Sport

Villanyautó, homokozó, hullámvasút, síugró

Indul az év első nagy világversenye, a Dakar-rali, amely rengeteg izgalmat - és magyar is sikert hozhat.

Kapcsolódó cikkek

A 2012-es Dakar-ralin lesz minden, mint a búcsúban. Megjósolhatatlan kimenetelű, 9000 kilométeres kaland Dél-Amerika legzordabb vidékein, esélyesekkel és a sivatagi veterán Szalay Balázzsal.

Változó idők

Minden idők egyik legizgalmasabbnak ígérkező Dakar-ralija rajtol 2012. január 1-én az argentin kikötővárosból, Mar del Platából.

Hogy miért? Többek között azért, mert bár a mostani futam királykategóriájában, az autós mezőnyben indulnak bajnokok, esélyesek és nagy visszatérők, de az elmúlt évekhez képest megváltozott a felállás.

Ha az 2011-es Dakar-rali eredménylistájára rápillantunk, azt látjuk, hogy az első hét helyen a Volkswagen és a BMW osztozott, nem igazán testvériesen, hiszen a dobogóra három VW Touareg-legénység állhatott fel.

Volkswagen kivonta erőit a sivatagi versenyből, a várható élmezőny járgányai némileg mások lesznek a tavalyinál.

A címvédő katari Nasser Al-Attiyah például a Robby Gordon-féle behemóttal, a 6 literes Hummerrel veselkedik neki az 5000 kilométernyi mért szakasznak, egy másik bajnok, a tavalyi második dél-afrikai Giniel de Villiers pedig egy Toyota Pickuppal versenyez, 2011-ben még mindketten a Volkswagen-csapat tagjai voltak.


A címvédő Al-Attiyah Hummerrel indul

Mit keres a Mini a sivatagban?

A kérdés látszólag jogos, de a reneszánszát élő brit kisautó brutális off road versenyváltozata már bizonyította, hogy ütőképes, főleg hogy a BMW ide mentette erőit, ami már mindjárt esélyes-szintre emeli a Minit.

A BMW új bőrt húzott csapata látszik a legmasszívabb társaságnak, ami terepen jól jöhet, ha ki kell egymást húzni a homokból, bajból, nem beszélve a brutális technikai háttérről.

A bajnokokból jutott a Minibe is. Például a rekordbajnok francia Stéphane Peterhansel. A gallok nemzeti hőse hatszor motorral nyert, háromszor pedig autóval, de az utolsó, 2007-es sikere is elég távolinak tűnik, Peterhansel arra készül, hogy visszaüljön a trónra.


Peterhansel a Minivel szerezné meg tizedik Dakar-győzelmét

A 2004-es motoros bajnok, a spanyol Nani Roma szintén Minivel veselkedik neki a hatalmas feladatnak.

Hó után homok és kő

A 2006-ban győztes, egykori alpesi síelő klasszis francia Luc Alphand után most a síugrók közül érkezett egy veretes név, a 39 éves, négyszeres összetett Világkupa-győztes lengyel Adam Malysz személyében, aki egy Mitsubishi Pajero nyergében versenyez.


Malysz autóra cserélte a síléceket, de a bukósisak marad

„Természetesen újoncként nem lehet célom megszorongatni az élmenőket, szeretném végigteljesíteni a versenyt. A síugrás okozta adrenalinlöketet tökéletesen pótolja a terepralizás.

Máshogy kellett felkészülnöm, lényeges volt a felsőtestem megerősítése, izmot kellett felszednem, hogy bírjam a sivatagi megpróbáltatásokat” – mondta Malysz.

A sivatagban nincs konnektor, és mégis…

Maris Saukans és Andris Dambis arra a nem mindennapi küldetésre vállalkozott, hogy elektromos autóval teljesítse a versenyt. A lett páros már sok nemzetközi tereprali futamon bizonyított, és szeretett volna valami újat kipróbálni. Az OSCar eO névre hallgató autót teljes mértében a saját műhelyükben építatték.

„A fejlesztések alatt folyamatosan javítottunk a teljesítményen – mondta Dambis. – Az autót elektromos motor hajtja, nagyjából 800 km megtételére és maximálisan 150 km/h-s sebesség elérésére képes. A hosszú szakaszok, a homokos és köves részek nagy kihívást jelentenek majd, de bármi történik is, szeretnénk sikerrel befejezni a versenyt!”

Indulók, útvonal és szabályváltoztatások

A 2012-es viadalon a versenyzőknek több mint 9000 kilométert kell megtenniük. A mezőny az Atlanti-óceán partjáról, Mar del Platából indul észak felé, és átszelve a dél-amerikai kontinenst, majd annak keleti partját követve egész kontinenst egészen a Csendes-óceán partján fekvő perui fővárosig, Limáig halad.

Argentínában öt szakasz vár a mezőnyre, változatos terepen, a versenyzők az Andokon átkelve eljutnak Chilébe, a hegyek között az óceánt érintve haladnak észak felé, ahol vár rájuk az Atacama sivatag pokla, majd az utolsó négy szakasz Peruban, szintén sivatagi körülmények között.

188 motoros,32 quados, 173 autós és 76 kamionos egység vág neki a 2012-es Dakar ralinak.

A rend kedvéért a tavalyi bajnokok: Nasser Al-Attiyah (katari, autó) Marc Coma (spanyol, motor), Vlagyimir Csagin (orosz, kamion, idén nem indul), Alejandro Patronelli (argentin, quad).

Két év kihagyás után újra rajthoz áll a Szalay Balázs–Bunkoczi László kettős az Opel Antarával, mellettük a másik magyar páros a Toyota Land Cruiserrel bemutatkozó Sebestyén Sándor és Bognár József.

A motorosoknál és a quadosoknál a szabályváltoztatás a fő téma, a kétkerekűeknél a hengerűrtartalmat 450 köbcentire csökkentették, hogy növeljék a résztvevők számát.

A négyütemű, két kerékmeghajtású quadok hengerűrtartalma 750 kcm, a kétüteműeké 500 kcm, a négykerék-meghajtásúaké pedig 900 köbcentis lett.


Az első magyar siker

A Szalay, Bunkoczi duó érces hangú Opel Antarája hatalmas sikert aratott a rajtceremónián, nemcsak azért, mert szép, hanem azért is, mert hangos, és Argentínában az mindennél többet számít. Az emberek egyszerűen megőrülnek az erős autókért, a versenyzőkről már nem is beszélve. (Összesen amúgy 443 jármű haladt át a rajtdobogón: 161 autós páros, 173 motoros, 30 quados és 74 kamionos trió.)


Bunkoczi, Szalay és az Antara – nehéz napok várnak rájuk

“Elképesztő volt az egész. Kilométereken keresztül végig álltak az emberek a kordonok mentén. Visszatért a régi érzés, amit már el is felejtettem, amit 2009-ben éreztem. Az emberek imádják errefelé az autósportot, s ezt minden lehetséges módon ki is mutatják. Elképesztő, mekkora szeretet árad felénk” – mondta Szalay Balázs.

Az Opel Dakar Team is megköszöntötte az új évet. A rajtceremónia után közös vacsorával ünnepelt a csapat, majd testületileg levonult az Atlanti óceán partjára, ott koccintott éjfélkor. A kis magyar különítmény kiegészülve a Darázsi Zsolt, Hoffmann Péter, Vörös Ferenc versenykamionos trióval és a szervizkamion legénységével a strandon elénekelte a magyar Himnuszt, majd közvetlenül ezután pihenni tért, hiszen hosszú út vár rá vasárnaptól kezdődően.

A 2012-es Dakar-rali.

Indulók, útvonal és szabályváltoztatások

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik