Közel félszáz panasz érkezett dr. Bodonovich Jenő, média- és hírközlési biztoshoz a TV2 Megasztár, valamint az RTL Klub Való Világ és X-faktor című műsorai miatt. A bejelentésekben a panaszosok a nézői szavazások lebonyolításának rendjét, azok szembetűnő irányítottságát, ellenőrizhetetlenségét kifogásolták, és megkérdőjelezték az eredmények valóságtartalmát.
A valóságshow-k és tehetségkutatók magas nézettségére és a szavazásokban részt vevők nagy számára tekintettel a média- és hírközlési biztos az új médiatörvény alapján 2011 áprilisában hivatalból egyeztetési eljárást indított.
Mi érvényes?
A vizsgálat eredményét összegző tájékoztatóból kiderül, hogy egyes műsorszolgáltatóknál nem volt egyértelműen meghatározva, hogy mi minősül érvényes szavazatnak, ezért sok volt az érvénytelen szavazat.
A telefonszolgáltatóknak nem alaptevékenységük ilyen nagyszámú SMS azonos időben történő továbbítása, pedig ez egy-egy döntő alkalmával akár több ezer szavazatot is jelenthet. Ezért a szavazatok feltorlódása miatt előfordulhatott, hogy az időben elküldött voksok egy része a szavazás lezárása után érkezett, és ezért érvénytelen volt. A biztos aggályosnak tartja, hogy az emelt díj leemelése nem ott történik, ahol eldől, hogy teljesült-e a szolgáltatás.
Ebből kifolyólag az emelt díjas szolgáltatás díját az érvénytelen szavazatok esetében is levonták a szolgáltatók. A vizsgálat a szavazás eredményének megváltoztatására irányuló beavatkozást a rendelkezésére álló dokumentumok alapján nem állapított meg.
A biztos rendkívül fontosnak tartja a nézők érdekvédelmét, ezért az eljárás lefolytatását követően – az átláthatóság és az ellenőrizhetőség biztosítása érdekében – ajánlásokat tett közzé a telefonos szavazásokat alkalmazó műsorszolgáltatók számára. Ezekben javasolja, hogy a szolgáltatók egyértelműen és közérthetően rögzítsék, hogy mely szavazat minősül érvényes szavazatnak, és a szavazás lezárását követően biztosítsanak elegendő időt a szavazatok feldolgozására. Ügyeljenek rá, hogy olyan megállapodást kössenek a telefonszolgáltatóval, amelyben az időn túl érkező szavazatokat nem emelt díjas szolgáltatásként számolják el. A biztos továbbá olyan ügyfélszolgálat működtetését javasolja, amely folyamatosan tájékoztatja a nézőket és kezeli a betelefonálók panaszait.