Az internetet a magyar felnőtt lakosság 65 százaléka használja, és az internethasználók körében a közösségi médiafelületeken egyre többen rendelkeznek felhasználói profillal (67 százalék) – áll a Kutatópont kutatásának összefoglalójában. Ugyancsak ez alapján a közösségi oldalon regisztrációval rendelkezők 74 százaléka olvas híreket, 60 százalékuk pedig legalább havonta meg is osztja az olvasottakat. Az online hírfogyasztás egyre inkább növekvő tendenciát mutat.
Van igény a bulvárra: nem kicsit, nagyon
A magyarokra inkább jellemző a passzív hírfogyasztás, a megkérdezettek nagyobb része csak olvassa a híreket, kisebb azoknak az aránya, akik saját kommentárral az üzenőfalukon is megosztják az olvasott információkat – állapítja meg a kutatás, mely a legnagyobb közösségi oldal tekintetében arra is kereste a választ, hogy a privát, a bulvár és a közéleti témájú hírekkel milyen arányban lépnek interakcióba a hírfogyasztók. A felmérés azt mutatja, hogy a közösségi oldalakon regisztrációval rendelkezők 71 százaléka elolvassa, 40 százaléka pedig megosztja a privát témájú híreket. 66 százalékuk foglalkozik bulvár hírekkel, 32 százalékuk megosztja a tabloid tartalmakat. A közéleti híreket a megkérdezettek 62 százaléka olvassa és 27 százalékuk osztja meg.
Nem mindenki követi a hírportálok közösségi aktivitását
A közösségi oldalakon regisztrációval rendelkezők közül 37 százalék figyeli nap mint nap a hírportálok bejegyzéseit a közösségi oldalon. A közösségi oldalt használók 30 százaléka követi nyomon a sportolók tevékenységét, míg közéleti személyeket, politikusokat 29 százalékuk követ.
Eltérő csoportok: „mérsékeltek”, „naivak”, „hírvadászok”,„elutasítók”
Több, különböző szokással jellemezhető közösségi oldalt használó csoport rajzolódik ki hírfogyasztás tekintetében
– mondta Rabcsánszki Laura kutatási igazgató. Rabcsánszki Laura hozzátette: a legjelentősebb csoport, 39 százalékos aránnyal, a közösségi oldalakat használók körében a „mérsékeltek” csoportja, akikre jellemző, hogy több forrásból tájékozódnak, felsőfokú végzettségűek és jellemzően a budapestiek felülreprezentáltak a csoporton belül.
A másik nagy csoport a „naivak” csoportja, akik a közösségi oldalakat megbízható, hiteles hírforrásnak tartják, és jelentősen támaszkodnak az ott talált információkra. Ők jellemzően inkább városban, községekben élő 18-29 éves férfiak.
A harmadik csoport, amit a kutatás feltárt, a „hírvadászok” csoportja 24 százalékos aránnyal. Ők kifejezetten keresik a híreket a közösségi médiában, jellemzően megyeszékhelyen élő 40-49 éves középfokú végzettséggel rendelkezők.
Az utolsó csoport pedig az „elutasítók” csoportja 12 százalékos aránnyal. Ők azok, akik nem a hírek olvasása miatt használják a közösségi oldalakat, és nem is találják hitelesnek a közösségi oldalt, mint hírforrást. Jellemzően inkább 60 év felettiek, és megyeszékhelyeken élnek.