Zeng az internet: virtuális betörők hírességek számítógépéről (pontosabban a nagy közös adattároló alkalmazásból, de ez mellékszál) összelopkodtak egy csomó személyes képet, videót, és most pénzt követelnek értük (amellett, hogy nyilvánosságra is hoztak pár felvételt). Jennifer Lawrence-től Rihannán át Kim Kardashianig sok-sok ikon, bálvány, sztár, a rajongás elérhetetlen tárgya került roppant kínos és megalázó helyzetbe.
Az eset több kérdést is felvet.
Egyfelől miért szeretik a híres emberek magukat meztelenül és/vagy szexuális életük gyakorlása közben digitálisan rögzíteni? Másfelől miért akarja ezt a kedves úri közönség látni?
Persze a kettő összefügg. A sztárság határai kitolódtak, a magánélet súlyos árat fizet a hírnévnek – Greta Garbo még elérte, hogy 60 éves kora után egy képet sem engedett magáról csinálni, hogy kilépett a nyilvános terekből, míg Diana hercegnő épp abba halt bele, hogy ebből a nyilvános térből próbált elmenekülni. És mivel ma már nem lehetséges 60 éves kor után elbújni, a másik oldaláról próbálják megoldani az ügyet a sztárok: megpróbálnak 45-nek kinézni.
De ez nem csak a szépség és a tükör kérdése. A nyilvánosságot kutató tudósok úgy szokták mondani, hogy narcisztikus korban élünk: a média (ami ma már nyilván nemcsak a tévét-rádiót-újságokat jelenti, hanem a közösségi oldalakat is a Facebooktól a tumblren keresztül az Instagramig) egyre többször szól önmagamról. Ha nem jelentkezem be a Facebookon, nem írok-osztok valamit félóránként, úgy érzem, nem is létezem. Az adatlopásos ügyben amúgy érintett Kardashian-lányok parodisztikusan sok képet töltenek fel magukról az Instagramra. Ennek a jelenségnek persze csak egy része önimádás – egy másik része kőkemény marketing. Jelen kell lenni, hogy ne felejtsenek el a napi sok ezer információ, kép, videó kavalkádjában. A hírek, mint sok tátott szájú madárfióka, erősebb és erősebb ingerekkel küzdenek az olvasó-anyamadár gilisztafigyelméért, és a legvonzóbb elnyeri azt.
Ez persze nem magyarázza meg teljesen, hogy miért rögzítik hírességek intim életük fejezeteit a telefonjukkal. Miért, a kedves olvasó fel szokta venni, ahogy elkapja a vágy? Azért ez (ma? Még? Egyelőre?) elég ritka. A hírességek egyszerűen képtelenek szétválasztani a média világába ágyazott hiperképüket, imágójukat és a saját énjüket. Gyönyörködnek magukban.
Ahogy a rajongóik is bennük.
A rajongók is ott állnak mindennap és úgy gondolják, egyre több kell. A fogyasztói társadalom sosem tobzódott még úgy, mint a popkultúrában: énekesek, színészek, sportolók képmásai cirkulálnak milliós tételben az interneten. Rajongok, tehát mindennap, minden órában szükségem van a bálványom egy újabb felvételére. Egy új kép, videó, egy ritkaság a tinédzser korából, egy titok. Bármi, csak róla szóljon. Ki akarom sajátítani egészen a bálványomat.
Így pedig semmi nem marad a képzeletnek. Mondok egy példát: pár hete bejárta a netet Scarlett Johanssonról pár fotó, melyen anyaszült meztelenül látható (és itt most ne álljon link) – jelenetfotók egy új filmjéből. A színésznő híresen vigyázott, hogy ne készüljön róla meztelen felvétel, bár nyilván nem nyakig begombolkozva, bokáig érő pufajkás kabátban járt éveken át. Nem volt kívánatosabb teremtés nála a földkerekségen. Miért? A titok miatt. Az ismeretlenségnél nincs izgatóbb, erotikusabb. Bovaryné Flaubert regényében megcsalja a férjét, de az egészről annyit tud meg a kedves olvasó, hogy a hölgy délutánonként kikocsikázik. Más példa: Kosztolányi Dezső Aranysárkányában a rossz diákok egy dobozt küldenek az egyik tanárnak valami „ocsmánysággal”. Nincs kifejtve, nincs konkretizálva, még sincs ennél gusztustalanabb dolog. A titok, amikor a fantáziánkra van bízva a dolog, a legerősebb. Scarlett Johansson a felvételeken szép volt, de csalódást okozott – testet öltött, és a konkrét mindig tökéletlenebb, mint a fantázia anyaga.
A rajongók a rajongásuk tárgyát ölik meg annak megsokszorozásával és tárgyiasításával. Ne nézzük meg Jennifer Lawrence és a többiek privát fotóit-felvételeit (még ha filmekben itt-ott láttuk is őket meztelenül), mert csak a varázsukat vesszük el.
Ne kukkoljunk, kedves rajongótársaim!