Média

15 év után kiütötték a nyeregből a BBC-t

BBC székház
BBC székház
15 év után először történt meg az Egyesült Királyságban, hogy többen hallgattak kereskedelmi rádiókat, mint ahányan a BBC-t. Egy felmérés arra is rámutatott, hogy a digitális rádiózás is egyre népszerűbb, ami újabb rádióadások indulásához vezet, ez pedig további hallgatókat csábíthat el a közmédiától.

A legalább heti gyakorisággal kereskedelmi rádiókat hallgatók tábora a legújabb hallgatottsági adatok alapján 15 év után megelőzte a BBC rádiócsatornáit választók számát az Egyesült Királyságban.

Ez a Rajar nevű hallgatottságmérő testület negyedik negyedéves adatsorából derül ki, mely összesen 310 rádióadás hallgatottságát vizsgálta. A Rajar közlése alapján a BBC 34,9 milliós hallgatottságát megelőzte a kereskedelmi rádiók összesített 35,1 milliós tábora. A britek erős közmédiás kötődését mutatja, hogy a BBC történetében legutóbb 2000 utolsó negyedévében fordult elő, hogy kevesebben választották az állami rádiót, mint a kereskedelmi alapon működő adókat, amelyek akkor a piac 53,5 százalékát tudhatták magukénak – közölte a Radiocenter.

A fentiek ellenére a BBC-t azért még nem kell, illetve nem szabad leírni, hiszen ha a műsorhallgatásra fordított időt vizsgáljuk, akkor a hallgatottsági adatok szerint a BBC még most is toronyhosszal vezet a kereskedelmi rádiók előtt. A BBC a műsorhallgatási idő alapján 53,5 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, szemben a kereskedelmi rádiók 44,1 százalékával.

Siobhan Kenny, a Radiocentre vezérigazgatója a hír kapcsán egyébként azt nyilatkozta, hogy szerinte további növekedés várható a kereskedelmi rádiók hallgatottsága terén, ugyanis az elkövetkező néhány hónapban 18 új digitális rádióadás indul, amelyek alternatívái lehetnek a BBC-nek, és hallgatókat csábíthat át a kereskedelmi rádiókhoz. Az új kereskedelmi csatornák között egyébként lesz zenélő és beszélő rádió is, méghozzá szinte valamennyi célközönség számára.

Egyre népszerűbb a digitális rádiózás

A Rajar mérésének másik érdekessége, hogy egyre népszerűbb az Egyesült Királyságban a digitális rádiózás. 2015 negyedik negyedévében több mint 48 millióan (a felnőtt lakosság 90 százaléka) hallgattak legalább hetente egyszer rádiót, és ennek legalább 56 százaléka valamilyen digitális platformon, vagyis DAB vevővel (Digital Audio Broadcasting, azaz digitális hang műsorszórás vételére alkalmas rádiókészülék), tévékészülékkel vagy online tette ezt. A digitális platformon rádiózók aránya 3,8 százalékkal, 41,7 százalékra növekedett egy év alatt, miközben a rádióhallgatással töltött idő is jelentősen megugrott éves szinten. A műsoridő 27,7 százalékát már DAB-os készülékről hallgatták az Egyesült Királyságban élők.

Manapság 30 millió Egyesült Királyságban élő felnőtt hallgat rádiót digitális vételre alkalmas vevőegységgel, méghozzá átlagosan 423 millió órát, ami éves szinten 10 százalékos növekedés.

A legnépszerűbb digitális eszköz egyébként a DAB-os rádió, mely a digitálisan hallgatott órák 66, a teljes rádióhallgatási idő 28 százalékát tette ki. A televíziónál ugyanez 12 és 5%, míg az online rádióhallgatás esetében 16% és 7%.

És van még valami, amiről nem érdemes elfeledkezni. A hallgatottsági mérés szerint a felnőtt rádióhallgatók 26 százalék mobiltelefonról vagy táblagépről hallgatja kedvenc rádióját. Ez 20 százalékos növekedést jelent.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik