogy az általuk megvilágított tárgyaktól legalább 10 méterre kell elhelyezni őket, hogy ne okozzanak kárt. Azonban ezt az előírást nem tartották be a filmforgatáson.
A vizsgálat kimutatta, hogy a lámpa hője miatt az ablakelemeket rögzítő hab vagy „deformálódott és összezsugorodott”, vagy teljesen megsemmisült és eltűnt.
A hivatal a jelentése szerint az „esetnek súlyosabb következményei is lehettek volna”, és csak szerencsén múlt, hogy nem történt semmi baj.
A brit bulvárlap megjegyzi, hogy nemrégiben III. Károly király és Kamilla királyné is ugyanezt a repülőgépet használta franciaországi látogatására.