Lehet, hogy a filmes világnak és Hollywoodnak a februári Oscar a nagy szó, de New Yorkban más a helyzet. A keleti parton a MET-gála az Oscar, itt nem az számít, hogy milyen filmet raktál le az asztalra, csak az, hogy mennyire vagy befolyásos és gazdag, mennyire vagy jóban a divat istenével, az amerikai Vogue főszerkesztőjével, Anna Wintourral. A többség egy jót röhög az estélyiknek csúfolt jelmezeken, közben ez tényleg a New York-i elit legelitebb estéje, ahol a leggazdagabbak is könyörögnek egy 8 milliós jegyért, amiért még asztalt se kapnak.
Azt már meg nem mondom, hogy melyik évadban, de volt egy Szex és New York-rész, ami tökéletesen összefoglalja, hogy mehet New Yorkban az élet, ha van pár milliód, és mindenképpen be akarsz kerülni a társasági élet krémjébe.
Egy fiktív, de a történet szerint menő divattervező túladagolta magát. A temetésre szóló meghívókért verekedtek a szereplők, és természetesen mindenki a tervező ruhájában ment a sírhoz, hogy lássák, mennyire jóban volt a divattervezővel. Samantha pedig azonnal meglátta az üzleti lehetőséget, és felajánlotta, hogy segít pénzt gyűjteni az elhunyt emlékére létrehozott alapítványnak. Itt jött a probléma, ugyanis kiderült, hogy a helyi Anna Wintour férjére nyomult rá, kitiltották mindenhonnan. Olyan körökből, amikről mi azt se tudjuk, hogy be akarunk kerülni. Végül magasabb szinteken könyörögte vissza magát a New York-i elitbe, hogy újra elfogadják a hitelkártyáját a legdrágább éttermekben.
Na, valahogy így működhet az Anna Wintour igazgatta MET-bál. Mindenről a Vogue főszerkesztője dönt, hogy kit kaszál el a listán, és kit enged a legbefolyásosabbak közé. Nem egyszerű bekerülni a gálára, de hogy el tudjuk dönteni, mennyire sajnáljuk, ha soha nem koktélozhatunk Kanye Westre a Metropolitan Múzeumban, jó lenne tudni, miről is szól minden május első hétfője New Yorkban. A MET divatintézetének éves jótékonysági eseményéről, ami saját magának gyűjt pénzt. A múzeum egyetlen önfenntartó részlegéről van szó, ami csak a tavaly nagyjából 13,5 millió dollárt, azaz több mint 3,8 milliárd forintot kalapolt össze. Az első gálát 1946-ban rendezték (a Wikipédia ’46-ot, a New York Times viszont ’48-at ír), és az az Eleanor Lambert szervezte, aki a Metropolitan alapításában is részt vett, valamint 2003-as halála után a Vanity Fairre hagyta a Világ 100 legjobban öltözött férfi és nő listájának szerkesztését.
Ez nem egyszerű gála, hanem művészeti performansz
1971-től kapott a jótékonysági vacsora témát, minden évben az adott kiállító határozza meg a gála trendjét. Ez nemcsak egy buli, hanem kulturális esemény is egyben, a divat intézet tavaszi-őszi kiállítását nyitja meg a szokottnál nagyvonalúbban. Egy-egy divattervező (kétszer fordult elő, hogy élő művész kapott retrospektív kiállítást, 1983-ban Yves Saint Laurent, 2017-ben pedig a japán Rei Kawakubo) köré szervezik az estét, és ki nem mondott szabály, hogy illik a kiállító darabjait viselni. A MET-ben műalkotásokat állítanak ki, nem hordható ruhákat. Éppen ezért nem érdemes csodálkozni FKA Twigs tavalyi, vagy Katy Perry idei szettjén. Mozgó, hús-vér műtárgyakról beszélünk, így is kell őket megítélni.
2017-ben egy japán divattervezőnő, Rei Kawakubo rendezhetett kiállítást, így az ő stílusa határozta meg a vendégek ruháját. Kawakubóról annyit érdemes tudni, hogy azon túl, hogy millió dolláros üzleteket kötött a Nike-val vagy éppen a Speedóval, saját kollekcióiban nagyrészt túlfeszíti a húrt. Ő maga általában fekete bokaszoknyában, és bőr, motorosdzsekiben jelenik meg mindenhol, a keleti stílusú ruháinak pedig néha ujjat se varr.
A mostani hírességek közül sokan vették fel a tervező márkáját, Pharell Williams felesége, Helen Lasichanh és Rihanna is Comme des Garçons-t viselt. Mindenki persze nem volt ennyire bevállalós, a gála egyik házigazdája, Gisele Bündchen Stella McCartney-t, Ruth Negga színésznő pedig Valentinót választott. Utóbbi teljesen érthető, hiszen idén az Apple mellett a Condé Nast, a Farfetch, a H & M és Valentino szponzorálta az estét.
Ide nem elég a pénz
A Page Six információ szerint 30-50 ezer dollárba (~8,5-14,3 millió forint) kerülnek a jegyek, és 275 ezertől (~78,6 millió forint) indulnak az asztalok, de az árak akár félmillió dollárig (~143 millió forint) is felszökhetnek. Ha ebből arra következtet, hogy aki, gazdag, mehet enni a MET-re, óriásit téved. A befolyás sokkal többet számít Wintournál, mint a pénz. Sőt, a New York Times egyenesen úgy fogalmaz, hogy ide
Anna Wintour 1995-től felügyeli a MET-gálát, és konkrétan minden az ő keze alatt fut át, Wintour bólint rá minden egyes meghívottra. Az se számít, ha valaki a divatközpont baráti társaságának (Friends of the Costume Institute) tagja, és 10 ezer dollárt (2,8 millió forint) adományozott az intézetnek az évben, számukra korlátozott jegyek állnak rendelkezésre.
A nagy kérdés viszont, hogy a Kylie Jennerék fizetnek-e a jegyért. Dehogy. A cégek, szervezők külön ajánlanak fel meghívókat a legnagyobb neveknek, hogy legyen miről beszélni a májusi hétfő után. De ez nem azt jelenti, hogy mondjuk az Apple megvesz egy jókora asztalt, aztán meghívja a portást. Wintour okézza le az összes résztvevőt, nagyjából hatszázat, idén pedig valamivel kevesebbet, hogy még exkluzívnak hasson az év társasági eseménye.
Ellenkező esetben úgy járhatunk, mint a celebstylist, Rachel Zoe, aki még 2007-ben boldogan ült Brian Atwood mellett, csak később azt találta mondani egy New York Times interjúban, hogy befolyásosabb Anna Wintournál. Hiba volt, hatalmas hiba. Ahogy az is, amikor 2006-ban kiszaladt Tim Gunn száján egy történet, miszerint a Vogue istenét a testőrei cipelték.
Félezer ember lehet annyira szerencsés, hogy végigvonul a vörös szőnyegen, és koktélozva nézi meg az aktuális kiállítást a gálavacsora előtt. A többiek csak a várólistában bízhatnak, itt milliomosan sem ciki teljes díszben várni, hátha valaki visszamondja a MET-et. Az meg, hogy mi történik a vörös szőnyeg után, rejtély, social media-stop van, nem lehet posztolni a vacsoráról, maximum ez a vécészelfi marad nekünk.
(Borítókép: Dimitrios Kambouris / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)