Média

Kiderült, mennyire jött be a Facebook újítása

Egyelőre nem hoztak igazi áttörést a bevezetett új hangulatjelek a Facebookon, alig változtak meg a felhasználói szokások. Íme a részletek.

Február 24-én, vagyis két hónappal ezelőtt vezette be a Facebook, hogy ezentúl nem csak a már megszokott Like (Lájk) gombbal lehet érzelmeket kifejezni az ismert közösségi oldalon: ekkor jelent meg az Imádom, a Dühítő, a Hűha, Szomorú, a Vicces érzelemkifejező hangulatjel is. A sokak által szorgalmazott Dislike gomb viszont továbbra sincs, bár ennek az új hangulatjelek közül néhány megfeleltethető.

Egy most elkészült elemzés készítői azt vizsgálták, hogy a felhasználók milyen mértékben használják az új lehetőséget, és ez alapján az derült ki, hogy a szokások alig változtak, mindössze 10-ből 1 esetben használjuk ezeket az új érzelemnyilvánító lehetőségeket, a többi esetben továbbra is inkább csak lájkolunk.

Az elemzést a Sakkom Interaktív ügynökség készítette 14 jelentős, összesen 7,8 millió rajongóval rendelkező hazai Facebook-oldal közel háromezer posztjának üzleti elemző és adatvizualizációs eszközökkel történő górcső alá vételével. Az derült ki, hogy a bevezetést követő két napban még átlagosan 15 százalék körül alakult az új ikonok használata, aminek valószínűleg az is lehetett az oka, hogy ebben az időszakban több poszt kifejezetten az új gombok kipróbálására buzdított. Ezt követően viszont 10 százalék körüli értékre állt be az új gombok használata.

Az új gombok sikere így még nem egyértelmű, a viszonylag alacsony alkalmazási arány több okra is visszavezethető. Egyrészt mobilon kicsit nehézkes az új hangulatjelek használata, frissítés nélkül ráadásul nem is mindenki számára érhetőek el. Idővel ugyanakkor várhatóan jobban beépül majd a felhasználói szokásokba

– fűzte hozzá az eredményekhez Kozarek Andrea, a Sakkom Interaktív szakmai igazgatója.

A vizsgált egy hónap alatt mindössze három olyan nap volt, amikor a felhasználók az átlagosnál nagyobb arányban nyomtak az új ikonokra, ezek mindegyike szomorú eseményhez, így például a brüsszeli terrortámadásokhoz vagy Schobert Norbi és Réka kutyájának távozásához volt köthető.

A szomorú és mérges arc a legnépszerűbb

Az új Facebook hangulatjelek használata
Az új Facebook hangulatjelek használata. Forrás: Sakkom Interaktív
Kozarek Andrea, Sakkom Interaktív
Kozarek Andrea, Sakkom Interaktív

Az elemzés alapján egyébként az új gombok közül a bevezetés utáni egy hónapban a vizsgált 14 oldalnál darabszámra a nevető fejet használták leggyakrabban a facebookosok, ez elsősorban annak köszönhető, hogy az elemzett posztok között vicces bejegyzésből volt a legtöbb. Arányaiban ugyanakkor a szomorú és mérges hangulatjelek terjedtek el leginkább. Míg egy átlagos poszt esetében tízből kilenc felhasználó továbbra is a like gombot használja érzelemkifejezésre, addig egy szomorú bejegyzésnél 22 százalék nyom a sírós arcra, egy felháborító téma esetében pedig 17 százalék a mérges, további 10 százalék a szomorú hangulatjelet használja.

A felhasználók korábban azt hiányolták, hogy nem volt lehetőségük a nemtetszésük kinyilvánítására, így nem meglepő, hogy az új reakciógombok közül éppen ez a kettő a legnépszerűbb

– emelte ki Kozarek Andrea. Az öt új hangulatjel közül egyelőre a szívecske terjedt el legkevésbé: még a cuki, kiskutyás-kismacskás posztok esetében is csupán a hangulatjelek 3 százalékát teszik ki.

Csúcsra tolják a cukiságot

Bár a cuki tartalmaknál nem használjuk jobban az új hangulatjeleket, a cukiságfaktor igenis működik: a legnagyobb aktivitást kiváltó posztok közül kettő kapcsolódott a kutyákhoz. A legtöbb mérges reakciót pedig azok a bejegyzések váltották ki, amelyeknél magas a felhasználók érintettsége.

Bár a vizsgált időszakban számos tartalom kapcsolódott a brüsszeli terrortámadásokhoz, a legtöbb mérges, illetve szomorú reakciót nem ezek a posztok váltották ki. A leginkább az aránytalanul magas éttermi árakról, valamint a Windows 10 felhasználói beleegyezés nélküli településéről szóló posztok mérgesítették fel a felhasználókat.

Tibi atyát is megnézték

Az elemzés a 2016. február 24. és március 23. közötti időszakra vonatkozik. A vizsgálatban 14 különböző tematikájú, a Socialbakers toplistáján szereplő, illetve nagy aktivitású, összesen 7,8 millió rajongóval rendelkező magyar Facebook-oldal 2954 bejegyzését elemezték. Az elemzés során a posztok tematika szerint is besorolásra kerültek.  Az elemzésben részt vevő oldalak:

• Személyek: Rubint Réka, Kasza Tibor, Majka, Berki Krisztián

• Márkák: Norbi Update, Túró Rudi

• Szórakozás: Édes Élet, Éjjel-Nappal Budapest, Showder Klub, X-Faktor

• Közösségek: Tibi atya, Gondoltad volna?

• Helyek: I love Magyarország, I love Balaton

 

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik