Forma-1

F1: megmutatjuk minden idők egyik legnagyobb előzését

Mika Hakkinen (Array)
Mika Hakkinen (Array)

A hétvégi Belga Nagydíj felvezetését minden idők egyik legelmlékezetesebb előzésével indítjuk. 2000, Spa, Mika Häkkinen, Michael Schumachert, az Eau Rouge kanyar padlógázon és aztán a Les Combes.

A Forma-1 1998-as és 1999-es finn világbajnoka teljes blogbejegyzését a telesport.hu tette közzé. Mi egy részletet teszünk közé ebből, amely a Belga Nagydíj történetének egyik legemlékezetesebb előzését eleveníti fel. A 2000-es év tizenharmadik futamán is Häkkinen vezette a pontversenyt. Négy állomással az azévben utolsó, Maláj Nagydíj előtt két ponttal előzte meg ekkor nagy ellenfelét, Michael Schumachert 

 

„A 40. körben már közvetlenül mögötte voltam. Az Eau Rouge felé tartottunk, ez a kanyar pedig már akkor is lenyűgöző volt; szinte padlógázon vettük, igazi próbatétel volt ez embernek és gépnek egyaránt. Egy kicsit jobban vettem be, mint Michael, és amikor a Les Combes felé tartottunk, elhatároztam, hogy kifékezem! A McLaren orrát bedugtam a Ferrari mellé, és felkészültem arra, hogy később fékezek, de Michael látta, hogy jövök, és elém vágott nagyjából 300-as tempónál! A kereke hozzáért az első szárnyam véglapjához, szóval elengedtem a dolgot. A verseny után Michael rengeteg kritikát kapott a manőver miatt, nekem azonban most, 15 év távlatából nincs problémám vele. Élveztem a Forma-1-es pályafutásomat, aminek az egyik fénypontja az volt, hogy vele harcolhattam. Tiszteltem őt, és azt hiszem, ő is tisztelt engem. Keményen versenyeztünk, de tisztességesen. Rendkívül harcias volt, de ez minden nagy bajnokra igaz. Lágyszívűként nem nyerhetsz hét bajnoki címet, ő pedig sohasem volt az. Szuper pilóta volt, a sport történetének egyik legjobbja!”

„Bár az első szárnyam véglapja megsérült, az autóm a 40. kör után is nagyszerűen ment. Tudtam, hogy a Les Combes lesz az egyetlen hely, ahol megelőzhetem, de azzal is tisztában voltam, hogy rendkívül figyelmesen kell végrehajtanom a manővert, mert ő nem egy olyan pilóta, aki könnyen adja a vezető pozíciót. Ezt már egyértelművé is tette, szóval a 41. körben úgy döntöttem, vállalom a kockázatot. Komoly rizikó volt, de számoltam vele. Padlógázon veszem az Eau Rouge-t! Ez nem egy szívbajosoknak való feladat volt. Rendkívül nehéz volt, és ha elrontottad, a büntetésed általában egy hatalmas baleset lett. Ezen felül tudtam, hogy az ideális ív mellett még nedves a pálya, szóval elképesztően pontosnak kellett lennem; ez nem könnyű feladat a világ legfélelmetesebb kanyarjában, ahol leér a versenyautód alja, és azt sem látod, hová érkezel.”

 
Michael Schumacher, Mika Häkkinen és Ralf Schumacher az eredményhirdetésen
Fotó: europress

„Michael mögött voltam, ahogy egyre közelebb értünk a híres kanyarhoz. Amikor befordultam, minden idegszálam tiltakozott, de úgy döntöttem, hogy háromig számolok, nyerek egy kis bátorságot és a pedálon tartom a lábam. Hangosan számoltam, és tudtam, hogy amint eljutok a háromhoz vagy beveszem padlógázon az Eau Rouge-t, vagy belecsapódom a gumifalba. Köztes lehetőség nem volt; ezt biztosra vettem.  Egy! Hangosan kimondtam, amikor az autó remegni kezdett és hatalmas erők hatottak rám. Tudtam, hogy az autóval is meg kell küzdenem, ha el akarom kerülni az ütközést, és bevallom, a saját félelmemet is le kellett győznöm. Kettő! Ziháltam, amikor láttam, hogy az autó előbb az egyik, majd a másik irányba megy. Egy pillanatig, a kanyar közepén azt hittem, nem tudom megtartani; az autó lábujjhegyen állt, de végül megkapaszkodott. Három! Kiáltottam, amikor az autó ijesztően elindult a kijárat felé. Mindig rossz, ha az autó elkönnyül nagy sebességnél, de sikerült ismét megtartanom. Megcsináltam! Padlógázon vettem az Eau Rouge-t egy futamon. Nem egy időmérőn, egy futamon, ráadásul úgy, hogy csak egy szűk száraz vonal volt, amin megcsinálhattam.” 

„Michael nem padlógázon vette a kanyart, mert közelebb kerültem hozzá. Ahogy közeledtünk a Les Combes-hoz, megpillantottam Ricardo Zonta BAR-Hondáját, amit le kellett köröznünk. Arra gondoltam: bármit is tesz Michael, én az ellenkezőjét teszem! Ő balról előzött, szóval én jobbról, és olyan későn fékeztem, amilyen későn csak mertem. Az ideális ív mellett nedves volt a pálya, a tempó 300-as, de ahogy befordultam, megcsináltam! Leelőztem Michaelt! Visszavettem a vezetést! A folytatásban mindent megtett, hogy hibába kergessen. Kidugta az autó orrát jobbról, majd balról, hogy összezavarjon. Mint mondtam, mindig is elkötelezett harcos volt, igazi versenyző! De próbáltam megőrizni a bátorságom, és azt suttogtam: Mika maradj nyugodt, maradj nyugodt, maradj nyugodt! Az utolsó kör végén 1,1 másodperccel vezettem. A munka kész! Nagyszerű győzelem. Csodás nap!” 

A világbajnokságot végül Schumacher nyerte 108 ponttal, a 89 pontos Häkkinen előtt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik