Szórakozás

Léghűtött zakó” – az új japán őrület

Kevésbé elegáns, mint a hawaii ing, kevésbé szexi, mint a bikini, mégis a „léghűtött zakó” a legfontosabb nyári öltözék Japánban.

A cégek a lámpák és berendezések kikapcsolásával, a munkaidő előrehozásával próbálnak alkalmazkodni az energiakorlátozáshoz, sőt egyes vállalatok dolgozóikat e sajátos öltözettel látják el, amely előnyösen helyettesíti a legjobb klímaberendezést is.

„Fölösleges az egész helyiséget hűteni, elég, hogy az emberek érezzék magukat hűvösben” – magyarázta Icsigaja Hirosi, a különleges zakó feltalálója, aki 2004-ben a fővárostól északra fekvő Todában létrehozta a Kusofuku gyárat.

A Sony egykori mérnöke kevés áramot fogyasztó klímarendszer után kutatott. A levegőt kívülről beszivattyúzó, belül keringtető, majd kifújó két kis ventillátort helyezett el egy köpeny alá: a rendszer megszárítja az izzadságtól csepegő inget és felfrissíti a testet.

A „léghűtött zakót” lítium-ion akkumulátor működteti, amely tizenegy órán át forgatja az apró légcsavarokat.

Japánban a forró nyarak idején gyakorlatilag mindenütt klímaberendezés működik, aminek következtében ilyenkor csúcsra emelkedik az energiafogyasztás.

A Kusofuku hasonló rendszerű léghűtött párnákat és matracokat is gyárt, de fő terméke a zakó, amelyet 11 ezer jenért (közel 27 ezer forint) árusítanak. Az elsősorban az autógyártásban és építőiparban közkedvelt ruhadarabot szívesen viselik irodai alkalmazottak és háziasszonyok is.

A márciusi atomerőmű-katasztrófa óta jelentősen megnőtt a fogyasztás: a cég idén várhatóan 40 ezer darabot ad el idén, kétszer annyit, mint tavaly.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik