„Charly, what’s your name?”, bömböli mikrofonjába a simléderes sapkás animátor a pécsi Széchenyi tér déli csücskén, a polgármesteri palota erkélye alatt – ahonnan a régi szép időkben Rátgéber László és lánykái locsolták a pezsgőt a többezres tömegbe a bajnoki parádén, amikor még volt kosárlabda-csapata a városnak… -, de mielőtt eltöprengenénk a kérdés abszurditásán, a fülsiketítően berregő, agyonturbózott ralikocsi – a volán mögött bizonyos Charlyval – már tovább is gördül a diadalívet formázó prezentációs emelvényről.
A 45. Canon Mecsek rali sátoros ünnep a baranyai megyeszékhelyen és környékén, rengeteg helybéli és turista sereglik össze a pilóták és járgányaik péntek délutáni bemutatkozására a Széchenyi téren, a nézőknek mindenképpen új és különleges ez a pécsi futam, hiszen eddig még nem láthattak hazánkban IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenyt, megannyi remek sofőrrel és gazdag gyári csapattal. A Mecsek-ralira 117-en, az IRC-re 54-en neveztek – köztük több magyar csapat is –, a legnagyobb esélyes a Skoda Fabia Super 2000-essel versenyző cseh Jan Kopecký.
A magyar bajnoki címre még heten (!) esélyesek, vezet a hétszeres abszolút bajnok ifj. Tóth János, őt mindössze egy pont hátránnyal követi Kazár Miklós, és a címvédő Aschenbrenner Györgynek is csupán négy pont a lemaradása Tóthtal szemben, sőt, még a Kopeckyhez hasonlóan Skoda Fabia Super 2000-essel induló Herczig Norbert is odaérhet a csúcsra.
Apropó, Herczig. A remek pilóta – nomen est omen – parádés külalakú kocsival aratott vastapsot péntek délután a Széchenyi téren, a kalocsai motívumokkal díszített ralikocsinak előre oda lehetne adni a bajnoki címet, ha nemcsak a gyorsaságot, hanem a megjelenést is értékelnék ebben a sportágban…
A délutáni puccparádét követte a koraesti prológ a Pécs Plaza térségében, melynek eredménye nem számít bele a végeredménye, szimbolikus jelentősége mégis óriási.
Leginkább annak, aki megnyeri. És ez a valaki – óriási meglepetésre – Botka Dávid volt navigátorával, Szenner Zsolttal, valamint a Mitsubishi Lancerrel, hazavágva a szakág globális élmezőnyét.
Másnap reggel bekapunk pár falatot a Hotel Corsóban – még japán szó is hallható a tollászkodó pilóták között, tényleg internacionális a mezőny -, aztán irány Hetvehely, a nyolc szombati szakasz közül az első rajtja. A nyugati Mecsek lankái tényleg festőiek, a helyszínre érve örömmel konstatáljuk, hogy élelmes srácok pazar minőségű Pannónia kincsét árulnak egy sebtében felállított asztalról – aki nem tudná, ez egy csemegeszőlő-fajta -, veszünk egy kilóval, két perc alatt elfogy a három fürt.
Van még egy óra a rajtig, az erdei tisztáson kapatos fiatalok verik fel az erdő csendjét, egyikük tűzvörös Mercedes Vitóval pörög-forog tízméteres sugarú körben, mint a megkergült kutya, amely a saját farkát akarja elkapni. Fülsiketítő a robaj, hányják a port az őrülten kipörgő kerekek, ezt úgy mondják, hogy a sofőr „csapatja” a kocsit, ott is terem gyorsan két rendőr, mire a sofőr kiugrik a vezetőülésből, és kezét nyújtja. A rendőr – megrökönyödésünkre – elfogadja a jattost, eltöprengünk, vajon egy amerikai zsaru ugyanígy járna-e el. Aligha, így viszont máris kihúzva az intézkedés méregfoga, békésen válik el rend őre és háborítója.
Aztán berobban a csendbe az első ralikocsi, a virágos jókedvű társaság már ott dáridózik az aszfaltcsík szélén, egyikük két perccel korábban rohant át az úttesten a túloldalra könnyíteni magát. Még rágondolni is hátborzongató, mi lett volna, ha…
Mindenesetre odalépek az egyik sráchoz, és érdeklődöm, vajon mi a jó nekik ebben az egészben, hiszen aligha fognak emlékezni bármire is a látottakból. „Hát az, hogy ihatunk!” , hangzik a kézenfekvő válasz, és ezzel nincs is mit vitatkozni…
Pedig tagadhatatlanul lenyűgöző a több száz lóerős csodaautók száguldása, nem csoda, hogy a három napon mintegy százezren kíváncsiak a versenyre, a Széchenyi tértől Hetvehelyig, Orfűtől Pécsváradig.
Szakbarbároknak, hétvégi kirándulóknak és szimpla bámészkodóknak egyformán feledhetetlen látványosság.
A verseny – benne a magyar bajnoki pontverseny záró futamával – vasárnap este fejeződik be.
Az Intercontinental Rally Challenge (IRC) mezőnye most délebbre költözött. Két héttel hazai pályán aratott hármas diadalát követően a Team ŠKODA Motorsport Magyarországon, a Mecsek Ralin is az élen szeretne végezni. Jan Kopecký, a Barum Rali győztese Petr Starý navigátorral az oldalán a Csehországban mutatott csúcsteljesítményét igyekszik megismételni. A Mecsek Rali első ízben kapott helyet az IRC versenynaptárában.
A ŠKODA másik pilótájaként Freddy Loix, az IRC legutóbbi, csehországi futamának második helyezettje Fréderic Miclotte navigátorral szintén rajthoz áll Magyarországon. E kettős rendkívül szoros küzdelemben mindössze 1,2 másodperccel – az összesen 250 versenykilométer után nagyjából kétméternyi – különbséggel szorult Zlínben a Kopecký-Starý duó mögé. A ŠKODA UK színeiben, s a Fabia Super 2000 volánja mögött Andreas Mikkelsen is indul a futamon. Az IRC mezőnyét jelenleg vezető Juho Hänninen viszont nem áll rajthoz Magyarországon, hanem az S-WRC szezonzárójára készül intenzíven, két futammal a vége előtt ugyanis Hänninen az S-WRC bajnokságát is vezeti. Mark Wallenwein és Matthias Kahle a Fabia Super 2000 versenygéppel szintén feltűnik majd a pécsi rajtvonalnál, Hermann Gassner junior pedig Magyarországon ünnepli IRC-premierjét.
Jan Kopecký: „Zlíni győzelmünk rendkívüli motiváció a bajnokság hátralévő részére, s szezonbeli első győzelmünk birtokában most folytatni szeretnénk sikersorozatunkat. A Mecsek Rali valójában premier számunkra. A gyors aszfaltszakaszok és a számos ugrató – mivel nagyon hasonlóak a csehországi pályához – minden bizonnyal jól fekszik majd nekünk, amiből komolyan profitálni szeretnénk.“
Freddy Loix: „A Barum Ralin szerzett második helyünket követően nagy örömmel érkezem az újabb futamra, remélem éppoly szép és izgalmas küzdelem vár ránk, mint Zlínben. A legtöbb résztvevő első ízben indul a Mecsek Ralin, s pontosan ez adja e futam különös rangját. Közismert, mennyire szeretem az aszfaltos pályákat, így még inkább remélem, hogy Magyarországon sikeres szerepléssel sok bajnoki pontot gyűjthetek.“
A bajnokság magyarországi futamának programjában 14 gyorsasági szakasz, illetve 252 kilométer szerepel.
—————————————————————————————————-
Az állás a szombati nap után:
Ob:
1. Aschenbrenner György (Mitsubishi Lancer Evo IX) 1:08:10.6 óra
2. Bútor Róbert (Peugeot 207 S2000) 1:08:34.4 óra
3. Herczig Norbert (Skoda Fabia S2000) 01:08:47.9 óra
Az abszolút összevetésben a norvég Andreas Mikkelsen áll az élen az IRC mezőnyéből.