Fotó: Story4
Az interjú első része IDE KATTINTVA olvasható!
– Ha jól tudom, a Szkeptikus Társaság perbe fogná azokat, akiket csalónak tartanak, akiknek a működése nem tudományos alapokon nyugszik.
– Ezt nem úgy kell érteni, hogy egyesével a bíróság elé szeretnék állítani őket. Az azonban hasznos és kívánatos lenne, ha Gazdasági Versenyhivatal olyan alapokon vizsgálná őket és a tevékenységüket, hogy mi az, amit állítanak, és mi az eredmény. Ahogy egy mosóporgyártó céget is megbüntetnek azért, ha az áll a termék dobozán, hogy harminc fokon kiveszi a foltot, és bebizonyosodik, hogy ez nem igaz.
– 2011 februárjában a szkeptikusok egy demonstráció keretében homeopátiás „túladagolást” hajtottak végre. A kampányban Ön is részt vett. Mi lett a megmozdulás utóélete?
– Az egyébként világméretű demonstráció keretén belül egy gyári homeopátiás készítményből egy-egy teljes doboznyit fogyasztottunk el. A kampány célja annak tudatosítása volt, hogy ezek a szerek nem tartalmaznak hatóanyagot. Arra igyekeztünk rávilágítani, hogy a homeopaták állításai hiteltelenek, nem alapulnak szilárd bizonyítékokon, hanem puszta spekulációk. Azt nem tudjuk, hány ember szemét nyitottuk fel ekkor, az azonban döbbenetes volt, ahogy a homeopátiás szereket gyártó cégek egyre több és több pénzt költöttek médiakampányra.
– Egy internetes videó tanúsága szerint Ön – felvilágosító munkásságának keretében – felkereste napjaink egyik legnépszerűbb mágusát, Frabatót, és olyan kérdéseket tett fel neki, amit a hozzá fordulók, a tőle segítséget várók nem szoktak.
– Nyilvánvalóan zavarba jött a kérdésektől, hiszen én minden kijelentése után megkérdeztem tőle, miért van ez így? Például, honnan tudjuk, hogy a számmisztikában egy adott betű egy adott számot jelent. Természetesen nem érvelt, csak annyit mondott, hogy „ez így van és kész”, vagy, hogy „ez le van írva és mi elfogadjuk”. Valószínű, ő maga is elhiszi, amit csinál, de a beszélgetésünk után úgy éreztem, mintha elgondolkozott volna a kérdéseimen. Persze, a további működéstől azért nem ment el a kedve.
– Nem félő az, hogy az ezotériát tekintve a negatív reklám is reklám? Egy bizonyos, önmagát bioenergetikusnak beállító urat Ön is említ a könyvében, akinek a leleplezése után indult be igazán a működése?
– Igen, néhány évvel ezelőtt egy tévéműsorban Hraskó Gábor barátommal szembesítettük M. J. „bioenergetikust” saját találmányával, a szinte mindent gyógyító kristálygolyókkal. Bár az bebizonyosodott, hogy az illető tevékenysége minden tudományos alapot nélkülöz, a műsor kapcsán mégis akkora publicitást kapott, hogy „praxisa” nemhogy megszűnt volta, inkább lényegesen kiterjedt… Tehát, benne van ez is a pakliban, de mégis úgy érzem, fel kell emelnünk a szavunkat az emberi ostobaság és hiszékenység ellen, és fel kell hívnunk a nagyközönség figyelmét arra, ha úgy látjuk, sarlatánok hálójába kerültek. Mindent meg kell tennünk, hogy a felvilágosító munkánk egyre több embernél cél érjen. Ezért írtam meg a Vigyázat, csalók!-at is. Ha csak egy ember elgondolkodik, már megérte.