A 20 legnagyobb publicitású magyar könnyűzenei előadót rangsoroló observeres elemzés alapján a Halott Pénz és a Quimby kapta a legnagyobb médiafigyelmet a nyári koncertsorozatok ideje alatt, de ezer fölötti megjelenéssel bírt Freddie, a Wellhello és Ákos is. Az eredmény rámutat arra is, hogy a Facebook legnépszerűbb előadói korántsem a legtöbbet szerepelő zenészek a hagyományosnak tekinthető médiában.
A rádió, televízió, print és online sajtó tematikáját jellemzi, hogy a megjelenések 70 százaléka programajánló jellegű híranyagként került napvilágra, és csak 15 százalék kapcsolódott szerzeményekhez, illetve azok slágerlistáihoz. Ennél is feltűnőbb, hogy míg a közösségi médiában jóval aktívabb a fellépők népszerűsítése, a sajtóban csupán a hírek 2 százaléka tartalmazott aktív kommunikációt az előadók részéről interjú, vagy bármilyen nyilatkozat formájában. A koncertekről szóló beszámolók, kritikák pedig az 1 százalékot sem érték el. A maradék 12 százaléknyi híranyag főként egy-egy zenekari tagot érintő hírrel összefüggésben jelent meg – áll az Observer elemzésében.
A Sziget Fesztivál hozta a legnagyobb médiapublicitást
Május 1. és szeptember 18. között a fellépők számára a legjelentősebb publicitást a Sziget Fesztivál jelentette, a tárgyidőszak híreinek 10 százaléka ennek kapcsán jelent meg. 8 százaléknyi megjelenés kapcsolódott a Budapest Park nyári koncertsorozatához, 7-7 százalék pedig a VOLT Fesztiválhoz és a Petőfi Rádió átszervezéséhez. Számottevő mennyiségű hír jelent meg a rekordlétszámú érdeklődő részvételével zajló Művészetek Völgye, az újdonságokkal jelentkező Szegedi Ifjúsági Napok, a szezonnyitó Feszt! Eger, a Velencén megrendezett EFOTT, a teltházas Fishing on Orfű, a debreceni Campus Fesztivál, a húszéves FEZEN, a jótékonysági akciót szervező PLÁZS, valamint a Nagyon Balaton fesztiváljai, a Strand és a B.my.Lake eseményeivel kapcsolatban is. A Fonogram-díjátadó elsősorban a Wellhellónak és a Margaret Islandnek eredményezett számos megjelenést, míg az újonnan alapított Petőfi Zenei Díj többek között Ákos, a Halott Pénz, a Punnany Massif és a Wellhello publicitását növelte.
A listán helyet kaptak kevésbé ismert előadók is, akik a hagyományos médiában sokat szerepeltek ugyan nyáron, azonban a Facebook rajongóik száma még nem éri el a többiekét, ilyen az Ivan & The Parazol és a Margaret Island, mely a 7. legtöbb híranyagban szerepelt, lájkolóinak száma azonban a legkevesebb a mezőnyből. Ezzel szemben a Facebook oldaluk népszerűsége ellenére is mérsékeltebb súlyt kapott a sajtóban Rúzsa Magdi, a Csík Zenekar és a Hooligans.
Caramel és Kis Grófó sem fért be a TOP20-ba
Népszerű előadók maradtak le a TOP 20-ról, Caramel annak ellenére sem került a legtöbbet említett zenészek közé, hogy már több mint 400 ezer lájkolóval rendelkezik. A nyár legnézettebb YouTube klipje, a Semmi gond című szerzemény sem volt elég, hogy Mario és Essem felkerüljön a listára, de népszerű videóik ellenére hasonlóan járt Kis Grófo és L.L. Junior is. A közösségi médiában szintén erős Majka & Curtis sem szerepelt túl sokat a hagyományos sajtó felületein, de Deniz olimpiára írt dala és a Soho Party fociláz idején rehabilitált slágere is inkább a közösségi oldalakon élte fénykorát. Kowalsky meg a Vega és a Bon Voyage pedig hiába szerepel a MAHASZ nyári album toplistájának dobogóján, nem értek el kiemelkedő említésszámot. A Nagy-Szín-Pad verseny döntősei szintén nem kerültek a TOP 20-ba, azonban nem sokkal maradt el ettől a pozíciótól a Bagossy Brothers Company és a Bohemian Betyars sem.
Az Observer médiaelemzése összességében azt állapította meg, hogy az előadók intenzív sajtóvisszhanggal rendelkeznek, azonban a médiumok szerepe meglehetősen eltér a közösségi oldalak trendjeitől.
(Kiemelt kép: Halott Pénz (Marsalkó Dávid) az EFOTT-on tavaly júliusban. MTI Fotó: Kovács Tamás)