Poszt ITT

Emberkísérlet, hecckampány? Az igazi para a hatodikos matek

Az emberkísérletes, hecckampányos érvelést értem. Azt nem, hogy a hatodikos matekkönyvben kik azok a „többiek”?

Több százezres emberkísérletnek nevezte a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, hogy a kormány rohammunkával készült tankönyveket élesben tesztel gyerekeken. Mendrey László az ATV Startban így reagált arra, hogy vitatható tartalmak jelentek meg több tankönyvben is. A köznevelésért felelős államtitkár az ellenzék öncélú és politikai célokat szolgáló hecckampányának nevezte a tankönyvek bírálatát.

Értem. Mindkét érvelést. Még a szitáikon is átlátok. A hatodikosok matekkönyve viszont kifogott rajtam, miután egy barátom átküldte ezt a példát.

„Tavasszal három jó barát – Sándor, József, Benedek – egy 1 méter hosszú ezüstláncot kaptak, mert meghozták a meleget. Úgy döntöttek, háromfelé osztják. Mivel Sándornak szüksége volt pénzre, Benedek úgy döntött, hogy a neki járó lánc egy részét kölcsönadja, így Sándor végül a lánc 5/12 részét kapta meg. A maradék rész 4/7-e Józsefé, a 3/7-e Benedeké lett.”

a) Mekkora rész maradt a többieknek?

b) Milyen hosszú láncot kapott József és Benedek?

c) Milyen hosszú láncrészt kapott kölcsön Sándor Benedektől, ha a barátok egyenlően szándékoztak elosztani a láncot?

Milyen többiek? A szerkesztőség tesztelése egyáltalán nem segített!

Az akadékoskodók már azt is kifogásolták, hogy a jelenlegi politikai hangulatban miért kell láncban – még ha ezüst is – adni a fizetést. Ezen túlléptem.

Azt is könnyedén kiszámoltam, hogy József a lánc egyharmadát (4/12=33,3 cm) Benedek az egynegyedét kapta (3/12=25 cm). Még az sem akasztott meg, hogy Sándornak a maga 5/12-es (41,6 cm) részéből 1/12-et (8,3 cm) egyszer majd vissza kell adnia Benedeknek. Ez tiszta! 

A „Mekkora rész maradt a többieknek?” kérdés ugyanakkor rejtély maradt számomra. Volt olyan kollégám, aki szerint a tankönyv szerzői Józsefre és Benedekre gondolhattak, ezt azonban nyilván visszautasítottam, hiszen a feladat utolsó mondata egyértelmű. „A maradék rész 4/7-e Józsefé, a 3/7-e Benedeké lett.” A hatodikosok nem hülyék! 

Azt a sanda, politikaszagú feltételezést is elvetettem, hogy ez már nemcsak matek, hanem az életre nevelés része is, jobb ha időben megtanulják, hogy mutyinak lennie kell, és egy rész mindig is járt, jár, járni fog “a többieknek”. Ez azonban éppen a példa alapján képtelenség. 3/12+4/12+5/12=12/12!!!!! Vagy nem? 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik