Sport

Monaco és gépcsodák: zöld derbi Győrben

Győrben csaptak össze az alternatív hajtású gépcsodák. A VII. Széchenyi Futamon 50 csapat, fosszilis energiahordozóktól mentes járműve állt a rajthoz.

Az elmúlt években Európa legjelentősebb nemzetközi seregszemléjévé nőtte ki magát az alternatív mobilitás témakörében a Széchenyi Futam, ahol a jövő környezetbarát technológiáit mutatják be már gyakorlott mérnökök és ifjú mérnökhallgatók. Az idei rangadóra Magyarország minden műszaki felsőoktatási intézménye delegált csapatot, volt ahonnan többen is jelentkeztek, így végül 50 társaság versengett, 10 kategóriában.

3 nap a zöld rallye jegyében

A 3 napos programsorozat vasárnap gépátvétellel indult, hétfőn pedig a sportszabályok oktatásával és szakmai előadásokkal folytatódott a rendezvény. Délután aztán a hagyományos felvonulásra gyülekeztek a saját tervezésű szerkezetek, a Mobilis parkolójából indulva, rendőri felvezetéssel, az egész belvárost átszelték a zöld rallye résztvevői. Elektromos-, levegő-, nitrogén-, és hidrogén hajtású, na és persze napelemes járművek is bemutatkoztak a menetben, akik aztán kedden élesben is rajthoz álltak a Nádor aluljáró szomszédságában. „Ezek a csapatok hosszú hónapok óta készültek erre a versenyre, és óriási élmény látni a csillogást a szemükbe akkor, amikor a startvonalhoz állnak. Még ilyenkor is gőzerővel zajlik a munka, sok team az érkezés után is építgette még a berendezéseket, vagy éppen elvégezték rajtuk az utolsó technikai simításokat. Úgy gondolom ez egy nagyon fontos tapasztalatszerzési lehetőség számukra, ami a későbbi mérnöki pályájukon hasznukra válhat” – mondta a Győr24-nek Petis László, a futam versenyigazgatója.

Monacóvá avanzsált Győr

Május 1-jén az időmérők után elindult a füstmentes viadal, kategóriáktól függően go-kartok, motorok, tanulmányautók teljesítették az előírt etap időket, a képzeletbeli dobogó legfelső fokára pedig az állhatott, aki a kötelező periódus alatt a legtöbb kört teljesítette a pályán. Így tehát a gyorsaság nagyon sokat nyomott a latba. Ráadásul a pálya is különleges kialakítással bírt, a versenyzők az aluljárón is áthaladtak, csakúgy, ahogy Monacóban a Forma-1-es pilóták.

Itt a SZEnergy

Természetesen a győri Széchenyi István Egyetem fejlesztő brigádja, a SZEnergy Team sem maradhatott ki a derbiből, a napelemekből felépített gép ismét bizonyíthatta kiemelkedő innovációs teljesítményét. „Mindenképpen nagy kihívás egy ilyen futam, azért is jöttünk el, hogy megméressük magunkat és járgányunkat. Sokat fejlesztettük, csiszolgattuk az autót az elmúlt időszakban, hiszen 2 hét múlva indulunk Rotterdamba a Shell Eco-marathonra, ahol 2010-ben pozitív energia mérleggel már világrekorderek lettünk”- hangsúlyozta a terveket Kálmán Tamás, a SZEnergy Team csapatkapitánya.

Újdonság, hogy idén a futammal nem érnek véget a programok, hiszen a május 2-4. között az Árkád Bevásárlóközpontban tekinthetik meg az érdeklődők a futam nyertes masináit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik