A Braunschweig Műszaki Egyetem kutatói által közzétett tanulmány szerint 2017 januárjában az androidos alkalmazásokat összegyűjtő Google Play áruház 234 olyan appoit listázott, ami a felhasználó tudta nélkül figyeli a tévéreklámok (sokak által megkérdőjelezett) ultrahangos jeleit, adatokat gyűjtve arról, hogy milyen hirdetéseket néz meg – talán mondani sem kell, hogy ezek az információk felbecsülhetetlenek a hirdetők számára.
Az erre alkalmas kódot az indiai SilverPush cég tette elérhetővé, és tavaly az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság fel is szólította az alkalmazás-fejlesztőket, hogy a megoldást csak akkor építhetik az appjaikba, ha a felhasználók számára is egyértelművé teszik, hogy a program képes információkat gyűjteni tévénézés közben.
A SilverPush a felhívást követően ígéretet tett a megkérdőjelezhető kód visszavonására, de a német egyetem kutatása alapján a gyakorlatban ez nem vezetett eredményre, ráadásul a kódot a felhasználók tudta nélkül tartalmazó és használó 234 app között olyanok is találhatók, amik milliós letöltési számmal büszkélkednek (viszont a németek munkájukban nem listázzák az összes érintett programot).
Az ilyen megoldások (amik titkolják a felhasználók elől a háttérben végzett hallgatózást) sértik a Play Store adatvédelmi irányelveit, de a Google egyelőre még nem reagált arra, hogy ezek az alkalmazások miért érhetők el a webáruházban. Ahogy azt a HWSW kapcsolódó cikke is említi, az Android 6.0-s vagy újabb operációs rendszerekben a mikrofon használatának lehetőség visszavonható, ugyanakkor arról nincs információ, hogy iOS-en létezne ez a probléma.