A stockfotózás egy viszonylag új ága a fotózásnak. A stockfotósok különböző témákban (például üzlet, irodai munka, életstílus) készítenek képeket, amelyeket azután marketingesek, szerkesztők, grafikusok, reklámügynökségek, webdizájnerek töltenek le és használnak fel a világ minden tájáról. Ennek egyik alfaja a microstock fotózás, mely az eredeti stockfotó oldalak működési mechanizmusától eltérően, jóval olcsóbban értékesítési a feltöltött fényképeket
A microstock fotográfia úttörője Bruce Livingstone, az iStockphoto nevű oldal megalkotója volt. Ezt követően jött létre a többi, – ma már meglehetősen nagy piaci szereplő – mint a Shutterstock, a Fotolia vagy éppen a Dreamstine. 2006 februárjában a Gettyimages úgy lépett be a piacra, hogy 50 millió dollártért felvásárolta Livingstone-tól az iStockphotot. Az elmúlt években egy másik akvizíció is történt, ugyanis az Adobe 2014-ben 800 millió dollárért megvásárolta az orosz tulajdonban lévő Fotoliát.
A microstock oldalak akár amatőr fotósoktól is befogadnak képeket. A legtöbb microstock oldal általában egy havi, fix pár száz dolláros összegért akár száz-kétszáz kép letöltését is engedélyezi, ami azt jelenti, hogy körülbelül 50 centet kap a fotós egy képéért. De léteznek olyan microstock oldalak is, amelyek letöltéses alapon értékesítik a fotóikat 10-20 dollár cent értékben. Többféle árazási mechanizmus létezik a microstock oldalakon, ezért a képek ára akár eltérő is lehet az oldalaktól függően. Ezzel szemben a hagyományos stockfotó-oldalak többszáz, vagy akár többezer dollárt is elkérhetnek egy adott képért.
A microstock iparág 85 százalékát a már említett négy nagy képügynökség, a Fotolia, a Dreamstine, az iStock és a Shutterstock uralja. A microstock fotók piaca folyamatosan növekszik. Ugyanis nem csak az egyes fotókönyvtárak növekednek, de a képek száma is. Körülbelül egy-két millió képet töltenek fel havonta a különböző microstock ügynökségekhez.
Egyre több fotót használ a világ
Az állóképek piacának növekedéséhez az is hozzájárul, hogy a vizuális tartalmak használata növekszik a marketing- és a kommunikációs-stratégiában. A Technavio kutatása négy fő tényezőt állapított meg, amelyek elősegíthetik az állóképek piacának növekedését. Az egyik az elköteleződés növelése a különböző vizuális kommunikációs tartalmakon keresztül, ugyanis ezek a tartalmak segítenek a márkáknak, hogy erősebb kötődést alakítsanak ki a fogyasztóikkal.
A Facebook összefog a Shutterstockkal
A következő az új üzleti modell továbbfejlesztése, amely a növekvő kereslet hatására további korszerűsítést igényel a kereskedők részéről. A különböző online felületekkel való stratégiai együttműködések is elősegíthetik a piaci növekedést. A Facebook és a Shutterstock például nemrég jelentettek be egy megállapodást, ami alapján a Facebook-hirdetőknek hozzáférésük lesz 25 millió Shutterstock fotóhoz. Ezek mellett a microstock fotóoldalak számának a növekedése is hozzájárul az iparág növekedéséhez.