Fotó: Europress fotóügynökség
Mint ahogy minden sportban, úgy a Forma-1-ben is mindig jön az új generáció, feltörekvő fiatalok veszik át a klasszisok helyeit. Ennek viszont az a következménye, hogy elfogynak az igazi karakterek.
Minden ember más és más, valakinek több idő kell, hogy kibontakozzon. De ez nem jelenti azt, hogy valaki szinte még gyermekként ne válhatna az autósport kiemelkedő alakjává. 17-18 évesen én személy szerint még nagyon félénk voltam. Inkább mindig csendben maradtam, minthogy kinyissam a számat, hadd gondoljanak azt rólam, amit akarnak. Egy dél-nyugati skót faluban nőttem fel, az önbizalmam pedig évről évre nőtt az élettapasztalataim által, mígnem a húszas éveim végére beérett a személyiségem és profi sportolóvá nőttem ki magam.
A 2015-ös mezőnyben ott van Max Verstappen, aki még csak 17 éves.
Kétségtelenül nagyon tehetséges a belga pilóta, hiába, hogy ilyen fiatal. Talán csak most vesztette el a szüzességét, a kocsmában nem tudnék vele elbeszélgetni az élet nagy dolgairól, ugyanakkor a pályán kiválóan koncentrál, bírja a nyomást. Egy teljesen más, felgyorsult világban élünk.
Mennyire kockázatos tinédzserként Forma-1-es karrierbe kezdeni?
Az élet minden területén van rizikó. Én azt vallom, hogy mindig a jelennel kell foglalkozni. Anno én sem törődtem vele, hogy mit csinálok majd 44 évesen. El kell fogadnunk, hogy az emberiség ilyen irányba halad. Szurkolunk az új generációnak, és majd ha idősödnek elválik, jól döntöttek-e.
Fotó: Europress fotóügynökség
A jelenkorban vagy a te idődben volt könnyebb versenyezni a száguldó cirkuszban?
Azt hiszem, nem lehet összehasonlítani. Egy másik sportból hozok példát, hogy érthető legyen. Egyesek ma már nyolcvan kilométert is képesek lefutni egyhuzamban. A maratonon 42 kilométer a táv, egy görög katona évszázadokkal ezelőtt ebbe halt bele. Egykor még elképzelhetetlen volt, ma pedig már a duplájára is képesek vagyunk. Egy napon a félpályáról rúgják majd a tizenegyest, mert olyan közelről már túl egyszerű lenne. Vagy vehetnénk a százméteres síkfutás világrekordját is, ami fél évszázad alatt fél másodpercet javult.
Mi hiányzik legjobban az aktív pályafutásodból?
Az adrenalin a rajt előtt, amikor mindenki elmegy az autó mellől és csak az indulásra koncentrálsz. De nem azt mondanám, hogy hiányzik, ugyanis ha nagyon akarnék, akkor bárhol máshol versenyezhetnék. Inkább úgy fogalmazok, hogy ezek a pillanatok voltak a legizgalmasabbak.
Sebastian Vettel a legjobbkor igazolt a Ferrarihoz, ellenben Fernando Alonsóval, akinek nagyon rosszul sült el a csapatváltás. Hogyan éli meg ezt egy pilóta?
Fernandonak nem volt szerencséje, de így is meghatározó alakja Forma-1-nek. Az egyik legkiválóbb versenyző, akit valaha láttam. Ha a Red Bull vagy a Mercedes alkalmazottja, akkor most nem két világbajnoki címnél tartana, hanem mondjuk tíznél. Ezzel együtt benne van, hogy felül még a trónra.