Szórakozás

Fél hétkor keltem, hogy tudjak játszani, de anyám beelőzött

Hogyan szerettethető meg a videojátékok világa és a YouTube az idősebb korosztállyal? Hazánk két népszerű videósa, Kiss Imi és Kovács Zsolti ebben lát most kihívást, velük beszélgettünk csatornáik nézőinek összetételéről, a fiatal és idősebb korosztály fogyasztási szokásairól.

A vloggerek és YouTube-videósok jellemzően a 13-18 év közti korosztály hősei, gondolhatnánk. A szülők többsége jellemzően értetlenül is áll azelőtt, hogy mi a több száz követővel rendelkező videósok sikerének titka, és miért kíváncsi rájuk az utánuk következő generáció. Ugyan fogyasztási szokásaik különböznek a tinédzserekétől vagy a fiatal felnőttekétől, ők is találhatnak olyan tartalmakat, amelyek értékesek, hasznosak lehetnek számukra.

A hazai videósok közt az egyik legrégebb óta aktív és legnépszerűbb Kiss Imi, akinek GameDay Iroda nevű csatornáját már több mint 140 ezren követik. Imi is megerősítette azon előfeltételezésünket, hogy ő főleg az idősebb csoporthoz kíván szólni, elárulta, hogy leginkább 18 év felettiek nézik a videóit. Követőinek 40 százaléka a 18-25 év közti, 35 százaléka pedig a 25-36 év között korosztályba tartozik, külön érdekesség, hogy a 35-45-ös korosztály is magasabb arányban van jelen, mint a 13-17 évesek.

Kiss Imi. Forrás: GameDay Iroda YouTube)

Imi szerint az idősebb nézőket úgy lehet megfogni, hogy nem élményt, hanem információkat adnak át nekik. A GameDay Iroda azért más saját bevallása szerint, mert a játékmenet videók mellett alapos kritikák is vannak, amelyekben elmondja, hogy adott programot kinek és milyen korosztálynak ajánlja. Így ha egy apuka, vagy nagypapa keres játékot az unokának, akkor ő egy hitelesnek tartott személytől tudhatja meg, hogy milyen adott program. Őket a szárazabb, információközvetítő tartalmak érintik.

Úgy vettem észre, hogy a YouTube-ot csakis kizárólag információszerzésre használják és nem szórakozásra. A fiatalabb generáció reakcióvideókat, vicces videókat szeret nézni, ahogyan mások dühöngenek, vagy éppen megijednek egy játéktól.”

– mondta el beszélgetésünk során.

Gyerekként nem sikerül, majd talán most

Imi szerint ez a gondolatmenetet remekül bizonyítja például az idős Jolcsi néni csatornája, akinek egyik legnézettebb videója arról szól, hogyan készül a meggyespite, vagy hogyan kell kicserélni egy ajtót egy panellakásban. Ezek lépésről-lépésre mutatják be adott folyamatot.

Összességében elmondható, hogy az életkor előrehaladtával egyre inkább információra van szüksége a nézőnek és nem arra, hogy szórakoztassák.”

Imi jövőbeli terveivel kapcsolatban elárulta, hogy a GameDay Irodát később szeretné még „irodásabb” jellegűvé tenni, ahol több vendégszereplő is megfordul. Korábban szerepelt már nála Sirius, Daev, Szalay Isti, Kovács Zsoltival (HunBoxingZsolti) pedig a jövőben több közös videót is tervez, a Telekommal közösen létrehoznak egy senior gaming klubot is, amiben időseket vezetnek be a videojátékok szépségeibe.

Kiss Imi és Jolcsi néni. Forrás: GameDay Iroda (YouTube)

„A kezdeményezésben a gyerekkori énemet láttam meg. Mindig nagy problémám volt, hogy 8-10 évesként nem tudtam a szüleimnek elmagyarázni, hogy miért is jó ez meg az a játék, mert a mondanivalóm nem talált érdeklődő fülekre. Mára eljutottunk oda, hogy a játékipar már külön művészeti ágnak tekinthető: fantasztikus írói munka van bennük, zeneszerzői, élő emberi színészi teljesítmény. Már nem kell bizonyítgatni, hogy a játékos pazarolja az idejét ezekkel a programokkal. A Telekommal ugyanez lenne a célunk, csak a most tőlem eggyel idősebb generáció felé.

Most felnőttként mutatnám meg a még idősebbeknek ugyanazt, amit gyerekként akartam a szüleimnek: tessék ezt megnézni, ezzel lehet a memóriáját rendben tartani, ez a játék jó testmozgásra.

Vagy hogy a videojáték olyan, mint egy jó regény, vagy film, és olyan ütemben játszik vele a játékos, ahogy szeretné, sőt akár még hatással is lehet a játék történetére. Ez olyan dolog, ami nem csak az idősebbnek lehet érdekes, hanem a mostani generációnak is: kicsinek, felnőttnek ugyanúgy izgalmas tud lenni.” – mesélte el nekünk Imi.

Imi pozitív példát az idősek nyitottságára végül a saját családjában tapasztalt, a határt a Nintendo mozgásérzékelős kontrollerével sikerült átlépni.

„Mikor megmutattam a szüleimnek, hogy a levegőben tudjuk imitálni a teniszütést, és ezzel a konzollal lehet teniszezni, másnap nem tudtam elég korán kelni, hogy én legyek az első. Fél hétkor felkeltem, hogy tudjak játszani, erre anyukám már ott teniszezett a tévé előtt – mondván ő már hatkor felkelt ugyanezért.”

A HITELESSÉG ÉS SZEMÉLYISÉG A FONTOS

A projektben Kovács Zsolti is részt vesz, akinek egyszerre három csatornája van: egy kimondottan gamingre fókuszáló (Videojáték Zsoltival), egy vlogcsatorna (Kovács Zsolti) és a HunBoxing, ahol termékeket nyit ki. Ezek közül a Videojáték Zsoltival a legelső, amit lassan már 200 ezren követnek. Zsolti elmondása szerint az ő nézőinek 30-40 százaléka középkorú. Szerinte leginkább a hitelességgel, a YouTube-videós személyiségével lehet megfogni a nézőket, legyen az bármilyen idős.

„Olyan tartalommal lehet bevonzani a nézőket, amit ÉN csinálok, amivel hiteles tudok maradni, ami őszinte. Nem az a cél, hogy tematikus legyen a videó, hanem hogy ÉN gyártsak bármilyet – de persze ne legyen trash. Ami őszinte és oktató jellegű, amiből lehet tanulni. A követők 80 százaléka nem azért nézi az influencerek tartalmait, mert valamiről szól, hanem azért a személyért, aki azt készíti. Mindössze a 20-30 százalék az, aki adott tartalomra kíváncsi.” – mondta el nekünk.

Kovács Zsolti. Forrás: Hunboxing (YouTube)

Ahogy elmondta, nézői közt nagyon kevesebb vannak az időskoriak, szinte egyenlő a nullával. Többek közt ezért tekinti kihívásnak a Telekom projektjét, amiben Imivel együtt vesznek részt.

„Kíváncsi vagyok, hogy az ő korosztályuk hogyan reagál az élményekre, és arra a hatásra, amit egy játék tud nyújtani. Az idősek 20-30 százaléka ha netezik, akkor sudokuzik, kvízt fejt. Így szerintem az első lépés a játék lehet, ezen keresztül ismerkedhetnek meg jobban az internettel, amin keresztül lehet kommunikálni, tartani a kapcsolatot a külvilággal, megtalálni régi osztálytársaikat, rokonaikat. Szerintem ez egy jó üzenet lehet.”

Szponzorált tartalom

Nem számít a kor, bárki beléphet a digitális lehetőségeket használók táborába, bárki lehet Most Generációs. A Telekom mindenkihez eljuttatja a digitális világ vívmányait a saját technológiai igényeinek megfelelően, hogy senki ne maradjon ki a Mostból. Hozz ki a többet a Most lehetőségeiből és ragadj kontrollert Jolcsi nénivel!

A cikk a Telekom támogatásával készült.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik