Média

Mit és hogyan fogyasztanak a magyarok okostelefonon és táblagépen?

Közzétették a gemiusMobileTracking kutatás legújabb eredményeit, amely átfogó képet ad arról, hogy mi magyarok mit és hogyan fogyasztunk az okostelefonokon és tableteken. Kiderült például, hogy a táblagépet vásárlók 44 százaléka szórakoztatás céljából használja a készülékét.

A kutatás alapján a 15 éven felüli magyar internetezők kétharmadának van okostelefonja, szintén kétharmaduk rendelkezik laptoppal/notebookkal. A netezők negyede tablet tulajdonos. Mindhárom eszköz penetrációja nőtt 2015-höz képest, a laptopoké/notebookoké 10, az okostelefonoké 9, míg a tabletek penetrációja 1 százalékponttal. A családosokra jellemzőbb, hogy rendelkeznek a felsorolt eszközökkel.

Tízből kilenc felhasználó netezik az okostelefonján, ez a tevékenység az 50 éven felüliekre kevésbé jellemző.

A mobilosok csoportjai

Az okostelefonosokat 5 csoportba osztották fogyasztási szokásaik és a készülékhez való viszonyuk alapján. Harmaduk az ’Egyszerű nagyszerű’ csoport tagja, ők zömében 30-49 éves, városi, középfokú végzettségű fogyasztók, akik a készülék praktikus, egyszerű funkcióit használják leginkább. A mobilos alkalmazásokért kevésbé hajlandóak fizetni, inaktívak a közösségi oldalakon.

A fogyasztók negyede az ’Y generáció’ csoport tagja. Nagyon fiatal, 50 százalékban 29 év alatti, nagyvárosi fogyasztók. 1-10 mobil alkalmazást telepítettek a készülékükre, az applikációkért való fizetési hajlandóság ennél a csoportnál a legmagasabb. Sokféle tartalmat fogyasztanak illetve rendkívül aktívak a közösségi oldalakon; ők azok, akik kihasználják a készülékük valamennyi funkcióját.

A ’Nagyágyú’ csoportba a fogyasztók ötöde került, inkább férfias kategória, felsőfokú végzettségű felhasználókkal. Erős hajlandóságuk van arra, hogy mobil alkalmazásokért fizessenek, emellett sokféle tartalmat fogyasztanak és aktívak a közösségi oldalakon. Bluetooth-t, okostévét és hangszórót csatlakoztatnak a készülékükhöz. Számukra a készülék a munka szerves része.

Az ’Instagirl’ csoportba az okostelefon tulajdonosok tizede tartozik. Fiatal vidéki nők csoportja, akik sokféle tartalmat fogyasztanak; ők a legaktívabb közösségi média használók. Okostelefon-függők, nagy arányban osztanak meg saját maguk által készített fotókat.

A ’Kommenthuszár’ csoportba a fogyasztók 15 százaléka tartozik. 18-29 éves, középfokú végzettségű fiatalok, akik sokféle tartalmat fogyasztanak, hajlandóak lennének fizetni filmért, online és offline zenéért, e-bookért, társkeresésért. Kommentelnek híreket, blogokat, számukra az okostelefon a játékokról és az applikációkról szól.

A keresőmotorok és a közösségi média aranykora

A válaszadók fele második-harmadik okostelefon készülékét használja jelenleg. A válaszadók 95 százaléka telepített alkalmazást a telefonjára, de csak 18 százalékuk fizetett már applikációért. Ahogy 2015-ben, úgy 2016-ban is a kereső tartalmat fogyasztják a legtöbben, ezt követi a közösségi és a navigáció. Legkevésbé az előfizetéses műsorszolgáltatást, a társkeresést és a helykereső, ajánló tartalmakat fogyasztják.

A válaszadók fele aktív a közösségi oldalakon: 35 százalékuk oszt meg saját maguk által készített fotókat, negyedük állapotfrissítést tesz közzé, 14 százalékuk kommentel híreket, blogokat. A diákok a legaktívabbak.

image006

A táblagép inkább szórakoztat

A tablet tulajdonosok 44 százaléka médiafogyasztás céljából vásárolta a készülékét. 45 százalékuk kizárólag WiFi hálózaton keresztül internetezik.

A tableteket sokféle helyzetben használják, a válaszadók fele ágyban, 42 százalékuk utazás közben, 41 százalékuk pihenés, relaxáció alatt használja a készüléket. A 18-29 évesek multitaskingolnak, ők inkább használják a tabletet tévénézés, rádióhallgatás, étkezés, családi/baráti együttlét, számítógépezés, vásárlás és főzés közben.

Míg 2015-ben a tableteken a kereső, úgy 2016-ban a videó tartalom a legnépszerűbb.

image007

A kutatás 2223 fős mintával készült, az adatfelvételre január 27. és február 8. között került sor. Az eredményeket a 15 éven felüli magyar internetezőkre súlyozták nem, kor, településtípus és végzettség szerint. A kutatásnál pop-upos kérdőíves módszertant használtak.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik