400 millió dollárnyi, körülbelül 10 százalékos részesedése van a Walt Disney-nek a főleg fiatalokra fókuszáló Vice Media cégben. A dohányzásellenes cégek ezért arra szólították fel a Walt Disney-t, hogy próbálja meg megállítani, hogy a Vice Media kiszolgálja a dohányipart.
Az ügy előzménye, hogy a Financial Times még márciusban arról írt, hogy a Vice londoni központú marketingügynöksége, az Edition Worldwide hirdetéseket készít a Marlboro cigarettákat gyártó Phillip Morris számára.
A dohányzásellenes Campaign for Tobacco Free Kids nevű amerikai szervezet ezután még április 15-én levelet is írt a Star Wars és a Marvel jogaival is bíró Disney-nek az ügyben, de semmilyen választ sem kaptak a cégtől – írja a Guardian. Pedig a levelet a Guardian szerint megkapta a Disney társadalmi felelősségvállalási (CSR) felelőse, sőt Bob Iger vezérigazgatónak is eljuttatták. A levélben arra kérték a Disney-t, hogy segítsen megállítani a Vice-t, hogy az a dohányipart a fiatalok kiszolgálásában segítse.
Egyébként nemcsak a dohányellenes szervezet levelére nem válaszolt a Disney, de a téma kapcsán a Guardian szerkesztősége is hiába próbált nyilatkozatot kérni tőlük. A Vice-nál sem kívánták kommentálni a levelet, de a szóvivőjük útján annyit azért elmondtak, hogy éppen felülvizsgálják a globális portfóliójukat és azt a munkát, amit az ügynökségeik végeznek.
A Disney 10 százalékos tulajdonrészén kívül még Rupert Murdoch médiamágnás cége, a 21st Century Fox és az A&E Television Networks is tulajdonrésszel rendelkezik a Vice-ban. Az A&E a Vice Viceland nevű kábelcsatornájának egyik műsorterjesztője is az Egyesült Államokban.
Az Edition Worldwide egyébként a Vice UK leányvállalataként, eredetileg Talent Ventures néven jött létre még tavaly áprilisban, majd idén januárban változtatta meg a nevét Edition Worlwide-ra. Bár egy önálló vállalatról van szó, Matt Elek, a Vice közép-kelet Európáért és Afrikáért felelős vezetője, valamint Richard Waterlow, a Vice nemzetközi elnöke is szerepel az Edition igazgatóságában.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Vice hamarosan Magyarországon is elindítja fiatalokat megcélzó médiáját.