A Nielsen globális kutatása során 13 ezer fogyasztót kérdeztek meg 26 országban arról, hogyan viszonyulnak az e-kereskedelemhez.
Az adatok alapján jól látható, hogy az eltérő földrajzi területeken még nagy különbségek mutatkoznak a vásárlási szokásokat illetően. Ennek magyarázata, hogy számos régió még jelentős infrastrukturális kihívással szembesül; ilyen például az internet alacsony elterjedtsége, magas hozzáférési költsége vagy megbízhatatlan kapcsolat. Ezeket a nehézségeket az e-kereskedelem néhány innovatív vállalkozása úgy oldja meg, hogy gyorsan betölthető mobil applikációkat vagy oldalakat kínál.
Az online kutatás válaszadóinak 32 százaléka mondja azt, hogy internet hozzáférése nem eléggé megbízható a kényelmes online vásárláshoz. Az érintett piacokon az e-kereskedelem fejlődésében döntő szerepet játszottak a mobil eszközök, és fontosságuk csak tovább növekszik.
India vezeti a mobilról történő vásárlást
India a mobil trend egyik vezető országa. Ott néhány online kiskereskedő az „először mobil” stratégiáról „csak mobil”-ra váltott. De az eltolódás a mobil vásárlás irányába nem csak fejlődő piacokon tapasztalható. Az USA-ban az IBM közölte, hogy mobil eszközökre jutott az összes online kereskedelmi forgalom 57 százaléka a legutóbbi Fekete Pénteken, az ország legforgalmasabb vásárlási napján, ami 15 százalékkal több mint 2014-ben.
Amikor egyre több fogyasztó vásárol mobil eszközökkel, a kiskereskedők számára kulcsfontosságú pillérré válik egy koherens mobil stratégia”
– állapítja meg Patrick Dodd, a Nielsen globális kiskereskedelmi elnöke.
Legsikeresebbek azok a stratégiák lesznek, amelyek optimalizálják és differenciálják mobil értékesítésüket, amellett pedig jobban összehangolják hagyományos bolti és online szolgáltatásaikat úgy, hogy alkalmazkodnak egyes piacaik sajátosságaihoz”
– teszi hozzá a vezető.
Máshogy fizet a kínai, mint az indiai
Mivel a technológia és a kiskereskedelem mezőnye gyorsan fejlődik, szintén változnak a fizetés módjai.
Kínában különösen népszerűek a digitális fizetési rendszerek. A kínai válaszadók 86 százaléka mondta, hogy a legutóbbi hat hónap alatt valamelyik online vásárlásánál digitális fizetési rendszert vett igénybe. Ez a leggyakrabban használt opció nyugat-európai megkérdezetteknél is (átlag 56 százalék), különösen pedig Németországban (68%).
Indiában viszont inkább a közvetlen utalás bankszámláról vagy bankkártyával megszokott fizetési mód; a válaszadók 61, illetve 71 százaléka választotta ezeket az online vásárlók körében. Ott legszélesebb körben terjedt el azonban a kiszállításkor való készpénzes fizetés – 83%-os aránnyal. A kiszállításkor való készpénzes fizetés népszerűségét több faktor is befolyásolja. Jelentős számú fogyasztónak nincs bankszámlája, alacsony a bankkártya penetrációja, és sokan aggályosnak tartják a bankkártyák biztonságát.
India esete azt mutatja, hogy az online vásárlás növekedése nem függ a bankkártya elterjedtségétől vagy a fejlettségtől”
– mondja Patrick Dodd.
A vásárlók mindenekelőtt a biztonságot favorizálják, a kereskedők számára pedig fontos, hogy együttműködjenek bankokkal, és azáltal biztonságos, megbízható online tranzakciós módokat nyújtsanak”.
A kiszállításkor történő fizetés népszerű e-kereskedelmi trend számos fejlődő országban, mint például Nigéria (76%), Fülöp-szigetek (73%), Oroszország (70%), Egyesült Arab Emírségek (68%), Szaúd-Arábia (59%), Kolumbia (57%) és Thaiföld (56%).
Egyre több a külföldről történő rendelés
Online vásárlásaikat a fogyasztók egyre inkább kiterjesztik lakóhelyük földrajzi régióján túlra. Például az indiai megkérdezettek közül a legutóbbi hat hónap során online vásárlók közel háromnegyed része (74%) vett valamit külföldről. Ez a trend azonban nem csak a fejlődő országokat jellemzi.
A kiskereskedelem a globalizációnak sokáig ellenálló területek közé tartozott, de a technológia a fogyasztók számára hozzáférhetővé tette az árucikkek olyan világát, amely korábban elérhetetlen volt”
– mondja Patrick Dodd.
„Jelentősen bővíti a választási lehetőséget a határokon átnyúló e-kereskedelem. Számos fejlődő országban növekszik a középosztály jövedelme, vele pedig tagjai igénye olyan választékra, amit hazai kereskedőiknél nem találnak meg. Emiatt a fogyasztók a hiteles márkákat más országokban keresik, ahol gyakran alacsonyabb áron vehetik meg őket, mint amikor esetleg hazájukban hozzájuthatnak”.