Forma-1

F1: Monacóban nem lesz gumikomédia

forma-1 gumik (forma-1, )
forma-1 gumik (forma-1, )

Bár a kínálat két legpuhább keverékét viszi a Pirelli Monacóba, a gumiszállító úgy véli, hogy Barcelonával ellentétben ezen a hétvégén teljesen átlagos lesz a bokszkiállások száma.

A két héttel ezelőtti Spanyol Nagydíjon a Forma-1-es mezőny többsége a javított kemény keverék bevetése ellenére is csak négy kiállással tudta teljesíteni a futamot.

Míg Barcelonában a két legtartósabb abroncs (a közepes és a kemény) is gondot jelentett, a most következő Monacói Nagydíjon a lágy (sárga) és a szuperlágy (piros) keverékeknek kell majd helytállniuk.

A Pirelli szerint nem lesz gond, ugyanis a Monte-Carlo utcáin kialakított pálya az idény leglassabbja, emellett az aszfalt felülete is az év legsimábbja.

Ezzel együtt persze rendesen dolgoznak majd a gumik: kerékvetők, komoly féktávok – az első kanyar, a Ste Devote előtt 100 méteren 160 km/h órát lassítanak –, és állandó, átlagosan 50 méterenként következő irányváltások jelentenek kihívást, az abroncsok jelentős egyenes vonalú és oldalirányú terhelést is kapnak. A nagyon lassan, mindössze átlagosan 47 km/órával bevett Loews kanyarnál az aerodinamikai leszorítóerő megszűnik, ott csak a gumik mechanikai tapadása tartja az úton az F1-eseket.

Tavaly az első tíz helyezett mind egykiállásos stratégiát vitt, a kerékcserét a 30. kör környékén végezték. A pálya szűk, kanyargós jellege egyébként komoly stratégiai faktor is, a Monacói Nagydíjon 80 százalék esélye van a biztonsági autó pályára lépésének – nagy nyertesei és nagy vesztesei is lehetnek egy-egy safety caros epizódnak.

Kimondottan Monaco-specifikus faktor a pálya tapadásának drasztikus javulása: a hercegségben ugyanis csütörtökön tartják a szabadedzéseket, majd pénteken a betétfutamok edzései és időmérői zajlanak, így szombatra, a 3. edzésre egész más körülmények várják vissza a Forma-1-eseket.

A Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery így beszél a monte-carlói hétvége előtt:

„A legutóbbi, barcelonai futammal ellentétben Monacóban átlagosan két kerékcserére számítunk a versenyen, ugyanis ott nagyon alacsony a gumikopás. Ennek ellenére egyáltalán nem szorul háttérbe a stratégia, a múltban egészen eltérő variációkkal jutottak a pilóták végül az élre.

A spanyol futamot minden korábbinál hátrébb eső rajthelyről nyerte Fernando Alonso, érdekes lesz látni, hogy vajon folytatódik-e ez Monacóban is, amely híres arról, hogy nagyon nehéz előzni. Épp emiatt még a szokásosnál is fontosabb lesz a stratégia, mindenki igyekszik majd előrébb lépni.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik