Média

Elöregedőben a magyarok tévéje

tévé, tv, régi készülék
tévé, tv, régi készülék

A magyarországi tévés háztartások 54 százalékának volt egy tévékészüléke, míg a háztartások harmadának volt két készüléke is használatban. A háztartások közel 13 százalékában három vagy még több készülék üzemelt – derül ki a Nielsen Közönségmérés ma publikált eszközellátottsági adataiból.

Okostévé a háztartások közel negyedévében van

Az LCD, plazma vagy LED tévével rendelkező háztartások aránya 64,5 százalékról 71,7 százalékra emelkedett 2016-ról 2017-re. Hasonló mértékben, 55 százalékról 63 százalékra emelkedett az MPEG4-es tunert tartalmazó készülékek aránya. Nagyméretű, 94 centiméter vagy nagyobb képátmérőjű készülékkel a háztartások több mint egyharmada, okostévével (smart TV) pedig 22,4 százalék rendelkezett. A 3D tévékészülékekkel rendelkező háztartások aránya nem változott: továbbra is mindössze 8 százalékánál volt jelen. A háztartások 38,6 százalékánál a legfiatalabb tévékészülék legfeljebb 3 éves, 43 százalékuknál volt 4-10 éves. A háztartások 18 százalékánál 10 évnél is öregebbek a készülékek. A kis képernyős tévék egyre inkább háttérbe szorulnak: a háztartások mindössze 16 százalékánál fordult elő legfeljebb 55 centiméteres és további 21 százalékuknál volt 63-72 centiméter képátlójú tévékészülék, 27 százalékuknál 82 centiméteres képátlójú volt a legnagyobb készülék, és 36 százalék már 94 centiméteres vagy annál is nagyobb képátlójú tévékészülékkel rendelkezett.

Magyar televíziós háztartásokban lévő tévészülékek kora és száma. Forrás: Nielsen Közönségmérés
Magyar televíziós háztartásokban lévő tévészülékek kora és száma. Forrás: Nielsen Közönségmérés

A háztartások 72 százalékában volt internetkapcsolat, amit a háztartásban élők különböző eszközökön keresztül értek el. Ezek közül a legdominánsabb a mobiltelefon 60 százalékkal, utána következik a laptop 46,7 százalékkal, majd az asztali PC 38 százalékkal, a tablet 16 százalékkal és végül az okostévé 14 százalékos aránnyal zárja a sort.

Magyar televíziós háztartások internetes eszközellátottsága
Magyar televíziós háztartások internetes eszközellátottsága

A táblagép még mindig nem túl népszerű

A háztartások kétharmadában jelen volt legalább egy okostelefon, de 46 százalékuk már kettő vagy annál több készülékkel is rendelkezett. A táblagép továbbra sem tudott nagyobb arányban elterjedni: a háztartások 16,5 százalékánál fordult elő, és ebből mindössze 2,5 százaléknál fordult elő kettő vagy annál több.

A magyar háztartások internetes eszközellátottsága
A magyar háztartások internetes eszközellátottsága

A digitális vételi mód egyre elterjedtebb

2017 őszén egyébként több mint 3,6 millió háztartás, az összes magyar tévével rendelkező háztartás 93,3 százaléka rendelkezett tévé-előfizetéssel. Analóg kábeles vétel 540 ezer háztartásban volt elérhető, több mint 3,3 millió háztartás pedig valamilyen digitális platformon keresztül fogta a televíziós adásokat, ezen belül 730 ezer háztartás IPTV vétellel (is) rendelkezett. A digitális kábel vételi móddal rendelkezők aránya 2017-ben 37,6 százalékot ért el, és bár az IPTV vételi móddal rendelkező háztartások aránya is növekedett az elmúlt években, ez a növekedés nem volt olyan dinamikus, mint amit a digitális kábeltévé esetében tapasztalt a Nielsen. A szolgáltatói digitális műholdvevő elterjedtsége 21 százalékos volt, míg digitális földi vétellel a háztartások 14,1 százaléka rendelkezett. (A kutatás figyelembe vette, hogy a háztartások egyidejűleg több vételi móddal is rendelkezhetnek).

A háztartások tévés vételi módja. Forrás: Nielsen Közönségmérés
A háztartások tévés vételi módja. Forrás: Nielsen Közönségmérés

 

Nagyot nőtt a magyar reklámtorta
Még a sajtópiaci bevételek is emelkedtek. Az állami reklámköltések növekvő mértéke érdemben befolyásolta a piac alakulását.

 

Kiemelt kép: Thinkstock

Ajánlott videó

Olvasói sztorik