Getty Images
Otthon

Minden második magyart érint a FOLO-jelenség

Szinte mindenkivel előfordult már, hogy otthonról való távozás után nem emlékezett pontosan, kikapcsolta-e a sütőt, a TV-t, bezárta-e az ablakot, vagy a teraszajtót. Ez a szituáció jelentős stresszel járhat, főként ha az ember nem tud visszafordulni, hogy megnézze, minden rendben van-e. A FOLO (Fear of Leaving On) jelenség és vizsgálata idén az Aegon biztosító kármegelőzési kampányának központi témája lett.

A FOLO-félelmek közül Magyarországon a legerősebb a betöréssel kapcsolatos: az emberek fele tart attól, hogy nyitva hagyja a bejárati ajtót vagy az ablakot távozáskor, és ezzel potenciálisan megágyaz egy betörésnek. A jelenséget erősíti, hogy a home office miatt megkopik az otthon elhagyásának a rutinja, ráadásul az otthoni munkával együtt jár, hogy nem zárjuk az otthonainkat, a munka miatt pedig gyengül a figyelem. Az ünnepek közeledtével tovább erősödnek ezek a kockázatok.

A második legerősebb félelem a vihar- és tűzkárokhoz köthető, ide vezethetnek a nyitott ablakok, illetve a bekapcsolva hagyott sütő és vasaló. Az emberek 27 százaléka vállalja nyíltan, hogy előfordult már vele, hogy bekapcsolva felejtette valamelyik elektronikus eszközét otthona elhagyásakor – mindez az Opinio által készített reprezentatív kutatásból derült ki, ami az Aegon megbízásából készült 2021. októberében. A biztosító Magyarországon először vizsgálta a FOLO-jelenséget.

Annak ellenére, hogy a tűzesetek és a viharkárok elkerülése különösen fontos a válaszadók számára, és igyekeznek a nyílászárók megfelelő zárásával, illetve az elektromos hálózat karbantartásával csökkenteni a veszélyeket, a mindössze 71 százalékuk rendelkezik lakásbiztosítással – derült ki a kutatás adataiból. Minden negyedik embernek már van saját tapasztalata az otthoni káreseménnyel kapcsolatban, a megkérdezettek 33 százalékának közvetett tapasztalatai vannak, míg 42 százalékának még nincs tapasztalata ezzel kapcsolatban.

A nyitva hagyott ajtó és ablak kiemelkedő, mint az aggódás forrása a megkérdezettek 51, illetve 39 százaléka említette. De a bekapcsolva hagyott sütő, a megkérdezettek 30, a bedugva felejtett vasaló 22 százalékát foglalkoztatja.

Sokszor mindössze egy kis odafigyelés is elég lehet a káresemények elkerüléséhez. Vezető lakásbiztosítóként az Aegon fontos ügynek tartja, hogy biztonságosabbá és stresszmentesebbé tegye a mindennapokat.  Ezért indítottunk edukációs kampányt az ilyen stresszhelyzetek csökkentése érdekében, Nagy Alexandra főszereplésével, a legtipikusabb szituációkat feldolgozva. A technológia is segíthet: rengeteg, a FOLO-jelenséghez köthető stressz csökkenthető az olyan technológiai újítások révén, mint az elektronikai eszközök áramtalanítása wi-firől vezérelhető okos konnektorral, vagy a távolról zárható elektromos ajtózárak és beengedő rendszerek felszerelése

– mondta a kutatás adatai kapcsán Szombat Tamás, az Aegon Biztosító vezérigazgató-helyettese.

‘Az otthonod biztonsága sokszor csak egy kis figyelmen múlik! KÁR a para! – Tégy tudatosan a biztonságodért!’ – ez lett az edukációs filmek fő üzenete. A kampány céljaihoz csatlakozott az ORFK Országos Bűnmegelőzési Tanácsa is.

A Rendőrség számára elsődleges prioritás az állampolgárok biztonsága és biztonságérzete, ezért fontos minden olyan kezdeményezés, amelynek révén megelőzhetők a bűncselekmények. Az áldozattá válás megelőzéséhez az első hatékony lépés, ha nem könnyítjük meg az elkövetők dolgát, ezért nagyon fontosnak tartjuk az erre irányuló edukációt

– mondta el Oláh-Paulon László rendőr alezredes, az ORFK Bűnmegelőzési Osztályának vezetője

A humoros edukációs kisfilmek, amelyek a FOLO jelenség tipikus élethelyzeteit mutatják be, Nagy Alexandra színésznő, műsorvezető főszereplésével készültek, aki maga is átélt már hasonló helyzeteket.

A filmben szereplő szituációk mindenki számára ismert helyzetek lehetnek, olykor velem is megtörténnek, így tökéletesen átélhettem a főszereplő feszültségét! Szinte nem tudok úgy elmenni otthonról, hogy ne törne rám a gondolat, hogy bezártam-e az ajtót, kihúztam-e a vasalót a konnektorból. A forgatás rendkívül gördülékenyen ment, hiszen szuper volt a csapat és jól körülhatárolható az edukatív üzenete a filmeknek. Örülök, hogy része lehetek ennek a fontos kezdeményezésnek

– mondta Nagy Alexandra.

Kapcsolódó
A Pantone bejelentette, melyik lesz az év színe 2022-ben
Egy teljesen új színt választottak.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.