Az építőkockák erősen sokféle formában kapható elemek sokasága, amelyeket fejlesztő játékhoz használnak. Ezek az építőelemek fából, műanyagból, mágnesből és még sok másból készülnek. Több tanulmány is bizonyította, hogy hihetetlen tanulási eszközként működhetnek. Fejlődhet a térbeli gondolkodás, az intellektuális alkalmazkodóképesség, a nyelvi és a szociális készségek és a képességek. Alábbi cikkünkben arról is szó lesz, hogy milyen játékot érdemes venni a gyermeknek, hogy zökkenőmentesen vészeljük át a hideg és esős napokat.
Milyen képességet hoz elő a játék?
Az építőjátékok a következő készségekhez járulhatnak hozzá:
– motoros készségek és kéz-szem koordináció,
– térbeli érvelés,
– kognitív rugalmasság,
– nyelvi képességek,
– kreatív, eltérő gondolkodás képessége,
Bizonyíték van arra is, hogy a komplex blokkjáték magasabb matematikai teljesítménnyel függ össze. Hogyan történik mindez? Könnyen belátható, hogy a játékelemek (pl.: LEGO) egymásra rakása és elrendezése hogyan ösztönözheti a kisgyermek motoros fejlődését. De más készségek esetében valószínű, hogy a gyerekeknek többet kell tenni, mint egyszerűen mozgatni az egyes részeket.
A kooperatív építőjáték segíti a gyerekeket a szociális készségek fejlesztésében. A kutatások azt sugallják, hogy a gyerekek barátságosabbak és szociálisan hozzáértőbbek lesznek, amikor együttműködő építési játékokon dolgoznak. Például az autizmussal élő gyermekek vizsgálatában azok, akik építőjátékokkal vettek részt csoportos foglalkozásokon, nagyobb társadalmi fejlődést értek el, mint azok, akiket a szociális nyelvhasználatban oktattak (Owens és mtsai 2008; Legoff és Sherman 2006).
A hazai online áruházakban a LEGO mellett vásárolhatunk fából készült építőjátékot, vagy LOGI-VÁR készletet, illetve Melissa & Doug Fajátékot, ahol egy teljes várost is megalkothat gyermekünk. Ugyanakkor igazi kihívást jelenthet a Ravensburger Thinkfun Circuit Maze elektromos áram logikai játék. A termékeket hozzávetőlegesen 6 és 14 ezer forint közötti árkategóriában vásárolhatjuk meg az ismert honi webshopokban.
Hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet a játékból?
– Vonjuk be a kisgyermekeket azáltal, hogy részt veszünk a játék közbeni beszélgetésben.
A tanulmányok szerint a gyerekek többet kapnak az építőjátékoktól, ha valaki bemutatja, hogyan kell velük építeni.
– Motiváljuk az egész családot – építsünk együtt!
A fiatalabb gyermekeknek néha segítségre van szükségük, ezért játsszuk el a parti házigazdájának szerepét a közös építési játék elindításában.
– Használjuk a fantáziánkat!
A kísérletek azt eredményezték, hogy a gyerekek kreatívabbá és találékonyabbá válnak, ha ki vannak téve a mágiáról szóló történeteknek (Subbotsky et al 2010).
Az óvodások bátorítása pedig arra, hogy fantáziadús, fantasztikus, színlelt játékba kezdjenek, segíthet nekik abban, hogy fejlesszék a végrehajtó funkciókat, mint például az impulzusvezérlés (Thibodeau et al 2016). Tehát ha gyermekünk a játék során inkább a fantáziára, mint a mérnöki tevékenységre összpontosít, akkor még mindig fontos kognitív előnyöket élvez.
– Ösztönözzük a kicsiket, hogy játszanak!
Nem szeret építeni a gyermek? Vegyünk példát a kisgyermekek nyelvtudásával kapcsolatos kísérletből: A kutatók nem csak játékokat adtak a gyerekeknek, hanem megfelelő méretezésű kiegészítő elemekkel látták el őket, például autókkal. Az ilyen játékok ötleteket adnak a gyerekeknek építési munkákhoz (pl. Istálló egy játéktehénhez), és előhívják a fantáziát.
A fentieken túl az is segíthet, ha a meglévő játékok mellé egy különös vagy érdekes történetet mesélünk. Itt a hangsúly a mesélésen van, mindegy, hogy valós vagy fiktív a sztori. Ezáltal az egész család egy különleges helyzetbe kerül és máris jobbá válnak a borongós, esős és szürke őszi napok.
A LEGO esetében pedig kombinálhatjuk a történetet a klasszikus diafilm mozival, mondjuk egy képzeletbeli városban.
Az online áruházak igen széles kínálattal rendelkeznek a játékok terén, válasszunk kedvünkre!