Forma-1

FIA-szigor – feleslegesen?

A FIA a júliusi Brit Nagydíjtól kezdve betiltja a „befújt diffúzorokat”. Az élcsapatok már törik a fejüket a további technikai trükkökön.

A tiltás a Red Bullt érintheti a legérzékenyebben, amely a szezon első hét futamán egyértelmű előnyköz jutott a forró kipufogógázokat erodinamikailag hasznosító megoldás révén.

Az FIA eredetileg már májusban be akarta betiltani a trükkös kipufogó-végződéseket és diffúzorokat, ám a csapatok akkor azzal védekeztek, nincs elég idejük, illetve anyagi forrásuk rövid idő alatt másik megoldást kifejleszteni és beépíteni. A szövetség haladékot adott, Montrealban azonban tudatta, hogy Silverstone-tól tilos a kipufogógázok újrahasznosítása.

Az FIA 2012-től szigorúbban fogja ellenőrizni a kipufogógáz kivezetési módját, illetve a diffúzorok kialakítását. Ez a Renault egyedi megoldásának is a végét jelentené, amely nem az alváz végénél, hanem az oldaldoboz elején vezeti ki a termelődő gázokat.

Az újkeletű tilalom megváltoztathatja az erőviszonyokat, főleg a Red Bull kárára, de a McLaren és a Ferrari is éppen Kanadára készült el egy új, hatékonyabb kipufogógáz-kivezetéssel, őket is kellemetlenül érinti a szigorítás.

Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke ugyanakkor nem tart attól, hogy felborulna jelenlegi erőviszony. “Nem gondolom, hogy ez jelentős változásokat fog okozni, de egyes csapatokat hátrányosabban érint majd.”

A Red Bull és a Lotus motorszállítója, a Renault szakembere, Jean-Francois Caubet szerint a tiltás teljesen felesleges, mert a csapatok úgyis megtalálják a módját annak, hogy visszaszerezzék a tiltás miatt elvesztett előnyt.

“A Ferrari, a Mercedes és a Renault is új megoldásokat fog keresni, ami öt és hatmillió dollár pluszköltséget jelent, és a végén ugyanott fogunk tartani, mint a tiltás előtt. Ennek semmi értelme. Alkalmazkodni fogunk az új előírásokhoz, aztán eltöltünk két hetet a motor-próbapadon, ráköltünk egy csomó pénzt és minden pontosan ugyanolyan lesz, mint azelőtt” – véli Caubet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik