A Magyar Reklámszövetség megdöbbenéssel fogadta a tegnap este az Indexen megjelent információt, ami alapján a kormányzat egyoldalúan szabályozni kívánja a jövőben Magyarország összes, köz- és magánterületen lévő óriásplakátjának kihelyezését, és azt az önkormányzatok hatáskörébe helyezné.
Az MRSZ kedden kiadott közleményében azt írja, hogy az egyik meghatározó piaci szegmens, a kültéri reklámpiac működésébe való ilyen mértékű kormányzati beavatkozást mélységesen elutasítja, indokolatlannak és szakmailag megalapozatlannak tartja.
Az MRSZ ezért ma hivatalos levélben kérte a kormánytól a cikkben említett törvénytervezet rendelkezésre bocsátását és sürgős szakmai egyeztetést kért.
Az MRSZ közölte, hogy a letisztult városkép kérdését ők is fontos, közép-és hosszútávú kérdésnek tartják, de mindemelett legalább olyan hangsúlyos a közterületi reklámtevékenység piaci (gazdasági, hirdetői és fogyasztói) hatása, amelynek együttes vizsgálatával és a megfelelő szakértelem bevonásával alakítható ki álláspont.
15 milliárdos piacba nyúl bele a kormány
A közterületi reklámköltés nagysága 2015-ben meghaladta 15 milliárd forintot, így mintegy 7,7%-át tette ki a teljes reklámtortának (194,37 milliárd Ft) – áll az MRSZ anyagában, amelyben arra is felhívják a figyelmet, hogy
a közterületi reklámpiacba történő ilyen mértékű beavatkozás tovább fokozná az elmúlt évek váratlan beavatkozásai (reklámadó, ügynökségi bónuszszabályozás) kialakult piaci bizonytalanságot mind a hirdetők, mind az ügynökségek, mind a fogyasztók szempontjából.
A Magyar Reklámszövetség hangsúlyosan kéri a kormányt a mielőbbi a szakmai egyeztetések megkezdésére, tekintettel a kültéri reklámeszközök reklámiparágban betöltött súlyára.
Az MRSZ-nek egyébként nem az első rázós helyzete a kormánnyal. A reklámadón és a bónuszszabályozáson kívül nemrég például amiatt is konfrontálódtak, mert a Magyar Reformok Működnek – Otthonteremtési Program arculat használatával kapcsolatos jogszabályban előírta a kormány a pénzintézeteknek, hogy a CSOK-reklámokban fel kell tünteti, hogy a magyar reformok működnek, és szabályozták ennek színét, betűméretét is.
Jönnek a Nemzeti Óriásplakátok, Simicska reklámcégének pedig keresztbe tennének
Az Index tegnap írta meg, hogy Magyarország összes reklámplakátját leszereltetné a kormány, hogy az out-of home kültéri reklámpiacot a nulláról építse újra, ezzel kigolyózva olyan meghatározó szereplőket mint Simicska Lajos közterületi reklámcége. Az új rendszerben az önkormányzatok választanák ki, hogy a területükön mely cégek plakátolhatnak. Emellett a reklámhordozó maximum 9 négyzetméteres lehetne, hirdetőoszlopokat csak közművelődési céllal lehetne használni, reklámhordozóként csak utcabútort lehetne alkalmazni és nem lehetne felragasztani plakátokat. Magyarán mind a 25-30 ezer óriásplakátnak mennie kéne (ezeken 7-8 cég osztozik). A magánterületen lévő plakátoknak is végük. Az önkormányzatoknak szerződést kellene bontania a reklámcégekkel, városképi rendeletben kijelölni, hol lehet reklámozni, majd koncessziós eljárásban kiválasztani, ki plakátozhat. A szakmabeliek a Fidesz-közeli cégek előretörésétől tartanak.