A Brandz TOP100 listát idén már 11. alkalommal állította össze a Millward Brown kutatócég. Érdekes, hogy a világ legértékesebb márkáinak körét nagy mértékben uralják azok a technológiai cégek, amelyek erős digitális médiaszolgáltatást is nyújtanak.
A világ legértékesebb márkája a Google lett, amely a Brandz TOP100 szerint 229 milliárd amerikai dollárt ér. A Google értéke egy év alatt 32 százalékot növekedett, így egy helyet javítani tudott 2015-ös helyezéséhez képest, amikor még a listát az Apple vezette, a Google pedig csak a második legértékesebb márka volt.
A második és harmadik helyezett idén ugyancsak a technológiai szektorból érkezett: a 2. helyre csúszott vissza az Apple, értéke egyébként nem sokkal maradt el a Google-től: az Apple márka értékét 228 milliárd dollárra taksálják, ami egyébként 8 százalékos csökkenés tavalyhoz képest. A harmadik helyet megszerző Microsoft és az Apple között már nagyobb a különbség, a redmondi szoftveróriás értéke 5 százalékot nőtt. A Microsoft 121 milliárdot ér, legalábbis a TOP-lista összeállítói szerint. A vállalat egyébként tavaly is a harmadik helyen szerepelt, tehát hiába nőtt a márkaértékük, ez a helyezésében nem látszik.
A lista további helyezettjei között is számtalan technológiai vállalat található, a 4. helyre például az AT&T távközlési cég került, míg az 5. hely jutott a Facebooknak, amely úgy tartozik a világ legnagyobb médiacégei közé, hogy nincs is önálló médiatartalma, azokat a felhasználói állítják elő. Előbbi 107, utóbbi 102 milliárd dollárt ér. A Facebook mögött nem sokkal maradt le a VISA bankkártyacég a maga 100 milliárdjával. A 7. helyen az Amazon szerepel, értéke 98 milliárd dollár. A 8. helyen a Verizon telekommunikációs szolgáltató szerepel, értéke 93 milliárd dollár.
A TOP-lista 9. helyét szerezte meg a gyorsétteremmárka, a McDonald’s, amely 88 milliárd dollárt ér. A 10. helyen ismételten egy technológiai cég található, méghozzá az IBM.
A TOP-lista egyik tanulsága, hogy főleg azok a márkák tudnak sikeresek lenni, amelyek innovatívak, illetve pozitív érzelmeket váltanak ki, illetve erős kötődést tudnak kialakítani a vásárlóikkal. Tipikus példa a Disney médiavállalat – mely a TOP-listán a 19. helyen szerepel – vagy a Pampers pelenkagyártó, mely a világ 37. legértékesebb márkája lett idén.
Érdekes még az is, hogy a TOP-listára be tudott kerülni a LinkedIn is, méghozzá a 85. helyre. Értéke 12 milliárd dollár. Az eBay viszont csak a 91. helyen végzett a 11 milliárdra becsült értékével, szemben a kínai Alibabával, melynek a 18. hely jutott, értéke 49 milliárd dollár. A PayPal internetes fizetési szolgáltató márka a 65. helyre került, értéke 15 milliárd dollár.
Ha végignézné a teljes toplistát, ezt a videót ajánljuk.
Itt pedig kategóriák szerinti szűrést is végezhet, megtudhatja például, hogy az autós márkák közé a Tesla is befurakodott.