Hangos tiltakozásba kezdett az MRSZ napokban újjászerveződött OOH (out-of-home, azaz kültéri reklámpiaccal foglalkozó) Tagozata. Az OOH Tagozat ma kiadott közleményében egyenesen úgy fogalmaz, hogy a közterületi reklámozást nem csak a diszkriminatív és szelektív adók bevezetésével, hanem a Településkép védelméről szóló törvény közterületi reklámozásának további szigorításával is megpróbálja ellehetetleníteni a kormány, mely valójában megsemmisíti a közterületi reklámozást. A szigorítás hatásra több száz vállalkozás több ezer dolgozója és önkormányzatok, lakóközösségek, valamint bérbeadók veszíthetik el bevételeiket.
Azt állítják, megöli a piacot a különadó és az uniós jogba ütközik
A MRSZ OOH Tagozata nem találja összeegyeztethetőnek az uniós joggal a közterületi reklámeszközökre – a helyi adókról szóló törvény legutóbbi, a T/13159. számú „egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról” szóló törvényjavaslati csomagban közzétett módosításával – kivetett különadót.
A helyi adó ezen módosítása az uniós állami támogatási szabályoknak ellentmondva diszkriminatív, szelektív előnyt biztosít egyes médiavállalatoknak. A közterületi médiapiac szereplői komoly hátrányba kerülnek más szakági szereplőkkel szemben és a reklámozókat a globális online reklámpiac felé terelik. Ezáltal ez az adó versenyhátrányt jelent az online piacon túlsúlyban lévő globális szereplőkkel szemben a hazai vállalkozásoknak.
Már most fizetik a reklámadót és közterület-használati díjat
A MRSZ – OOH Tagozata jelezte: értetlenül áll a kialakult helyzet előtt, mivel a kormányzat és az MRSZ között elindultak a tárgyalások a közterületi szabályozás témájában. Az elmúlt napok lépései, a két tervezet együttes hatása gyakorlatilag megsemmisíti a közterületi reklámozást, amely sok száz vállalkozást és több ezer dolgozó, bérbeadó megélhetését ellehetetleníti.
Azt kérik, legyen párbeszéd
A Magyar Reklámszövetség ezért arra kéri a kormányt, hogy folytatódjon a megkezdett párbeszéd a szakma és a kormány között, valamint az MRSZ OOH Tagozata által felajánlott – szakmai szempontokat szem előtt tartó – javaslati anyag megvitatása. Ennek megfelelően az MRSZ és OOH tagozata javasolja, hogy a fenti és tervezett további szabályozások érvénybe léptetését a kormány az MRSZ-szel és az OOH Tagozatával egyeztesse.
Új vezetők az MRSZ OOH Tagozatának élén
Az MRSZ OOH Tagozata 21 piaci szereplőből álló szakmai csoportosulás, mely november 25-én tartott újjá alakuló taggyűlésén választott vezető tisztségviselőket. A tagok egyhangúlag megszavazták Hantosi Bálintot (Outdoor Media Audit Kft.) elnöknek, míg az elnökség tagjai sorába került Fecske Zoltán (Publimont Kft.), Szabó Henriett (Odex Outdoor Expert Kft.), Szelei Szilárd (JCDecaux Hungary Zrt.), Tarnócay Zsolt (Kroc Kft.).
Az MRSZ OOH Tagozatának tagjai:
- Alfa Palkát Kft.
- DEFI Hungary Kft.
- Euro-AWK Kft.
- Euro Publicity Kft.
- Horizont Reklám Kft.
- Hungaroplakát Kft.
- JCDecaux Hungary Zrt.
- Kroc Kft.
- Mahir Citiposter Kft.
- Neonlight Média Kft.
- Urbanus Média Kft.
- Pannon Plakát Kft.
- Pont Reklám Kft.
- Publimont Kft.
- Servitum Kft.
- IK Közterületi Kereskedelmi Kft.
- TM Company Kft.
- Odex Outdoor Expert Kft.
- Portland Közterületi Reklámügynökség Kft.
- Outdoor Media Audit Kft.
- OptiPoster Kft.