Forma-1

Alapjaiban változtatják meg az új szabályok az izgalmas jövő elé néző Forma-1-et

Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP
Az FIA csütörtökön jelentette be a kasztnit érintő legfontosabb változásokat
Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP
Az FIA csütörtökön jelentette be a kasztnit érintő legfontosabb változásokat
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közzétette azokat a szabályváltozásokat, amelyeknek meg kell majd felelniük a 2026-os szezontól kezdődően a Forma-1-es világbajnoki sorozat autóinak.

Az FIA csütörtökön jelentette be a kasztnit érintő legfontosabb változásokat, az ugyanis már korábban tudott volt, hogy két év múlva a motorszabályok is jelentősen átalakulnak. A két év múlva induló autók a jelenleginél 30 kilogrammal könnyebbek, 200 milliméterrel rövidebbek és 100 milliméterrel keskenyebbek lesznek, és a motorok teljesítményének csökkenésének ellensúlyozására bevezetik az aktív aerodinamikát.

Az erőforrások esetében változik a teljesítmény és annak leadási módja, és bár az elektromotor kapacitása csaknem háromszorosára nő, a légellenállás-csökkentő rendszer (DRS) mellé így is érkeznek további előzéssegítő eszközök: a motorokból például bizonyos, előre meghatározott helyzetekben extra teljesítményt lehet majd menet közben előhívni.

A biztonság javítására is törekednek majd az FIA-nál, a kötelező tesztek emiatt szigorúbbak lesznek a mostaninál.

Az FIA kijelölte a motorsport csúcsának izgalmas jövőjét a 2026-os Forma-1-es világbajnokság új szabályrendszerének bemutatásával

– fogalmazott Mohammed ben Szulajem, az FIA elnöke. A dubaji sportvezető kiemelte, igyekeztek úgy újraalkotni a karosszériára vonatkozó előírásokat, hogy az megfeleljen az erőforrások energiakövetelményeinek.

„Forma-1-es partnereinkkel együttműködve, a tíz F1-es csapat és a résztvevők közreműködésével gondoskodtunk arról, hogy a bajnokság még relevánsabb legyen a világban zajló történések szempontjából” – jelentette ki Ben Szulajem, aki szerint az új szabályoknak köszönhetően a versenyautók könnyebbek és jobban kezelhetők lesznek, és amelyek nemcsak a versenyzés javítását szolgálják, hanem azt is, hogy a sorozat vonzóbb legyen a motorgyártók és gyárak számára.

Stefano Domenicali, az F1 ügyvezetője arról beszélt, kiemelten fontos számukra, hogy izgalmas versenyekkel szolgálják ki a szurkolókat, de emellett technológiailag is meg tudjanak újulni.

„Az új, fenntartható üzemanyaggal működtetett hibrid erőforrás óriási lehetőség a világ autóiparának, Az újrahasznosított üzemanyagban komoly potenciál rejlik a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentésére. Ez volt az egyik kulcsszempont amögött, hogy rekord számú motorgyártó csatlakozott a Forma-1-hez 2026-ra” – mondta a sportvezető.

A két év múlva bemutatkozó autók maximális tengelytávolsága 3400 milliméter lesz, a fesztávjuk 1900 milliméterre csökken, a padlólemez szélességét 150 milliméterrel redukálták. Az autók minimális tömege 768 kilogramm lesz, a hibrid motorok bevezetése óta ez lesz az első alkalom, hogy a járművek súlya nem nő, hanem csökken.

A változásoknak köszönhetően az autók várhatóan az eddiginél nagyjából harminc százalékkal kevesebb leszorítóerőt fognak termelni, de mivel 55 százalékkal csökken a légellenállásuk, a köridők nem fognak jelentősen romlani. A gumik átmérőjének módosítását ugyanakkor elvetette az FIA, szélességük azonban elöl 25, hátul 30 milliméterrel csökkenni fog.

A Forma-1 célja, hogy 2030-ig zéró karbonkibocsátást érjen el az új erőforrások és a környezetsemleges üzemanyagok bevezetésével, továbbá, hogy bevonja a nagy autógyártókat a sorozatba.

(MTI)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik