Sport

Nincs veszélyben a rekord a patinás vitorlás versenyen

A nevezési lista szerint 88 hajó rajtol el vasárnap a hagyományos, immár 67. Sydney-Hobart vitorlás viadalon.

Az Új-Dél-Wales és Tasmánia közötti, 630 tengeri mérföldes (1168 km) távot eddig a Wild Oats teljesítette a leggyorsabban: a 2005-ben felállított csúcs 1 nap 18 óra 40 perc és 10 másodperc.

Ezúttal is az esélyesek között tartják számon a Wild Oats-ot, amely sorozatban elért négy siker után 2009-ben alulmaradt az Alfa Romeóval szemben, de tavaly ismét nyert.

Az elmúlt évben második és azóta átalakításon átesett Investec Loyal győzelme sem lenne meglepetés, akárcsak a Lahanáé, amely különböző nevek alatt második, harmadik és negyedik helyezést gyűjtött be az elmúlt évek során. Aztán ott van a mezőnyben a 2003-ban első Wild Thing, de beleszólhat a legjobbak – a 100 lábas szupermaxik – küzdelmébe a 70 lábas Ichi Ban is.

A mezőny tagja a földkerülő Jessica Watson, aki 17 évével éppen csak eléri a nevezéshez szükséges alsó korhatárt. Csapata – az Another Challenge fedélzetén – ausztrálokból és britekből áll majd, s ők is valamennyien az új generációhoz tartoznak, amennyiben 21 évesek vagy az alattiak. Watson májusban lesz 18.

Ami az időjárást illeti, a rajt után kellemes északi szél várható, de 6-12 óra elteltével délire fordul, s akár 30 csomós is lehet, emiatt nagyon kicsi az esélye annak, hogy megdől a Wild Oats rekordja.

Bár az időjárás így nem kedvez majd a könnyed vitorlázásnak, olyan nagy vihartól, mint amilyen 13 éve volt, egyáltalán nem kell tartani. Akkor a rendkívül rossz körülmények miatt a 115 hajóból álló mezőny egyharmada feladta a versenyt. Az óránkénti 160 kilométeres sebességgel száguldó széllel és a néhol tízméter magas hullámokkal sok vitorlás nem tudott megbirkózni. A mentésben még az ausztrál haditengerészet is részt vett, ennek ellenére hatan – Bruce Guy, Phil Skeggs, Michael Bannister, Jim Lawer, John Dean és Glyn Charles – életüket vesztették.

Hét éve hasonlóan rosszak voltak a körülmények, a 116 hajóból álló mezőnynek mintegy a fele nem tudott célba érni. Az 1998-as, tragikus kimenetelű futam után életbe léptetett szigorú biztonsági előírásoknak köszönhetően azonban 2004-ben már nem történt komolyabb baj.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik