A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a csapatok és a motorgyártók nyomására a múlt héten változtatott eredeti tervén, és a 2013-ra szánt 1,6 literes négyhengeres turbómotorok helyett 2014-ben vezet majd be 1,6 literes V6-os erőforrásokat. A szervezet a 12 ezres fordulatszám-korlátot is 15 ezerre emelte.
Az FIA-elnök Jean Todt által preferált kis motorok egyik fő ellenzője az F1-et szervező Bernie Ecclestone volt, majd két héttel ezelőtt a Forma-1-es pályák is igen nagy, bár nehezen komolyan vehető fenyegetéssel álltak elő – talán épp Ecclestone biztatására. A korábban sosem látott egységbe tömörült futamszervezők azzal fenyegetnek, hogy ha az új motorok túl halkak, nem elég agresszívek lesznek, nem teljesítenek legalább 18 ezres fordulatot, a várható nézőszámcsökkenés miatt ejtik az F1-es futamokat, nem fizetnek a rendezésért, helyette az amerikai IndyCart hívják meg.
Ezt a hangélményt féltik a futamszervezők:
Ecclestone egy vasárnap adott interjújában kijelentette, hogy ebben az esetben ő maga az FIA-t fogná perbe.
“A versenyszervezők úgy gondolják, hogy az új motorok kiiktatják azt, amiért az emberek F1-es futamokra mennek, eltűnik miattuk a csillogás, a zaj, ezért nem tudják eladni a jegyeket és nem tudnak majd fizetni nekünk. Szerződésük van velem, de nem tudják teljesíteni, mert nem tudják eladni a jegyeket – valószínűleg nem őket hibáztatnám” – mondta Bernie az Independentnek, hozzátéve, hogy ebben az esetben “valószínűleg beperelnénk az FIA-t”.
Míg Ecclestone újabb kártyát játszik ki az F1 körüli hatalmi játszmában, a kezdettől a V6-os motorok mellett lobbizó Ferrari elnöke elégedett, nem háborog – legalábbis félig-meddig, ugyanis az aerodinamikai szabályváltoztatások még mindig hiányoznak neki.
“Addig kitartok a Forma-1 mellett, amíg számunkra a legfontosabb fejlesztési területet jelenti. A V6-osokról szóló döntés fontos volt, mert a 6-os turbók jók a jövő szempontjából, nemcsak a Ferrari, de a Mercedes és mások számára is” – nyilatkozta Luca di Montezemolo a Reutersnek.
“De az aerodinamika jelenti ma a teljesítmény 90 százalékát, ami nem jó, mert nem műholdakat vagy repülőket gyártunk, mi autókat építünk. Az aerodinamikának jelentősen kisebb szerepe kellene, hogy legyen az autóknál” – ismételte a már sokszor hangoztatott ferraris álláspontot az elnök.