Sport

Megrázta Londont a biciklis halála

london (london boulevard, )
london (london boulevard, )

Az olimpiai újságírókat szállító buszok egyike halálra gázolt egy kerékpárost még szerda este Londonban. Egy sajnálatos tragédia kapcsán is megmutatkozik, mennyire más szemlélet uralkodik ebben az országban, mint máshol.

Miután kiszurkoltam Gyurta Dani aranyérmét – jegy híján – a médiaközpontban, a szállásomra igyekeztem volna, de nem szállhattam fel az úgynevezett „shuttle” járatok egyikére sem. Akkor még nem tudtam, nem tudtuk pontosan miért, csak annyit, baleset történt, a közösségi vonalakat kellett használni. Így tettem több száz kollégával együtt, metróval utaztam haza – valamivel gyorsabb is volt.

Rögtön álljunk meg egy szóra: a baleset az egyik útvonalon történt a sok közül, de minden egyéb járatot is töröltek. Semelyik vonal nem közlekedett: ezt nem tudom máshogy felfogni, mint – talán nem a legmegfelelőbb kifejezéssel élve – gesztusként, tiszteletként. Ilyenkor megáll az élet egy pillanatra, egy ember életéről volt szó. Na meg arról, hogy egy jól működő rendszerben nem várt esemény következett be, és nem szabad kockáztatni a további fennakadásokat.

Csütörtök reggelre világossá vált, mi történt. Az egyik busz a médiaközpontból az Excel csarnokba tartott, amikor elgázolt egy kerékpárost egy kereszteződésnél. A lámpa zöldre váltott, a kerékpáros a sofőr számára a holt térben járt, és miután a busz balra kanyarodott, a 28 éves biciklisnek esélye sem volt arra, hogy elkerülje az ütközést. Nem sokkal később meghalt, pedig sokáig küzdöttek érte. A hírek szerint mintegy harminc katona (rengeteg dolgozik az olimpia idején) érkezett a helyszínre, hogy segítsen a mentésben, de mindhiába.

A buszközlekedésről

Az olimpia alatt Games vehicle felirattal ellátott buszok közlekednek a helyszínek között, amelyeket a sportolók, az önkéntesek és az újságírók használhatnak. Az Olimpiai Park területén belül nyolc létesítményben rendeznek versenyeket (belső buszjárat is működik), ezen kívül további 12 helyszínre kell utaztatnia a „londoni BKV-nak”.

Az Olimpiai Úthálózat 109 mérföldes hálózatot jelent, ha minden helyszínt érintünk benne. A több száz busz, többségében emeletes (double decker) mindegyike akadálymentesített.

A menetrendjük ugyanakkor némileg kiszámíthatatlan, Wimbledonba félóránként járnak, a médiaközpontba a csúcsidőben talán kevesebb, mint húszpercenként.

Tapasztalatom az, hogy a sofőrök lassan vezetnek (sokszor türelmetlen is az ember), egy-egy BKV-pilótához képest mindenképp. A piros 7-es busz itt elefánt lenne a porcelánboltban.

A buszon tartózkodók közül többen rosszul lettek, miután leszálltak, volt, aki sírt, a sofőr pedig, ahogy leszállt, értesítette az olimpiai illetékeseket. A hatvanas évei közepén járó sofőrt őrizetbe vették, eljárást indítanak ellene, előtte megmérték véralkoholszintjét, de az negatív lett.

A városban sokan kerékpárral közlekednek, teljesen kiépült a biciklikölcsönző rendszer is Londonban. A balesetet végignézte egy másik bicajos, aki így emlékezett vissza a történtekre a London Evening Standard szerint: „Odamentem hozzá, próbáltam beszélni vele. A szemébe néztem, kérdeztem, mi a neve, és mondtam neki, minden rendben lesz. Nem mondott semmit, csak reméltem, hogy tudna. Rám nézett, és láttam, hogy nagyon fél. Nem sokkal később elvesztettük, borzasztó érzés volt”.

Az eset után megszólalt a dolgozni is kerékpárral járó Boris Johnson, London polgármestere, akit megrázott a hír, és aki biztosította együttérzéséről a családot, de a hivatalos rendőrségi vizsgálta lezárultáig további közleményt nem ad ki a főpolgármesteri hivatal.

Bradley Wiggins, a Tour de France és a londoni olimpia időfutam-versenyének győztese szintén beszélt az eset után: „Szigorú és fontos törvényekre van szükség, olyanokra, amelyekkel mindenki egyetért. A közlekedési szabályokat újra kell gondolni, és kötelezővé kell tenni a sisakot. Ha ütközöl az úton, és nincs a fejeden bukósisak, mégis mennyi esélyed van a túlélésre?” – így Wiggins, akit hősként tisztelnek Nagy-Britanniában.

A londoni olimpia alatt teljesen felborult a helyi közlekedés: új sávokat alakítottak ki, zebrákat szüntettek meg vagy korlátoztak. Komoly büntetéseket szabnak ki azokra, akik vétenek az új szabályok ellen. Sokan a játékok idejére átváltottak kerékpárra, ez azonban azért veszélyes, mert az eleve keskeny utak még szűkösebbé váltak.

Az elmúlt években nagyobb volumenű beruházások is történtek Londonban: a St. Pancras és Stratford között járó metróvonalat (Javelin) például az olimpia miatt építették meg. A Park és közvetlen környezete tíz különböző kötöttpályás vonal (vonat, expressz és metró) szolgáltatását élvezi, óránként 240 000 utast képes megmozgatni. A szervezők azt szerették volna elérni, hogy minden helyszínt legalább háromfajta módon el lehessen érni tömegközlekedéssel.

A helyi közlekedési cég már jóval az olimpia kezdete előtt elhelyezte reklámjait a metróállomásokon, valamint az ingyenes hírújságban: mindenkit arra biztatnak: tervezze meg előre az utazását.

Felhívás a helyi közlekedési cégtől az utazás megtervezésére (Fotó: D.S.)

Arról ellentmondásosak a hírek, mennyire van tele London. Vannak vélemények, amely szerint szellemvárossá vált a brit főváros, én ezt kevésbé tapasztalom, persze viszonyítási alapom sincs. Egy biztos, a fiatalok egy része az olimpia idejére időzítette utazását: Budapesten például rengeteg angollal lehetett találkozni még a múlt héten.

A helyiek persze szeretnék, ha mindenki maradna a városban, a British Airways például önmaga ellen beszél reklámjában: „NE REPÜLJ, SZURKOLJ A BRIT CSAPATNAK”.

Más mentalitás, no.

Videó – a britek maradásra szólítanak a reklámokban is:

Ajánlott videó

Olvasói sztorik