Ami az ágazat jövőjét…
…pozitívan befolyásolhatja:
• A kormányzati támogatás révén tovább nőhet az internet-penetráció
• Az uniós csatlakozáshoz szükséges államigazgatási informatikai fejlesztésekkel párhuzamosan növekszik a vállalkozások internet-függősége
…negatívan befolyásolhatja:
• Az internet-elérés tekintetében elmaradásunk tovább nő a régió országaihoz viszonyítva
• A lassuló gazdaság visszafoghatja a cégek interaktív és webes célokra fordított költéseit
Mindezek talán katasztrofális hatással is lehetettek volna az internetesek táborára, sőt jó néhány vállalkozásra is, ha az információs társadalomban bekövetkezett pozitív változások nem lennének visszafordíthatatlanok. A kormányváltás után újonnan megalakult Informatikai és Hírközlési Minisztérium ezért állapodott meg a legnagyobb távközlési szolgáltatókkal – a Matávval, a Vivendi Telecommal, a Monortellel, az Emitellel és a Hungarotellel – abban, hogy az internet-hozzáférési csomagokat és telefontarifákat az állam augusztus elsejétől támogatja. A minisztérium erre szánt büdzséje – amely az idén 1,3 milliárdra, jövőre pedig valószínűleg 3 milliárd forintra rúg – az egész ország területén lehetővé teszi majd a kedvezményes internetezést.
Jó hír, hogy az internet-előfizetések száma 2001-ben elérte a 322 ezret, ami rekordméretű, 40 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A vállalati szegmensben a nagyvállalatok kivétel nélkül rendelkeznek internetkapcsolattal. A középvállalkozásoknak a 85 százaléka, a mikro- és kisvállalkozásoknak pedig a 70-78 százaléka csatlakozik hálóra. Mindez néhány százalékos növekedést jelent, a gyarapodás tehát jórészt a lakossági előfizetésekből adódik. Sajnálatos módon azonban a hozzáférések számának bővülése nem növelte az internetet használók táborát: ez 2002 közepén 1,2 millióra tehető. Ez az alig 10 százalékos eredmény pedig már csaknem két éve stagnál, így mára ezzel a teljesítménnyel Magyarország Európában csupán Ukrajnát és Bulgáriát előzi meg. Románia már 2 százalékponttal túllépett hazánkon, Csehország pedig az elmúlt két évben 22 százalékos használati rátáját 28 százalékra növelte; az uniós átlag 40 százalékosra tehető.
Ezzel együtt itthon az ISP-k együttes nettó árbevétele 2001-ben elérte a 237 milliárd forintot. Ebből nagy valószínűséggel csupán 18-20 milliárdot tesz ki a tényleges internet-hozzáférési szolgáltatásokból eredő bevétel, és a társaságok jó része veszteséges is (vagy szépen szólva: befektetési szakaszban van). Az iparág erősödését jelzi azonban, hogy jelenleg mintegy 100 kisebb-nagyobb ISP működik, s foglalkoztatottaik száma immár meghaladja az 5 ezret. Az elkövetkező egy évben a piac jelentős koncentrációjára lehet számítani. A folyamat a vállalati szegmensben már el is kezdődött (itt a piac 70 százaléka már a három piacvezető kezében van: a Matáv-csoport részesedése 47 százalékos, a GTS 11, míg a PSINet 10 százalékot tudhat magáénak), a lakossági piacon pedig hosszú távon legfeljebb 10 szolgáltató számára van hely.
Sajátos színt képviselnek a hazai ISP-palettán az ingyenes szolgáltatók. A Kiwwi ugyan már nem létezik, de a 150 ezer regisztrált budapesti és környékbeli felhasználóval rendelkező Freestart ősztől országos hálózat kiépítésébe kezd, és csatlakozott a tarifa nélküli szolgáltatókhoz a Telnet Magyarország Rt., a Prím Média Kft. és az Index Rt. is (ezek egyelőre összesen néhány ezer felhasználóval dicsekedhetnek).
Az internetezők több mint négyötöde még mindig a hagyományos, telefonvonalon keresztüli hozzáférést veszi igénybe, míg 9 százalékuk ISDN vonalon, 5 százalékuk kábeltévé hálózaton, 1 százalékuk pedig bérelt vonalon csatlakozik a hálóra. A széles sávú hozzáférések aránya tehát még elhanyagolható, igaz, a kör egyre bővül: míg másfél évvel ezelőtt néhány százan használtak ilyen technológiákat, addig ma már több tízezresre tehető a számuk. A tíz fő felett foglalkoztató vállalatok közül ma Magyarországon 1100 internetezik ADSL kapcsolattal, közülük legtöbben a Matáv, a GTS és Vivendi szolgáltatását veszik igénybe.
Jelentős lépések történtek a hozzáférés új technológiáinak hazai bevezetésben is. A Cisco Systems Magyarország Kft. a balatonkenesei Marina Port vitorláskikötőben létrehozta az első nyilvános drótnélküli internetelérést lehetővé tévő “forró pontot”, ahol notebookkal vagy tenyérgépekkel sétálva huzal nélkül lehet a hálóra csatlakozni. A magyar tulajdonú EnterNet 2001 Kft. a feltárcsázós eléréssel megegyező minőségű, de drótnélküli hozzáférést kínál, és országos hálózat kiépítésbe kezdett. A CovySoft Networks Távközlési és Informatikai Kft. pedig 133 milliós beruházás keretében 20 településnek biztosít nagy sávszélességű műholdas internetelérést. Ami a GPRS-alapú internetezést illeti, e tekintetben hazánk nemcsak hogy nem marad le a fejlett világ mögött, hanem egyenesen meg is előzi azt: a Vodafone és a Westel mobilszolgáltatók GPRS roaming csomagjai lehetővé teszik, hogy a szolgáltatásukra előfizetők akár külföldön mobil-internetezve is eljuthassanak cégük belső hálózatába és elérhessék saját irodai alkalmazásaikat.
A tartalomszolgáltatói piacon korábban elkezdődött konszolidáció befejeződni látszik. Az Index tulajdonosi szerkezetének megváltozásával (a piacvezető portálban az idén tavasszal a Wallis-csoport szerzett tulajdont) immár az összes nagy szereplő (Origo, Startlap, Korridor, Stop) mögött stabil tulajdonos áll. Nem véletlen tehát, hogy az online reklámköltés – amely a Magyar Reklámszövetség jelentése szerint 2001-ben 2,3 milliárd forintot tett ki – 75 százalékban ezeknél a portáloknál kötött ki. A cégek egyébként 2001-ben több mint 50 százalékkal fordítottak többet online reklámokra, mint az azt megelőző évben.
Jókora növekedés jellemezte a hazai e-kereskedelmet is: 2001-ben az interneten keresztül lebonyolított nagykereskedelmi forgalom 31,5 milliárd forint volt, ami 66 százalékos növekedést jelent, míg a kiskereskedelmi cégek internetes eladásból származó bevétele megötszöröződött, elérve az 5,4 milliárd forintot. Ebből a hazai piacon jelenlévő mintegy 250 online bolt 3,2 milliárd forinttal részesedett. Mivel pedig e forgalom 85 százalékát két tucat kereskedelmi társaság bonyolítja, hamarosan e területen is szelekció és koncentráció esedékes; várhatóan csak néhány nagy portál marad majd meg.
Hasonló a fejlődés az e-bankolás területén is: csak az idei első negyedévben 18 százalékkal nőtt az internetes banki szolgáltatást használó lakossági és vállalati ügyfelek száma. Bár a növekedés üteme nemzetközi viszonylatban is figyelemreméltó, a magyar online banki piac fejlettsége még jóval elmarad a nyugat-európaitól. Itthon mintegy 175 ezer lakossági és 25 ezer vállalati internetes ügyfelet tartanak nyilván a felmérésben részt vevő pénzintézetek, ez pedig csupán a teljes ügyfélszám 6-8 százaléka, szemben a nyugat-európai 18 százalékkal. Magyarországon jelenleg 6 bank és 2 takarékszövetkezet nyújt folyószámla-szolgáltatást az interneten keresztül, míg egy pénzintézet befektetési jegyek értékesítésére használja ezt a csatornát. Ám további 3 nagybank és egy kisbank is jelezte már, hogy 2002 végéig elkezdi online működését is.