Amikor valaki egy Apple rajongóval beszélget, könnyen hallhat olyan kiszólásokat, hogy persze, sokan gyártanak androidos mobilokat, de iPhone csak egy van, és azért mégis ez az okostelefonok alfája és omegája. Tény, hogy ha Steve jobs nem villantja meg az első iPhone-t, a mai okostelefonos világ teljesen máshogy nézne ki, és az azóta érkező generációk is bemutattak néhány kifejezetten érdekes újítást, de manapság az Apple mobilja már csak egy a sok közül. A Föld országainak nagy részén persze még mindig nagy becsben tartják, de van, ahol egyszerűen nem arra van szükség, amit egy iPhone tud. vagy legalábbis nem annyiért.
Ahogy azt az alábbi statisztikából is láthatjuk, 2009 végétől az Android erőteljes növekedésbe kezdett, és 2013-ra elérte, hogy a Google rendszerére épülő telefonok birtokolják a világ okostelefonos piacának 80 százalékát (hol kicsit többet, hol kicsit kevesebbet). Az iPhone-okon és iPadeken futó iOS megjelenése után nem sokkal megközelítette a 20 százalékos részesedést, és máig nagyjából itt (bár legtöbbször némelyest alatta) tanyázik. A többi rendszer szinte marginális – az “iPhone előtti világ” vezető rendszere, a Symbian elhalálozott, a RIM / BlackBerry csillaga szintén leáldozott (végül aztán ők is beálltak az Android mögé), a Microsoft sosem tudott igazán beindulni, a többiekről meg nem is érdemes beszélni.
Szóval, kis ráhagyással kétszereplős a piac, de a világ nagy részén a 20 százalék környéki iOS azt jelenti, hogy prémium kategóriában az iPhone-ok erős bázissal rendelkeznek. Kivéve egy helyet.
Indiában ugyanis a lakosság számát tekintve szinte egyáltalán nem tudnak iPhone-t eladni a szolgáltatók és mobilos boltok. A Strategy Analitycs elemzése szerint odaát az idei év második negyedévében az újonnan vásárolt mobilok 97,1 százaléka volt Androidos, és némi egyéb rendszer mellett az iOS részesedése mindössze 2,4 százalékos, tehát mindössze 800 ezer iPhone fogyott a 29,8 millió androidos mobil mellett. Nudli.
Miért éppen India?
A szakértők szerint nem szabad félresöpörni a dolgot azzal, hogy mindez egy távoli országban történik, és ezért idáig nem gyűrűzik be a hatása. India ugyanis gazdaságilag sok téren egy olyan minta, ami nemsokára a világ többi országára is jellemző lehet.
Indiában nagyon nagy a szegényebb, vagy legfeljebb a középosztály legalján élő lakosság aránya, akik nem akarják és nem is tudják megfizetni az iPhone-t (és a vele járó, szintén drágább extrákat, például az androidos árazásnál jóval magasabbra srófolt appokat és kiegészítőket). Mivel Nyugat-Európában és Amerikában is egyre nő a gazdagok és a lecsúszó rétegek közötti szakadék, itt is egyre kevesebben tudnak majd kitartani az iPhone-ok mellett (bár persze egy ideig a dolgot még elviszi a “karácsonykor csakazértis áruhitelt veszünk fel” mentalitás, de ez sem tarthat örökké).
Épp ezért a piaci elemzők szerint az Apple-nek sürgősen el kell gondolkoznia azon, hogy szélesíti a forgalmazott eszközök kínálatát, és a prémium iPhone-ok mellett legalább középkategóriás modelleket is kiad. És tudjuk, volt ilyen próbálkozás is, de ha jobban belegondolunk, még az olcsósított iPhone-ok is erősen túlárazottak voltak egyrészt saját tudásukhoz képest, ha pedig azt vizsgáljuk, hogy akár 20-30 ezer forintért lehet már olyan androidos mobilt kapni, ami az alapszintű okostelefonos funkciókat jól ellátja, akkor ki is akarna iPhone-t venni a kiújuló válságban?