Forma-1

Nem hagyja magát a Red Bull

Kellemetlen kérdésekkel készül a vb-címvédő Red Bull Racing a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Technikai Munkacsoportjának (TWG) csütörtöki ülésére.

Az FIA a múlt hétvégi Kanadai Nagydíjon e-mailben hívta fel a csapatok figyelmét arra, hogy továbbra is ragaszkodik a forró kipufogógázos diffúzorok korlátozásához, sőt, a szövetség jövőre teljesen be akarja tiltani a rendszert. A korlátozások a júliusi Brit Nagydíjtól lépnek életbe.

Általános vélemény, hogy a Red Bull különösen sokat profitált a trükkös kipufogó-kivezetésből, ami aerodinamikai segédeszközként hasznosítja a motorból távozó gázokat. Sebastian Vettel az eddigi hét futamból ötöt megnyert, 60 ponttal vezet a bajnokságban Jenson Button előtt; míg a Red Bull 69 egységgel vezet a McLaren-Mercedes előtt. De a Milton Keynes-i gárda nem hagyja szó nélkül, hogy a szövetség meg akarja fosztani őket egy olyan szerkezettől, amelynek kifejlesztésébe eurószázezreket, (ha nem milliókat) öltek, és amely legalábbis az edzéseken helyzeti előnyt garantált a csapatnak.

Két kérdésre várunk választ a Technikai Munkacsoport következő ülésén. Az egyik a (betiltás) hatása, amiről nem hiszem, hogy jobban vagy rosszabbul érintene bennünket, mint a többi csapatot. A másik a technikai iránymutatás mögött rejlő mechanizmus és egyetértés. Ennek megvitatására a csütörtöki TWG-összejövetel a legjobb fórum. Van néhány kérdésünk, amiket tisztáznunk kell” – jelentette ki Christian Horner csapatvezető az Autosportnak.

Az F1 irányító testülete azt a felfogást vallja, hogy semmilyen, a versenyző által működtetett mechanizmus nem befolyásolhatja az autó aerodinamikai teljesítményét. Ezért véli úgy az FIA, hogy a forró kipufogógáz nem áramolhat gázelvételkor az alvázvégződésre (diffúzor), ahogy a Red Bull (és most már a McLaren, a Ferrari, a Renault és a Mercedes) megoldása működik.

A Ferrari vezetője, Stefano Domenicali viszont örül a betiltás hírének, szerinte a kipufogógázos diffúzorok felszámolása új fejezetet nyithat a 2011-es világbajnokságban. “Silverstone-ban elválik, hogy a kipufogók megváltoztatása milyen hatással lesz az autókra a gyakorlatban. Onnantól kezdve meglátjuk, hol állunk ebben a ‘második világbajnokságban’ a nagyobb leszorítóerős pályákon” – mondta a Ferrari-vezér még Montrealban.

Az FIA elképzelései szerint a Brit Nagydíjtól a motorban keletkező kipufogógázok legfeljebb 10 százalékát lehet majd hasznosítani gázelvétel után. A szövetség 2012-től teljesen be akarja tiltani a “befújt” diffúzorokat, de ehhez előbb meg kell szereznie az F1-es csapatok technikai szakembereinek hozzájárulását csütörtökön.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik