Poszt ITT

Figyelő Top 200 (2001): Kiskereskedelem

Vásárlási láz

A magyar kiskereskedelmi forgalom jóval nagyobb ütemben bővült 2001-ben, mint egy évvel korábban, és immár az élelmiszerek és a ruházati termékek eladása is megugrott.



Ami az ágazat jövőjét…

…pozitívan befolyásolhatja:


•A gyors gazdasági növekedés fennmaradása, mert ez együtt jár a lakosság fogyasztás bővülésével
…negatívan befolyásolhatja:
•Ha a kis- és középvállalkozók nem tudják korszerűsíteni az üzleteiket – mert például nem kapnak bankhitelt -, s így a kiszolgálás színvonalában és költséghatékonyságban is lemaradnak, s esetleg bezárásra kényszerülnek

A napi 10 millió vásárlót kiszolgáló kiskereskedelmi hálózat az elmúlt időszakban jelentős fejlődésen ment keresztül. Az üzletek száma szaporodott, s az új egységek többsége a korszerű európai normáknak is megfelel. A kiskereskedelem technikai színvonala sokat javult, ennek eredményeként gyorsult és biztonságossá vált a kiszolgálás. Ugyanakkor világosan kirajzolódik az a tendencia is, hogy az önálló egyéni vállalkozások csak egységben, s a célnak megfelelően társulva tudják felvenni a versenyt a tőkeerős nemzetközi multikkal.
A tavalyi 5394 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalom folyó áron közel 12 százalékkal, változatlan áron számítva pedig 5,4 százalékkal haladta meg az előző évit. A reálértékű növekedés 2000-ben csupán 2 százalékot tett ki. Akkor a mennyiségi növekedés húzóerejét – a gépjárművek értékesítésén túlmenően – a bútorok és műszaki cikkek adták, tavaly viszont az élelmiszerek és a ruházati cikkek eladása is átlag felett emelkedett. A gépjármű- és üzemanyag-forgalom nélküli 4,3 százalékos bővülés jócskán felülmúlta az Európai Unió 15 tagországában mért 2,2 százalékos, illetve az eurózónában regisztrált 1,3 százalékos növekedést.
A kereskedelemben az év végén az egy esztendővel korábbinál 6 ezerrel több, összesen 198,1 ezer vállalkozás működött, amelyből 101,3 ezer egyéni vállalkozás volt. Az ágazat – a kialakult nemzetközi trendeknek megfelelően – három nagy csoportra tagozódik: multinacionális üzletláncokra, hazai üzletláncokra és független kiskereskedőkre. A hagyományos szereposztás (kiskereskedelem, nagykereskedelem) jelentősen átalakult, a cégek tevékenységében ma már a teljes vertikum megtalálható – az ipari termeléstől, termeltetéstől kezdve a külkereskedelmen át a közvetlen értékesítésig.
A szektorban működő egyéni vállalkozások döntő részben a kiskereskedelemben találhatók, ahol a legélesebb verseny is tapasztalható. A napi fogyasztási cikkek értékesítése még ma is jelentős részben az egyéni üzletekben történik. Az év végén 160,5 ezer kiskereskedelmi üzlet működött. A mintegy 4 ezres bővülés valamennyi régióra jellemző volt, de a legnagyobb mértékű emelkedés Budapestre, illetve a nagyobb városokra koncentrálódott.
A hazai kiskereskedelmi üzlethálózat regionális elhelyezkedése jelentős részben városcentrikus, a 10 ezer lakosra jutó üzletszám az országos átlagot a dél-dunántúli és a nyugat-dunántúli régióban lényegesen meghaladja (189, illetve 177), ugyanakkor az észak-magyarországi (140) és az észak-alföldi (155) területeken nagy az elmaradás.
Ma már több mint 50 bevásárlóközpont működik az országban, melyek zömmel az elmúlt 5 évben épültek. Ezen objektumok megjelenése, dinamikus terjeszkedése és legfőképp a vásárlók körében elfogadottá válása nagymértékben átalakította a kereskedelem szerkezetét. E centrumok ma már az összes kiskereskedelmi forgalom közel egynegyedét bonyolítják, s mintegy 40 ezer embernek adnak munkát. A fővárosban tavaly 7, vidéken 12 bevásárlóközpont épült, összesen mintegy 260 ezer négyzetméter alapterülettel. A beruházások értéke megközelítette a 100 milliárd forintot. A fejlesztési trendeket tekintve megállapítható, hogy az építési lendület tovább folytatódik; a befektetők közül kiemelendő a Plaza Centers-csoport, amely eddig a legtöbb bevásárlóközpontot építette.



Figyelő Top 200 (2001): Kiskereskedelem 1


A hazai napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmében meghatározó szerepet játszanak a nagyméretű kereskedelmi egységek, az úgynevezett hipermarketek is, amelyek ma már a napi fogyasztási cikkek forgalmának 17 százalékát adják. Ugyanakkor a kiskereskedelmi üzlethálózat látványos fejlődését a hazai vállalkozások is elősegítették. A kereskedelmi szerkezet változásában számottevő elmozdulást jelent a kis- és középvállalkozásokat tömörítő hazai beszerzési társulások, a CBA és a CO-OP Hungary Rt. fejlődése, amelyek az 50 legnagyobb napicikk-kereskedelmi üzletlánc között a 2. és 3. helyet foglalják el. Sikerül bizonyítja, hogy az önállóan versenyképtelen kereskedelmi kisvállalkozások együttműködve képesek a multinacionális üzletláncokkal versenyezni, s talpon maradni. Biztatónak tekinthető az is, hogy e társulások megkezdték az üzleti kapcsolataik kiépítését a határon túli szervezetekkel és vállalkozásokkal, ami – a közvetlen üzleti lehetőségeken túl – az uniós követelmények és lehetőségek megismerését is segíti.


Nagy- és kiskereskedők toplistája, 2001 (millió forint)
























Rang-
sor
A gazdálkodó neve Nettó árbevétel
Rank Name of company Net revenue
1. Panrusgáz Magyar–Orosz Gázipari Rt. 332 917
2. Metro Holding Hungary Kereskedelmi Kft.* 221 287
3. Tesco-Global Áruházak Rt. 195 772
4. Hungarotabak-Tobaccoland Dohányértékesítő Rt. 116 869
5. Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. 94 832
6. Hungaropharma Gyógyszerkereskedelmi Rt. 93 130
7. Plus Élelmiszer Diszkont Kft.* 88 864
8. Phoenix Pharma Gyógyszerkereskedelmi Rt. 87 247
9. Csemege-Match Kereskedelmi Rt.* 80 725
10. Magyar Dohányforgalmazó Rt. 74 792
11. Procter & Gamble Hungary Kkt. 57 885
12. Auchan Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 56 157
13. Kite Mezőgazdasági Szolgáltató és Kereskedelmi Rt. 53 486
14. Nutricia Kereskedőház Rt. 51 190
15. Agrograin Kereskedelmi Rt.* 49 870
16. IKR Termelésfejlesztési és Kereskedelmi Rt. 45 501
17. Interfruct Nemzetközi Élelmiszer Kereskedelmi Kft. 43 995
18. Vimpex Kereskedelmi és Vendéglátó Kft. 40 738
19. Medimpex Gyógyszer-Nagykereskedelmi Rt.* 39 867
20. Humantrade Gyógyszernagykereskedelmi Kft. 33 951
* Konszolidált adatok – Consolidated data

Ajánlott videó

Olvasói sztorik